Ukončovací faktura při změně dodavatele může nemile překvapit
Se změnou dodavatele energií se pochopitelně pojí příjemná úspora peněz. Ta je hlavním motivem, proč tuto možnost využily už statisíce domácností. Součástí změny je i závěrečné vyúčtování spotřeby elektřiny na základě mimořádného odečtu. Jedná se o poslední faktura, kterou spotřebitel od stávajícího dodavatele dostane.
Pravidelný odečet se dělá jednou za rok
Pravidelně jednou ročně dochází k odečtu
elektřiny či plynu, na základě něhož obdrží koneční spotřebitelné roční
vyúčtování. Je spojeno s úhradou nedoplatků či vrácením přeplatků, které
se odvíjí od výše záloh. Tyto odečty mají svá pevná pravidla, která jsou
odvozená vyhláškou Ministerstva průmyslu a obchodu a zákonem č 458/2000 Sb. o
podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích. Může
je provádět pouze příslušný distributor,
který má povinnost informovat majitele odběrného místa o blížícím se odečtu minimálně
dva dny předem.
Samotný odečet se nejčastěji děje vizuálním odečtem číselníku elektroměru
(resp. plynoměru) speciálním odečítačem do terminálu. Při odečtu je
kontrolován stav spotřeby, jméno, číslo měřidla, jeho typ a stav plomby.
Mimořádný odečet při změně
dodavatele
Jiná situace nastává ve chvíli,
kdy spotřebitel změní dodavatele energie. I v tuto chvíli má distributor
povinnost zajistit odečet, na základě něhož dodavatel vystaví tzv. ukončovací fakturu. V takovém
případě je ale způsob tohoto mimořádného odečtu odlišný. Distributor totiž určuje
spotřebu v drtivé většině případů na
základě systémového odhadu spotřeby. Ten vychází z předchozích dat o
spotřebě zákazníka (jestliže jsou pro tento účel použitelná) a zahrnuje
v sobě i typ distribuční sazby a typový diagram dodávku. Jen velmi
výjimečně dochází k vizuálnímu odečtu pracovníky distribuční společnosti.
Jak reklamovat
Takové odhady mohou být
pochopitelně nepřesné. V případě, že zákazník dostal od dodavatele
elektřiny či plynu vyúčtovací fakturu, v níž je zaúčtována mnohem vyšší
spotřeba, než jakou ukazuje elektroměr (resp. plynoměr), má právo podat písemnou reklamaci. Adresuje se
na dodavatele a měla by obsahovat i faktický důkaz o konečném stavu – např.
fotografii. Šance na uznání reklamace se v takovém případě výrazně
zvyšuje.
Samoodečet zamezí podobným
problémům
Budoucím
problémům se špatným zaúčtováním spotřeby jde přitom velmi snadno zabránit.
Stačí, když odběratel nahlásí stávajícímu dodavateli či distributorovi konečný
stav elektroměru (resp. plynoměru) – tedy udělá tzv. samoodečet. Ten
správný termín závisí na datu podepsání smlouvy s novým dodavatelem a
délkou výpovědní lhůty. Jestliže spotřebitel například zažádal o změnu
v polovině července a výpovědní lhůta trvá standardně tři měsíce, začne
běžet od srpna a skončí k poslednímu říjnu. A právě tehdy je ta pravá
chvíle na samoodečet.
Konečný stav může odběratel sdělit pomocí on-line formuláře, telefonicky na zákaznické lince nebo na e-mail. Vždy se vyplatí mít i vyfotografovaný konečný stav na elektroměru (resp. plynoměru). To pro případ, kdyby i přesto přišla faktura s vyšší spotřebou energie.
Tomáš Suchý
Tomáš Suchý studoval ČZU v Praze a v současností řídí produktovou politiku energetických kampaní v společnosti Adfinance s.r.o. Zkoumá trhy, vyjadřuje se do médii a připravuje novinky. Kromě specializace na energetiku se orientuje také na pojišťovací trh.
Ušetřeno.cz je tzv. „vlajková loď“ společnosti AdFinance.cz. Jedná se o finanční supermarket, který nabízí široké srovnání finančních produktů napříč celým trhem. Přesná data umožňuji uživatelům najít tu nejlepší možnou nabídku na trhu a ušetřit nemalé peníze. Na Ušetřeno.cz si může zákazník srovnat téměř všechno od půjček, přes kreditní karty až po hypotéky. Portál se specializuje také na srovnání dodavatelů na energetickém trhu, čím šetří zákazníkům peníze a zároveň pro zákazníka sjedná všechnu potřební administrativu týkající se přechodu k jinému dodavateli.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Energetické okénko
- Jak ušetřit za topení a drahé energie?
- Na soláry se čeká i déle než půl roku. Dva měsíce věnované plánování energetických úspor firmám ušetří balík navíc
- Plynová krize posílila zájem o LPG. Na kolik vyjde investice do propanového vytápění?
- Trápí vás vysoké účty za energie? Nabízí se jednoduché řešení v podobě vhodného zateplení
- Klimatizace, tepelné čerpadlo či nucené větrání s rekuperací – jak účinně a ekonomicky ochladit v létě domácnost?
- Lidé se vrací k elektrokotlům a krbovým kamnům. Topíte-li plynem, odborníci radí neunáhlit se s výměnou