Pro zákazníky na trhu půjček jsou nejdůležitější důvěra,
férové podmínky a bezpečnost. Internet už považují za samozřejmý pro
správu svých financí. Češi se na rozdíl od ostatních národů nerozhodují o
půjčkách tak impulzivně, ale úspory si tvoří sotva pětina z nich.
Ukázal to rozsáhlý průzkum mezinárodní agentury SKOPOS provedený
exkluzivně pro společnost Kreditech, která na českém trhu poskytuje
online půjčky na splátky Zaimo a rychlé půjčky Kredito24.
|
|
Půjčku si bereme buď na velké výdaje nebo nečekané účty
|
|
|
Zhruba
polovina Čechů si bere půjčku na auto nebo bydlení (leasing, resp.
hypotéku). Čtvrtina z nich si poté bere půjčku na podstatě menší výdaje,
a to ve formě nečekaných účtů. Zajímavostí je, že na rozdíl od jiných
národů si Češi téměř nepůjčují na dovolenou.
|
|
Nabídce potřebujeme porozumět
|
|
|
Naprostá
většina Čechů se shoduje, že předtím, než se rozhodnou pro daný
finanční produkt, potřebují mu především porozumět (průměrná známka 1,5
na stupnici z 5). Velmi důležitá je pro ně transparentnost v podobě
férových podmínek apod. (1,75 z 5). Ze sledovaných národů Češi nejvíce
inklinují k tomu kontrolovat nabídky poskytovatelů v online
srovnávačích. Zajímavé ale je, že zdaleka ne všichni by vždy volili
půjčku s nejnižší cenou.
|
|
Poskytovatel půjčky musí být hlavně důvěryhodný a férový
|
|
|
Jako
nejdůležitější kriterium při volbě poskytovatele půjčky lidé hodnotí
transparentnost, jasné a férové podmínky a poplatky. Na druhém místě je
výška poplatků, v těsném závěsu pak následuje důvěra, bezpečnost a
pověst poskytovatele půjčky. Na Čechy téměř nefunguje reklama, nejvíce
ze všech se brání tomu, že by jejich výběr ovlivnila.
|
|
Používat internet pro správu financí je samozřejmé
|
|
|
77 % lidí (v případě Čechů dokonce 89 %), co si kdy vzalo půjčku nebo o ní uvažuje, používá internet pro finanční účely.
Téměř všichni z nich využívají internetové bankovnictví. 17 % Čechů by online žádalo i o půjčku.
|
|
Jak vypadá typický zákazník na českém trhu půjček?
|
|
Střední třída si bere půjčky nejčastěji
Více
než 44 % Čechů, co si kdy vzalo půjčku nebo o ní uvažuje, patří ke
střední třídě a má příjem mezi 12 000 a 24 000 korunami. Téměř
neexistují rozdíly mezi muži a ženami. Typicky mají kolem třicítky (31
%) a jsou zaměstnaní na plný úvazek (67 %).
|
|
|
|
Češi se ze sledovaných národů rozhodují nejméně impulzivně – pouze 10 % se rozhodne a vezme si půjčku ten samý den.
|
|
|
Pouze 16 % Čechů si svoje volné finanční prostředky spoří. Ze všech sledovaných národů Češi nejraději utrácí za koníčky (11 %).
|
|
|
Nejčastěji
mají Češi zájem o malé půjčky do 15 000 korun (40 %), nebo pak naopak
půjčky nad 180 000 korun (28 %). To vysvětluje stále rostoucí popularitu
tzv. rychlých půjček a také neupadající zájem o hypotéky.
|
|
O průzkumu
Průzkum trhu půjček zpracovala exkluzivně pro Kreditech německá výzkumná společnosti SKOPOS. Průzkum probíhal v pěti zemích (Španělsko, Polsko, Mexiko, Rusko, Česká republika). Celkem se ho účastnilo 5 000 respondentů, 1 000 v každé jednotlivé zemi včetně Česka. Účastníky
průzkumu byly reprezentativní vzorky obyvatel z daných zemí.
Respondenti dosáhli 18 let a v minulosti si vzali nebo připustili, že by
si v budoucnu vzali půjčku online. Výzkum
probíhal formou online dotazníku, jehož vyplnění zabralo cca 30
minut. První fáze průzkumu se uskutečnila během prosince 2014,
vyhodnocení v prvním čtvrtletí 2015.
|
|
|
|
|
|