Auta s hybridním pohonem mohou být výhodnější než diesely
V současné době jsou ceny paliva na mnohem únosnější hranici, než tomu bylo před pár lety. Přesto se motoristé naučili jezdit úsporně a spotřebu paliva si hlídají mnohem víc než dřív. Logicky tak mezi ojetými auty hrají velkou roli vozy na naftu, které slibují nižší reálnou spotřebu paliva než srovnatelná benzinová auta.
Poslední dobou se ale provoz dieselů začíná značně prodražovat, komplikují se i technické kontroly. "Především je to kvůli nutným ústupkům emisním normám a motoristé se stále častěji potkávají se závadami a některými nutnými servisními úkony, které provoz vozu s dieselem prodražují,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Ekonomická návratnost dieselů je tak nyní pomalejší.
Ať už se jedná o výměny nebo repase filtrů pevných částic, opravy EGR ventilů, čištění motoru od karbonových úsad či nově s emisní normou Euro 6 také doplňování aditiva AdBlue pro selektivní katalytickou redukci, jen málokterý majitel moderního turbodieselu se tomu vyhne.
Proto není divu, že se stále více lidí vrací k tradičním zážehovým motorům, nebo se více zajímají o vozy s hybridním pohonem. Ty totiž slibují podobně nízké provozní náklady jako turbodiesel, ale bez rizika komplikovaných oprav a drahých závad typických pro starší diesely.
"Meziročně jsme zaznamenali více než 60% nárůst poptávky po vozech s hybridním pohonem,“ říká Foltýn. Přesto je nabídka hybridů na českém trhu ojetých vozů poměrně nízká. Jednak je to dáno setrvačností uvažování kupujících, částečně ale také nízkou konkurenceschopností nových hybridů na trhu. Ojetých vozů je tak nedostatek.
Vozy s hybridním pohonem jsou totiž mnohdy výrazně dražší než srovnatelné turbodiesely a na rozdíl od zahraničních trhů nových vozů nemají zákazníci v Česku možnost získat daňové nebo jiné úlevy při nákupu hybridního auta. Na trhu ojetin je však hybrid mnohem zajímavější, neboť jeho cena je již srovnatelná s diesely.
Navíc moderní hybridní vozy až na pár výjimek používají k pohonu spolehlivé atmosférické benzinové motory, které slibují mnohem nižší servisní náklady než podobně výkonné moderní turbodiesely. Jisté riziko vyšších nákladů by snad šlo spatřovat v životnosti záložních akumulátorů, ve kterých si hybrid ukládá rekuperovanou energii.
Praxe ale ukazuje, že životnost akumulátorů značně převyšuje dřívější odhady a například oblíbená Toyota Auris, Prius či Honda Insight mají i po více než osmi letech provozu akumulátory stále v dobré kondici. Jejich případná výměna je pak cenově srovnatelná například s výměnou poškozeného turbodmychadla dieselu nebo výměnou filtru pevných částic.
Vozy s hybridním pohonem také představují výbornou volbu do městského a příměstského provozu, neboť jsou zpravidla vybaveny komfortní automatickou převodovkou a jízda s nimi je tichá, kultivovaná a pohodlná.
Přesto je stále vidět, že hybridy vyhledávají spíše zákazníci, kteří chtějí něco nového a originálního. Možná je to dáno i spoustou předsudků a kontroverzní image některých vozů s hybridním pohonem. "Pokud jde o alternativní pohony, čeští motoristé tak prozatím dávají raději přednost vozům na LPG nebo CNG,“ doplňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Ani Vídeň, ani Krakov - Vydejte se za pohádkovým adventem na jih Španělska
- Jak vybrat vánoční dárky pro obchodní partnery: Co je daňově uznatelné v roce 2024?
- Jídelníček při nemoci. Pomáhá čaj s medem a citronem? A ovocné šťávy? (Jezte, ať vám to sluší) (audio)
- Lidé letos na podzim vysázeli v lokalitě V Pytli tisíce stromků
- Jaká je budoucnost videokonferencí? Trendy v roce 2025
- I drobné signály mohou mít vážný význam. Střevní mikrobiom s námi neustále komunikuje, stačí mu jen porozumět