Přibývá klamavých reklam na „zázračné“ izolační materiály
Na
českém trhu přibývá klamavých nabídek izolačních materiálů. Navozují
dojem, že jsou kvalitativně lepší či hygieničtější a ekologičtější než
jiné druhy tepelné izolace. Vyplývá to ze statistiky Asociace výrobců
minerální izolace (AVMI), která za loňský rok zaznamenala rapidní nárůst
takových případů.
„Ročně asociace zaznamenává desítky
dotazů na produkty deklarující nadstandardní, či dokonce zázračné
vlastnosti. Nejčastější jsou nabídky obsahující zavádějící informace či
vyloženě klamavé srovnání,“ shrnuje Marcela Kubů, zástupkyně
Asociace výrobců minerální izolace. Běžný spotřebitel klamavou reklamu
stěží odhalí a může nabýt dojmu, že kupuje výjimečný materiál za dobrou
cenu. „Opak je většinou pravdou: nabízené ‚supermateriály‘ jsou
obyčejně předražené a mají přitom průměrné či podprůměrné izolační a
jiné fyzikální parametry,“ varuje Marcela Kubů.
Nejčastější nekalou praktikou je klamavé srovnání s ostatními materiály, ze kterého vyplývá, že nabízený materiál je výrazně lepší. „Po přečtení a zhlédnutí takové obrazové dokumentace může spotřebitel získat pocit, že ve srovnání s jinými izolacemi jde v drtivé většině srovnávaných vlastností o zdaleka nejlepší a nejkvalitnější materiál, byť tomu tak objektivně není,“ dodává Marcela Kubů.
Nekalé praktiky mohou skončit i tragicky
Nebezpečnou praktikou je zneužívání odborné terminologie. V případě
záměny významu „nehořlavosti“ a „samozhášivosti“ to může mít i
katastrofální důsledky.
„Samozhášivost materiálu sama o sobě
vůbec neznamená, že je materiál nehořlavý. Znamená to pouze, že pokud
se oddálí normový zdroj plamene od materiálu, plamen zhasne, což je
například v případě požáru fasády nebo střechy nemožné. Přesto je termín
zneužíván jako synonymum pro nehořlavost,“ varuje Marcela Kubů.
Nekvalitní materiály se mohou negativně projevit až po záruční lhůtě
Důležitými kritérii při nákupu izolace pro zateplení budov by měl být poměr ceny k tepelněizolačním vlastnostem, nehořlavost a zdravotní nezávadnost. Je třeba také počítat s dobrými zvukověizolačními vlastnostmi a schopností odolávat vlhkosti či zabraňovat kondenzaci vodních par. Dalšími hledisky mohou být například opravitelnost nebo možnost doplnění izolace.
Nekvalitní materiály se přitom mohou negativně projevit až za několik let. Podvedený spotřebitel tak může zjistit nefunkčnost či nekvalitní materiály až po vypršení reklamační lhůty. „Je třeba dát pozor na to, že některým podnikatelům jde hlavně o rychlý výdělek a snadnou montáž. Přitom dobře zaizolovat dům je náročná odborná práce. Fyzikální zákony rovněž nelze obelstít, a proto je třeba brát s velkou rezervou inzeráty na převratné supermateriály disponující nadstandardními vlastnostmi,“ uzavírá Marcela Kubů, zástupkyně Asociace výrobců minerální izolace.
TABULKA: Jak poznat klamavou reklamu | |
---|---|
Srovnání s ostatními izolačními materiály, které je nápadně výhodné pro inzerovaný výrobek. | Důraz na převratné vědecké objevy a neznámé vědecké kapacity garantující kvalitu. |
Vytváření dojmu, že ostatní izolace jsou zdravotně závadné. | Těžko uvěřitelné fyzikální vlastnosti (minimální tloušťka a přitom téměř nulové tepelné úniky). Důraz na podivné objektivně neprokázané vlastnosti (ochrana před elektrosmogem, geopatogenními zónami). |
Využívání odborných termínů bez konkrétní specifikace fyzikálních vlastností (např. samozhášivost). | Nadstandardní cena (odůvodněná bezprecedentními vlastnostmi) |
Obrazová dokumentace, která podsouvá, že nekvalitně provedená izolace je vyhotovena z konkurenčních materiálů. | Příliš snadná instalace (kvalitní izolační materiály je třeba odborně aplikovat). Absence ověřitelných referencí či pouze reference u malých staveb. |
Neznámé zahraniční a tuzemské certifikace. | Slovní prezentace zázračné technologie bývá velmi odlišná od písemných materiálů a zejména bez jakékoli závazné garance. |
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Střední a východní Evropa zaznamenává výrazný nárůst přeshraniční expanze maloobchodních značek
- Velikost obce hraje klíčovou roli v kvalitě bydlení domácností
- Crestyl odstartoval brněnský projekt Dornych. Nabídne obří kliniku, hotel, coworking i desítky restaurací, barů a kaváren
- V Plzeňském kraji došlo k oživení bytové výstavby
- Realitní fond CB Property Investors spouští výstavbu rezidenčního projektu v Liberci
- Stavíte rodinný dům? Letos zaplatíte o milion korun více než před třemi roky