Na koho se obrátit při prodeji nemovitosti? (27.12.2011)

Research, 27.12.2011

Prodej nemovitosti bývá časově i finančně náročný. S nalezením vhodného kupce mohou pomoci realitní makléři. Jak poznat kvalitní realitní kancelář a které dokumenty k nemovitosti budete potřebovat?

Na koho se obrátit při prodeji nemovitosti?


Na českém trhu lze nalézt několik stovek realitních kanceláří. Realitní činnost, správa a údržba nemovitostí je podle českého právního řádu zařazena mezi živnosti volné. Realitním makléřem se tedy může stát každý, kdo splní základní podmínky k získání živnostenského oprávnění. Vzhledem k minimálním požadavkům pro vstup do odvětví se můžete setkat s různou úrovní nabízených služeb. Na trhu můžete narazit nejen na zavedené realitní kanceláře s celostátní působností, ale i na jednotlivce, kteří se specializují pouze na vybraný region. Při prodeji a nákupu nemovitosti vám ušetří volba kvalitní realitní kanceláře nejen čas, ale i peníze. Jak si tedy vybrat mezi realitními makléři toho nejlepšího?

Hypoteční kalkulačka – spočítejte si hypotékuhypoteční kalkulačce vítěze testu finančních poradců na http://www.penizenavic.cz/hypotecni-kalkulacka


 

 
Činnosti realitních kanceláří


Menší realitní kanceláře se specializují především na zprostředkování koupě, prodeje a pronájem nemovitostí. Větší realitní kanceláře se kromě základních služeb mohou zabývat i správou nemovitostí. Pouze velcí hráči na trhu se mohou specializovat na výstavbu a následný prodej či pronájem nemovitostí, leasing nemovitostí apod. Nejvíce realitních kanceláří působících na českém trhu nabízí především základní služby, tedy zprostředkování koupě, prodeje a pronájmu nemovitostí.


První kontakt s realitním makléřem


Jakmile se rozhodnete pro prodej bytu, rodinného domu, pozemku nebo rekreačního objektu, budete se snažit vytipovat několik realitních kanceláří ve vašem okolí. Pokud jste získali kladné reference od příbuzných či známých, máte výběr ulehčen. V opačném případě můžete využít seznam přibližně dvou set realitních kanceláří na stránkách Asociace realitních kanceláří České republiky či jiný seznam firemních kontaktů.
Již první schůzka s realitním makléřem napoví, jakou úroveň služeb můžete očekávat. Při prvním kontaktu s pracovníkem realitní kanceláře se zaměřte nejen na prostředí, způsob přijetí a vystupování makléře, ale i na informace, které vám k činnosti kanceláře budou sděleny. Měli byste získat informace k rozsahu nabízených služeb, výši obvyklé provize, finančním vypořádání obchodu a všech náležitostech zprostředkovatelské smlouvy. Již na první schůzce si můžete domluvit termín prohlídky nemovitosti.


Uzavření exkluzivní smlouvy


Většina realitních kanceláří vyžaduje před zahájením prodeje uzavření tzv. exkluzivní smlouvy. V tomto smluvním dokumentu zmocňujete kancelář k výhradnímu zastoupení při prodeji nemovitosti. Ve smlouvě jsou především vymezeny obě smluvní strany, podrobné podmínky zprostředkování prodeje, nabídková cena, výše provize (obvykle ve výši 3 % až 6 % z ceny nemovitosti), termín plnění smlouvy a smluvní pokuta za případné nedodržení smlouvy. V každé smlouvě je uveden právní předpis, podle kterého je smlouva uzavírána.
Nejproblematičtější částí jednání bývá stanovení ceny nabízené nemovitosti. Představy realitního makléře a prodávajícího se velmi často rozcházejí. Mnoho prodávajících se orientuje při ocenění prodávané nemovitosti nabídkovými cenami u podobných typů objektů. Za tyto ceny se však nemovitosti zpravidla neprodají nebo zůstávají velmi dlouhou dobu v nabídkových katalozích realitních kanceláří. Pokud jsou cenové požadavky prodávajícího vzhledem ke stavu a prodejnosti nemovitosti neúměrné, může realitní kancelář uzavření smlouvy odmítnout.

 
Důležité dokumenty k nemovitosti


Před uzavřením exkluzivní smlouvy musí být předložena základní dokumentace k nemovitosti jako nabývací listina (např. kupní smlouva, rozhodnutí o dědictví, dohoda o vydání věci, darovací smlouva, rozhodnutí soudu o vypořádání společného jmění manželů), aktuální výpis z katastru nemovitostí, snímek pozemkové mapy a ověřené plné moci vlastníků nemovitosti, ve které zmocňují realitní kancelář k úkonům vedoucím k prodeji nemovitosti. Po podpisu zprostředkovatelské smlouvy zpracovávají realitní kanceláře tzv. exposé, což je soubor dokladů k nabízené nemovitosti. Součástí dokumentace bývá fotodokumentace objektu, stavební dokumentace včetně ověření možnosti alternativního využití nemovitosti a pozemku apod. Po zpracování všech dokumentů může být nemovitost nabídnuta k prodeji.

Tyto zprávy pro vás vytváří penízenavíc.cz.


Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Hypotéky