Vaše dítě jde poprvé do školy: je připravené na první třídu?
Ministerstvo si od desatera slibuje jasně stanovené podmínky, které pomohou sjednocení cílů rodiny a školy a lepší spolupráci. Dítě by tak mělo lépe zvládnout náročný zlom v životě. Co by tedy měl malý školák zvládat?
1) Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, schopné vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze
Aby tohle dítě splnilo, mělo by být schopné koordinovaných pohybů, například hodit a chytit míč, běžet, skákat, v normálním prostředí se pohybovat bezpečně. Také by se mělo umět svléknout a obléknout, včetně zavázání tkaniček. Mělo by také umět jíst příborem a zvládat základní hygienu.
2) Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování
Pokud dítě nezvládne odloučení od rodičů, není připravené na školu. Kromě toho by mělo vystupovat samostatně, mělo by umět vyjádřit svůj názor a mělo by si uvědomovat následky svého chování. Školou povinné dítě také musí dodržovat dohodnutá pravidla.
3) Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti
Ministerstvo předpokládá, že dítě na začátku povinné školní docházky zvládne vyslovit správně všechny hlásky, dovede vyprávět příběh ve větách a mluvit přirozeně se svými vrstevníky i dospělými. Ačkoliv se psát naučí až v první třídě, hůlkovým písmem by mělo zvládnout napsat své jméno.
4) Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci
Ještě před nástupem do první třídy si dítě musí osvojit základní koordinaci ruky a jemnou motoriku. Toho dosáhne třeba při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji. Než poprvé usedne do lavic, měli by jej rodiče naučit, jak správně držet tužku. Kreslení odhalí, jestli je dítě pravák či levák.
5) Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy
Tuto podmínku dítě splní, když je schopné rozlišit a porovnat podstatné znaky a vlastnosti předmětů, například barvu, velikost a materiál. Dále musí dítě rozlišit jednoduché obrazné symboly a značky, například písmena, číslice a dopravní značky a postřehnout a popsat změny ve svém okolí. Nezbytně důležité je, aby umělo správně reagovat na akustické a světelné signály!
6) Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech
Úředníci předpokládají, že se dítě s matematikou setká mnohem dříve než ve škole. Už od dětí v předškolním věku očekávají schopnost napočítat alespoň do pěti, lépe však do deseti. Ze dvou hromádek by dítě mělo poznat, která má více prvků. Co je to kruh, čtverec nebo trojúhelník by se také mělo naučit už v mateřské školce. Krom toho má být dítě schopné řešit jednoduché hádanky či slovní úlohy.
7) Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit
Od dítěte školou povinného se očekává schopnost soustředit se alespoň 10 až 15 minut. Musí být schopné se učit, tedy záměrně si zapamatovat, co prožilo, vidělo a slyšelo a později to reprodukovat. A také se naučit říkadla, básničky a písničky, soustředit se na zadaný úkol a pracovat samostatně.
8) Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině
Ministerstvo od rodičů očekává, že základní společenská pravidla naučí děti ještě před nástupem do školy. Do lavic tak usednou prvňáci, kteří umí pozdravit, poděkovat či se omluvit. Dítě by mělo být schopné soužití ve skupině, tedy například komunikace s jinými dětmi, odloučení od rodiny, zapojení se do činností skupiny, dodržování pravidel a braní ohledu na druhé.
9) Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost
I to, že si malé děti hrají na lékaře, je podle ministerstva školství znakem připravenosti na školní výuku. Vedle toho by samozřejmě mělo kreslit, modelovat, malovat a zpívat. Kromě vlastní tvůrčí činnosti se očekává, že dítě ocení i díla ostatních, například, že bude poslouchat a sledovat hudební nebo divadelní představení, zaujme jej výstava a o svých zážitcích bude ochotné vyprávět a komentovat je.
10) Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě
Ačkoliv většina rodičů prvňáčky do školy vodí a odpoledne je vyzvedává, dítě by se mělo ve svém okolí orientovat (vědět, kde bydlí, kam chodí do školy, kde jsou v okolí obchody či hřiště). Dítě připravené na školu zvládne základní úkony jako zaplatit v krámě nebo vyřídit vzkaz. Zná základní pravidla chování. A vnímá negativní důsledky některých jevů, kupříkladu kouření.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Ani Vídeň, ani Krakov - Vydejte se za pohádkovým adventem na jih Španělska
- Jak vybrat vánoční dárky pro obchodní partnery: Co je daňově uznatelné v roce 2024?
- Jídelníček při nemoci. Pomáhá čaj s medem a citronem? A ovocné šťávy? (Jezte, ať vám to sluší) (audio)
- Lidé letos na podzim vysázeli v lokalitě V Pytli tisíce stromků
- Jaká je budoucnost videokonferencí? Trendy v roce 2025
- I drobné signály mohou mít vážný význam. Střevní mikrobiom s námi neustále komunikuje, stačí mu jen porozumět