Nové byty si pořizují stále mladší lidé, díky superlevným hypotékám

Nové byty si v posledním roce pořizují stále mladší lidé. Vyplývá to z kontinuálního výzkumu společnosti Central Group, která je největším rezidenčním developerem v zemi. Data zahrnují veškeré uskutečněné prodeje, což je jen za loňský rok více než 1000 nově prodaných bytů, tedy šestina pražského trhu, a za 1. pololetí letošního roku dalších více než 700 bytů. Důvodem poklesu věku kupujících jsou především rekordně levné hypotéky. Díky nim si nyní nové bydlení mohou dovolit daleko širší vrstvy a samozřejmě i mladší lidé.

V uplynulých letech byl průměrný věk těch, kdo si kupují byt, poměrně stabilní. Pohyboval se dlouhodobě nad hranicí 40 let. Například v roce 2009, kdy byl nejvyšší, dosáhl u mužů 44 let a v prvním pololetí toho roku dokonce 46 let. Vloni pak poprvé klesl pod hranici 40 let. U mužů dosáhl 38 let a u žen 39 let. „Důvodem jsou především superlevné hypotéky, které umožňují dosáhnout na nový byt i lidem, pro které byly dříve úvahy o vlastním bydlení nedostupné,“ vysvětlil šéf Central Group Dušan Kunovský. Obchodníci se tak setkávají se stále mladšími lidmi, kteří na nákup nového bytu díky levnému financování dosáhnou. Jejich preference ohledně bydlení se také mění.

Dnešní mladí lidé do 30 let, alespoň ti, kteří měli zájem o koupi bytu v Central Group a odpověděli na elektronický dotazník, mají také mírně odlišné preference oproti předchozím generacím. Pro mladé lidi je stále prioritní lokalita. Daleko více nabírá na důrazu poměr dosažené kvality bytu za optimální cenu. Dnešní kupující zdaleka nechtějí ten nejlevnější byt, ale chtějí ve své předem určené cenové relaci najít to nejkvalitnější bydlení.

Lokalita je základ, mladí chtějí mít blízko do centra

Jsou také daleko ochotnější se stěhovat, než jejich rodiče. Pokud vezmeme v úvahu jen stávající obyvatele Prahy, kteří hledají nový byt, pak je lokalita při výběru jedním z nejdůležitějších parametrů jak pro mladé, tak i pro starší kupující. Pro každého z nich ale jinak. Zatímco starší lidé hledají nové bydlení převážně v té své lokalitě, kde jsou zvyklí a vázaní například školami dětí, mladí se klidně ze své čtvrti přestěhují. Preferují pak oblasti blíže centru města a tzv. módní čtvrti.

Vůbec nejžádanějšími lokalitami mezi lidmi do 30 let jsou Žižkov, Smíchov a Dejvice. Velmi žádaný je také prstenec čtvrtí kolem centra města a pak logicky oblasti kolem stanic metra. Naopak samotné centrum mladí lidé ve výzkumu jako místo, kde by chtěli koupit byt, neoznačili vůbec. Důvodem je pravděpodobně fakt, že šlo o skutečné zájemce o bydlení, kteří již měli reálnou představu o cenách na trhu, a proto nehledali byt přímo v centru, kde je nabídka bytů malá a ceny vysoké.

Obecně  i nadále platí, že mezi mladšími respondenty je daleko větší procento těch, kteří mají původní bydliště mimo Prahu a do metropole se teprve stěhují. Často jde o absolventy vysokých škol, kteří v Praze nalezli po skončení studia práci a hledají si také první bydlení. Dnešní mladí lidé jsou často poměrně nároční a hledají vysokou kvalitu bydlení, kterou splňují právě nové developerské projekty. Ne každý si ale ve 25 nebo 30 letech může dovolit koupit nový byt a to je také důvodem, proč tak roste poptávka po investičních bytech. Především studenti a čerství absolventi, kteří nově v Praze nalezli práci, jsou totiž nejčastěji nájemníky těchto bytů.

Central Group tomuto trendu vychází vstříc a ve vhodných lokalitách, které mladí lidé preferují, jako je Žižkov, Vysočany nebo Vršovice, zvažuje upravit některý z budovaných projektů s vysokým počtem dispozičně vhodných bytů právě pro investiční bydlení s garantovaným výnosem. Dům určený hlavně k pronájmu by měl mít mladistvý design a nabídnout například i fitness centrum, recepci, základní vybavení v ceně apod. 

image





Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Bydlení rubrika