E15 - Stavbaři: Žádné zlevnění silnic a dálnic nenavrhneme

TNBiz, 6.8.2010
Mediafax

PRAHA (MEDIAFAX) - Ministr dopravy Vít Bárta, který v úterý vyzval stavební firmy, aby snížily cenu u rozestavěných silnic a dálnic, se svým nápadem neuspěl. Informoval o tom deník E15.

Stavbaři s žádnými úspornými návrhy na další jednání s ministrem nepřijdou. Bártovi tak výběr staveb, které bude muset zastavit, nijak neulehčí. „Stát má právo škrtat investice, má právo říci, jaké projekty chce realizovat, a je jen jeho odpovědnost, pokud některé stavby zastaví,“ řekl deníku E15 prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Na druhé straně jsou stavební firmy připraveny s ministerstvem jednat o každé jednotlivé stavbě a domluvit se, jaká část stavby se dá za současných rozpočtových podmínek realizovat. Ministr Bárta chtěl původně představit seznam dopravních staveb, které zastaví, už dnes. Pak však názor změnil a jako nový termín si podle informací deníku E15 vybral zasedání hospodářského výboru sněmovny příští čtvrtek. „Je nereálné během několika dní kvalifikovaně posoudit, jaké dopravní projekty ukončit,“ vysvětlil jeden ze zdrojů na ministerstvu dopravy.

Rušení silničních staveb je podle náměstka ministra dopravy Tomáše Kaase stále aktuální bez ohledu na středeční programové prohlášení vlády, v němž se trojkoalice zavázala nesnižovat rozpočet na výstavbu infrastruktury. Důvody jsou dva. Zaprvé výpadek financí v tomto roce v důsledku menšího výběru daní. „Druhým problémem, ne úplně vyjasněným, jsou zdroje financí na výstavbu infrastruktury od příštího roku,“ sdělil Kaas.

Vláda garantuje dostatek peněz, ale část infrastruktury už musí být financována prostřednictvím PPP projektů, tedy spoluúčastí státu a soukromých investorů. „Příliv těchto financí není v současné chvíli dořešen,“ dodal.

Podle současného návrhu dostane Státní fond dopravní infrastruktury na příští rok ze státního rozpočtu 33 miliard, které budou použity převážně na kofinancování dopravních staveb z eurofondů, aby se podařilo vyčerpat dotace.

Stavební firmy však připouštějí, že se pokusí zachránit i dopravní stavby financované výlučně z národních zdrojů, jež se ocitnou na černém seznamu. „Vše je samozřejmě na organizacích ministerstva. Společně s nimi se budeme snažit hledat úsporná řešení. Mělo by být zájmem státu, aby stavební firmy v důsledku nedostatku zakázek nepropouštěly, a nezatěžovaly tak sociální systém,“ řekl Matyáš.

Že se dá na stavbách ušetřit, jsou přesvědčeni i zástupci státu. „Vláda je přesvědčena, že za stejné peníze se dá postavit více,“ prohlásil po středečním zasedání vlády premiér Petr Nečas. Co však stavební společnosti zcela zásadně odmítají, je možnost prodloužit splátkové kalendáře, jak navrhl ministr Bárta. „V takovém případě bychom úvěrovali stát a zároveň museli platit subdodavatelům, kteří samozřejmě čekat nechtějí,“ zdůraznil Matyáš.

Zda nápad spadne pod stůl, zatím není jasné. Vláda se však v programovém prohlášení zavázala, že půjde příkladem rychlé splatnosti faktur v obchodních vztazích. „Prosadíme legislativní úpravu, aby doba splatnosti veřejného sektoru nepřesáhla třicet dnů,“ píše se v dokumentu. Návrh ministerstva by tak šel proti programu trojkoalice.

Simone Radacicova, radacicova@mediafax.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality