Základní trend v rozhodování se u kupujících nových bytů pomalu obrací
Více než polovina kupujících nových bytů se stále rekrutuje z lokality, v níž se daný developerský projekt přímo nachází. Tento dlouhodobý trend se ale v posledním roce rychle obrací. Tato a další zajímavá zjištění vyplývají z dlouhodobého průzkumu nákupního chování, které provádí přední česká developerská společnost EKOSPOL.
V letech 2010,
Trend se pomalu obrací, znalost lokality již není tak důležitá
Na otázku, zdali kupující lokalitu projektu dobře znají, odpovědělo za tři roky trvání průzkumu kladně celkem 621 respondentů (tedy necelých 58 %). Znamená to, že v lokalitě, v níž se daný developerský projekt nachází, buď přímo bydlí, nebo tam pracují, případně se v ní z jiného důvodu často vyskytují.
60-62 %, v roce 2012 se propadl na pouhých 53 %.
„Jednoznačným důvodem změny zákaznických preferencí byla nová nabídka velmi levných bytů, s níž jsme přišli během roku 2012. Nízkými cenami v Měcholupech a také v Kyjích jsme prolomili psychologické hranice zákazníků, kteří nově nehledají byty pouze ve své oblíbené lokalitě, ale napříč celou Prahou. Pokud je cenový rozdíl v lokalitách tak výrazný, preferují lidé raději nižší cenu a poptávka se stahuje do těchto superlevných lokalit,“ vysvětluje Evžen Korec, generální ředitel a předseda představenstva společnosti EKOSPOL.
Pomohly i nákupy na investici
K „migraci“ kupujících do lokalit, které tak dobře neznají, pomohly také četné nákupy nových bytů na investici. Podíl nových bytů koupených za účelem investice totiž jen v roce 2012 činil více než 24 %. Lidé, kteří byty nakupují za účelem investice, sledují většinou pouze dva parametry – konečnou cenu bytu a roční výnos ve vztahu k pořizovací ceně.
„U obou našich superlevných lokalit, tedy jak v Měcholupech, tak i v Kyjích, přitom garantujeme hrubou výnosnost ve výši nejméně 5 % ročně při pronájmu. Reálná čísla, na která se dostávají naši investoři, jsou nejčastěji ještě o procento větší, což je u nových bytů kupovaných na volném trhu unikátní,“ říká Evžen Korec.
Nejlépe prodává nové byty internet a osobní doporučení
Na otázku, odkud se o nabídce společnosti EKOSPOL poprvé dozvěděli, uvedly téměř tři pětiny všech respondentů jako zdroj internet. Ostatní zdroje prvního kontaktu s klienty jsou víceméně rovnoměrné. Na druhém místě se umístily osobní reference přátel a známých (12 %) následované billboardy (11 %), především v blízkém okolí daného projektu.
„Dlouhodobě platí, že 12 procent všech kupujících se o nás poprvé dozví formou osobního doporučení. Když se ale zeptáme všech klientů, zdali si na nás zjišťovali informace a dostali doporučení, odpoví kladně již 26 % kupujících. Takže i lidé, kteří nás uvidí např. na internetu, si nás posléze prověřují. A to je dobře,“ uzavírá Evžen Korec.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Reality
- Legislativní chaos zdražuje nové byty o stovky tisíc korun, řešení opět v nedohlednu
- Rezidenční nemovitosti: Poptávka v Praze láme rekordy
- Volby v USA, zasedání Fedu a důležitý týden pro trhy!
- Luxusní nemovitosti nejsou jen pro zahraniční investory – Češi tvoří většinu vlastníků
- PSN dokončila projekt Ahoj Vanguard v pražských Modřanech, který je téměř vyprodaný
- Nejistota kolem digitalizace stavebního řízení trvá. Projekty se prodlužují, prodražují a stavebníci i úřady tápou