DTZ: Obchodní centra začnou lákat také banky, lékaře a další služby (10.3.2010)

Nábytek, realitní kanceláře, personální agentury, pojišťovny, banky, taneční studia, ordinace praktických lékařů. Možná už brzy se budou za těmito službami zákazníci vydávat i do obchodních center v České republice. Jak totiž vyplývá z aktuální analýzy mezinárodní poradenské společnosti DTZ, dá se očekávat rozšíření nabídky služeb v obchodních centrech. Tým DTZ zároveň developerům a investorům budoucích retailových projektů doporučuje mnohem pečlivěji vybírat lokalitu, nájemce, dbát na profilaci a v neposlední řadě i na vytvoření prostoru pro komunitní účely, zajištění sportovní a společenské nabídky či indoorových aktivit (fitness, wellness a další).

 

V loňském roce klesly některým obchodním galeriím obraty až o 30 % a snížila se i průměrná návštěvnost. Pokles tržeb v maloobchodu má zásadní vliv na provoz stávajících center, a to zejména těch, která se potýkala již před nástupem krize s nižší obsazeností. Trh také začaly opouštět některé malé obchodní řetězce a firmy se zbavují nerentabilních obchodních jednotek i za cenu možných soudních sporů. Nájemci také vyvíjejí citelnější tlak na snížení nájemného či požadují při podpisu nájemní smlouvy příspěvek na vybavení jednotky.

 

Důvodem neúspěchu některých projektů bývá také nekvalitní složení nabídky nájemců. Ti – pokud nemají dostatečné finanční rezervy a promyšlený byznys plán – nemusejí ustát pomalejší rozběh centra a po počátečním neúspěchu projekt opouštějí. „Právě tzv. doba rozjezdu obchodního centra je problematická pro řadu malých obchodních řetězců. Budoucí nájemci v nových projektech by s touto skutečností měli počítat dopředu a přizpůsobit tomu ekonomiku svého obchodu,“ radí maloobchodníkům Martin Kubík, Property & Asset Management Director

 

V důsledku větší nabídky prostor k pronájmu a nižší poptávce po obchodních prostorách by mohlo dojít k citelnějšímu zpestření skladby nájemců, zejména v lokálních obchodních centrech. Dá se očekávat snížení podílu nájemců se sortimentem móda a obuv, naopak se pravděpodobně zvýší podíl služeb a jiného sortimentu, který se dosud v nákupních centrech vyskytoval pouze ojediněle, např. nábytek, kuchyňská studia, realitní kanceláře, personální agentury, pojišťovny, banky, prodejci automobilů a autodoplňků, taneční studia apod. V úvahu připadá i možnost využití nákupních center k tzv. komunitním účelům a umožnit zde provoz např. úřadů práce, mateřských center apod.

 

Developeři a majitelé obchodních center, a v konečném důsledku také zákazníci, se musejí připravit na častější fluktuaci značek. Mnohem v hojnější míře než před dvěma třemi lety se totiž v nájemním mixu obchodních center objevují subjekty mimo zavedené řetězce i franšízy, včetně ryze lokálních firem a jednotlivců. „Zpestří nabídku, ale nelze s nimi počítat jako se stabilním prvkem cash flow,“ doplňuje Lenka Vodrážková z DTZ. Podle DTZ tak nadcházející rok dva budou ve znamení živého pohybu na maloobchodním trhu, zejména mezi nájemci.

 

 

 

 

 

Markéta Valtrová

Marketing and PR Manager, DTZ

 

 

 

  



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality