Průzkum povědomí občanů ČR o zateplení budov
Od dubna do září 2008 proběhl na základě zadání společnosti Knauf Insulation, předního výrobce tepelných izolací, průzkum společnosti Liberal Consulting, s.r.o. mezi obyvateli deseti měst ČR o možnostech zateplení jejich obydlí, možnostech finančních úspor či povědomí o blížící se povinné certifikaci budov. Průzkumu se zúčastnilo 2310 obyvatel, kvóty pro výběr respondentů byly stanoveny na základě pohlaví, věku a velikosti místa bydliště. Nejvíce oslovených bylo ve věkové kategorii 20-30 let -27%. Společnost Knauf Insulation se chce zároveň aktivně zapojit do programu podpory obnovitelných zdrojů a úspor energie pro rodinné a bytové domy, který vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí a měl by být spuštěn v 1. polovině 2009.
Financování vytápění:
- 30% lidí utratí dle svých slov za vytápění velmi nízké částky. Jedná se převážně o mladé lidi a studenty, kteří ještě nevlastní vlastní bydlení a jen malou částkou nebo vůbec participují na financování vytápění.
- 15% dotázaných protopí částku mezi 10 000 – 15 000 Kč, 13% protopí 5 – 10 tisíc, 12% protopí 15-20 tisíc Kč/rok.
- Více než ¼ respondentů odhaduje, že ročně protopí více než 20 tisíc korun
- Povědomí/znalost finančních nákladů na vytápění je nízká, lidé velice často pouze odhadují své náklady
Povědomí o úsporách díky izolaci
- téměř všichni respondenti si myslí, že pomocí zateplení ušetří, ovšem znalost finanční úspory je velmi nízká
- 8 % respondentů není vůbec schopno odhadnout, kolik je možné ušetřit
- 61 % respondentů odhaduje úspory mezi 11 – 50 %.
- z toho 27% si myslí, že zateplením budovy lze ušetřit pouze 1-10% nákladů
- pro 37 % dotázaných je v otázce izolace nejdůležitější kvalita oken, kde jsou největší tepelné ztráty.
Povědomí o výrobcích zateplovacích systémů
- veřejné povědomí o existenci výrobců izolací a jejich značek je malé. 2/3 obyvatel neuvedly žádnou značku.
- nejvíce dají respondenti na radu známého (27%) nebo webových stránek (23%)
- informacím výrobců věří pouhých 7% dotázaných
- na reklamu dají podle svých slov pouze 3% dotázaných
- 33 % respondentů plánuje izolaci svépomocí kvůli úspoře nákladů za aplikaci
- 66 % si na realizaci vybere odbornou firmu
- 48% by použilo pro zateplení polystyren (především pro tradici, dobrou izolaci a cenu), 24% minerální vlnu (zde vítězí její vlastnosti), 2 % by oba materiály zkombinovala a 26% nedokázalo odpovědět
- lidé dávají přednost zateplení při renovaci starších domů a to jak v případě individuálního bydlení (rodinných domů), tak bytových domů.
Využití tepelné izolace
- tepelnou izolaci má aplikovánu ve svých bytech nebo rodinných domech 1/3 oslovených respondentů.
- další 1/3 obyvatel o izolaci ani neuvažuje
- do budoucna ji plánuje 26% respondentů a to při stavbě rodinného domu, 74% počítá s rekonstrukcí stávajícího bydlení
- v případě bytových domů plánují zateplení z 94%
- respondenti nejčastěji plánují izolaci střechy - 29 %
- dále pak izolaci fasády – 28 %
- 16 % respondentů plánuje izolaci podlahy
- 15 % respondentů plánuje izolaci příček
- 12 % respondentů plánuje izolaci stropu
- respondenti nechtějí izolovat pouze jednu část stavby, nejčastější kombinace izolací je fasáda, střecha a fasáda, střecha, příčky
Povědomí o povinné certifikaci budov
- pouze 22 % respondentů ví, co je to energetická certifikace, 76 % respondentů neví a 2 % respondentů neodpověděla na dotaz
- o povinné certifikaci má povědomí jen každý pátý občan ČR
- 29% oslovených oceňuje, že povinná certifikace přispěje k úsporám energií a tím i financí
- 19% respondentů ocení, že budou zřejmé náklady na provoz budovy
- 16 % očekává úsporu financí,
- 10% respondentů očekává/se obává, že energetická certifikace ovlivní ceny nemovitostí, stejné procento oceňuje certifikaci jako záruku kvality stavby
- 6% respondentů si myslí, že certifikace budov je zbytečná a že jde o zbytečné výdaje
O Knauf Insulation
Společnost Knauf Insulation je součástí skupiny Knauf. Významně se angažuje v implementaci svých výrobků do praxe tak, aby snížily energetickou náročnost budov a přinášely úspory za energie. Důkazem toho je například vlastní projekt samostatných propagačních a osvětových akcí „čas chránit energii“. Jeho cílem je seznámit co nejširší veřejnost s finančními úsporami, kterých může být dosaženo zlepšením izolace budov. Knauf Insulation také podporuje ojedinělou celoevropskou kampaň „Display®“, která nabízí informace o způsobu nakládání s energiemi ve veřejných budovách a pomáhá při zavádění evropské směrnice energetické certifikace budov.
Knauf Insulation vznikla na konci sedmdesátých let minulého století. Její specializací jsou stavební izolace a v této oblasti je nejrychleji rostoucím dodavatelem na světě. Ve více než 50 zemích světa zaměstnává přes 5 000 lidí. Sortiment Knauf Insulation zahrnuje minerální vlnu ze skleněných a kamenných vláken, extrudovaný polystyren XPS, expandovaný polystyren EPS a dřevocementové desky. Celosvětově se obrat společnosti Knauf Insulation pohybuje okolo 1 miliardy EUR.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Hypoteční aktivita v listopadu polevila, lidé si vzali nové hypotéky za necelých 22 miliard korun - komentář
- Stavební legislativa se dále komplikuje, byty kvůli průtahům zdražují o stovky tisíc korun
- Analýza: Na centrální vytápění je napojený každý druhý nově postavený byt. Za teplo letos nejvíc zaplatí Pražané – až 1 223 korun za GJ
- Nájemní ceny od začátku roku 2025 prudce vzrostou, v Praze průměr 108 zájemců na byt
- Česká města mohou být podstatně zelenější, zjistila studie konzultační společnosti Sweco
- Novou výstavbu kanceláří v Praze provází komplikace, trhu mohou pomoci rekonstrukce