Praha začíná pociťovat přebytek hotelů, včetně těch 4*

Pokud má česká metropole nedostatek nějakého typu ubytovacího zařízení, rozhodně se to netýká čtyřhvězdičkových hotelů. V částech Prahy – mimo Prahu 1 – se nachází 22 hotelů ve 4* standardu se 100 a více pokoji, minimálně 16 hotelů ve 4* standardu s 50 – 100 pokoji a několik desítek hotelů s 10 – 50 pokoji. A další se chystají. I s ohledem na snižující se obsazenost, zvyšující se slevy za ubytování a tím i klesající ziskovost, provedla odborná poradenská společnost Labartt Investment a.s. důkladnou analýzu segmentu 4* hotelů s kapacitou nad 100 pokojů v české metropoli mimo Prahu 1.

 

Z průzkumu mezi manažery a vlastníky hotelů vyplynulo, že 90 % z nich je přesvědčeno, že počet hotelů v Praze je nadbytečný,“ komentuje výstupy analýzy Jan Ficek, ředitel Labartt Investment: „Výsledky analýzy je možné vztáhnout na všechny velikosti čtyřhvězdičkových hotelů a nejen je.“ A dodává konkrétní čísla: průměrná obsazenost u sledovaných hotelů za první pololetí roku 2008 činila 65 %, přičemž v roce 2007 to bylo 70,1 procent a za celý rok 2006 výzkum ukázal na obsazenost 70,86 %. Další důvody poklesu lze vedle strmě se zvyšující nabídky lůžek, ochlazení světového hospodářství a příklonu movité klientely k pětihvězdičkovým hotelům vysledovat i v nedostatečné propagaci Prahy jako ideální turistické destinace. To potvrdilo 90 % zástupců 4* pražských hotelů mimo centrum.

 

Hospodářské výsledky za první tři kvartály letošního roku signalizující další pokles obsazenosti vedou majitele a manažery v kontextu dalších makroekonomických parametrů ke skeptickým predikcím. Polovina z oslovených hotelových manažerů očekává v dalších letech spíše pokles obsazenosti hotelu. Dále pak 25% hotelových manažerů předpokládá, že jejich obsazenost v nadcházejících letech bude stagnovat na stávajících číslech a čtvrtina předpokládá, že dojde k nárůstu jejich obsazenosti.

 

Nemalým problémem je zvyšující se disproporce mezi pultovou (cena v ceníku na recepci hotelu) a realizovanou cenou za ubytování. Hodnota průměrné dosažené ceny za hotelový pokoj bez 5% DPH a snídaně v roce 2007 v průměru činila u analyzovaných 4* hotelů mimo Prahu 1 částku 1 607 . Například cestovní kanceláře, které během turistické sezóny ubytují v oslovených hotelích nemalé počty hostů, dosahují dokonce 50% až 70% slevy z oficiální pultové ceny ubytování.

 

V oslovených hotelech se nejvíce ubytovávají klienti cestovních kanceláří (53,7%), tedy organizované zájezdy. Hned na druhém místě jsou individuální hosté, kteří si svůj pobyt zařizují sami, především prostřednictvím internetových rezervací. Individuální hosté tvoří v průměru 18,63% hotelové klientely. Třetí příčka mezi ubytovanými hosty ve vybraných hotelech patří účastníkům kongresů (14,12%). Další významný segment zastoupený v oslovených hotelech jsou firemní zákazníci (12,19%), tedy zaměstnanci firem či jiných organizací, kteří využívají ubytovacích zařízení především při pracovních cestách anebo při pořádání nejrůznějších školení, seminářů a teambuildingových akcí.

 

Již delší dobu je uváděno, že díky rozvoji internetu a možnosti online rezervací stoupá podíl individuální turistiky. Průměrný počet rezervací uskutečněných přes internet v oslovených hotelech představuje 18,4 %, což potvrzuje pozvolný nárůst. I když – jak je patrné na údajích výše - stále jsou dominantní cestovní kanceláře.

 

Při analyzování získaných výsledků vyplynulo, že průměrná délka pobytu hosta v participujících hotelových zařízeních činila 2,4 dne. V průměru se ve 4* hotelech umístěných mimo centrum města ubytuje 93,1% zahraničních hostů. Národnosti, které byly ve vyhodnocení této analýzy respondenty nejčastěji uváděny, jsou Němci, Britové a Španělé, přičemž Němci byli již tradičně nejčastěji zmiňováni (80 % respondentů).

 

Jedním z největších problémů manažerů 4* hotelů, které byly do průzkumu zahrnuty, je nedostatek kvalitních a loajálních zaměstnanců, respektive jejich neustálá fluktuace! Týká se to však všech typů hotelů bez ohledu na lokaci. Personální náklady jasně vyčnívají nad ostatními náklady a obvykle tvoří 25 – 30 % všech nákladů hotelu. Hotely jsou zvyklé využívat outsourcing a nejčastěji jsou outsourcovány úklidové služby (u 70% hotelů), dále pak technická údržba budovy (u 30% hotelů), ostraha (u 20% hotelů) a pomocné síly v kuchyni a restauraci (rovněž u 20% hotelů).

 

 

www.labartt.com



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality