Lze řemeslnou práci reklamovat? Ano, odpovídá právník
Paní Anna si před rokem nechala
od jedné firmy, na kterou našla inzerát v novinách, zrekonstruovat již 30
let starou koupelnu. Z novoty se však dlouho netěšila, ani ne půl roku po
dokončení prací se začaly odlupovat, a dokonce i odpadávat některé kachličky.
Může paní Anna koupelnu reklamovat? Jak by měla postupovat? Na otázky odpovídá
právník Mgr. Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz, která poškozeným pomáhá
řešit neuznané reklamace.
Jakou smlouvou se řídí tento
vztah?
Rekonstrukce staré či zhotovení
nové koupelny se provádí většinou na základě smlouvy o dílo. U této smlouvy je
velmi důležitý akt předání díla, při němž by měl zákazník upozornit na zjevné
vady a žádat jejich nápravu.
Co je to zjevná vada?
Zjevnou vadou může být například
prasklá kachlička či poškrábaná vana, která byla poškozená během prací. Tyto
vady je potřeba zhotoviteli vytknout bezodkladně a domáhat se opravy či slevy z ceny.
Vše je vhodné sjednat písemně. Na díle se však mohou objevit i tzv. skryté
vady.
Co je to skrytá vada?
Skryté vady jsou vady, které
zákazník nemá šanci poznat při předání, a které se obvykle projeví až po
nějakém čase. Skrytou vadou může být právě odlupování kachliček užitím například
nekvalitního lepidla, dále pak třeba nekvalitní těsnění kohoutku, které způsobí
protékání, nebo špatné usazení vany, které se po čase projeví škvírami mezi
kachličkami. Jestliže zákazník takovýto nedostatek zjistí, měl by bez zbytečného
odkladu dílo u zhotovitele reklamovat.
Do kdy lze smlouvu o dílo
reklamovat?
Reklamaci lze podat maximálně do
dvou let od předání díla, po této lhůtě nároky zákazníka zanikají.
Jaké má poškozený zákazník práva?
Práva poškozeného zákazníka u
smlouvy o dílo jsou v zásadě stejné, jako jsou obecné nároky
z vadného plnění v případě kupní smlouvy. Zákazník může požadovat
opravu díla či přiměřenou slevu z ceny díla. V případě podstatného porušení smlouvy o dílo
je dle zákona možné také od smlouvy odstoupit. Praktické naplnění této
skutečnosti by však mohlo být velmi obtížné, protože si lze jen těžko představit
například vrácení koupelny.
Co dělat, když zhotovitel
reklamaci neuzná?
V takovémto případě je
vhodné nechat si vypracovat znalecký posudek reklamované vady, jehož
vypracování sice znamená určité náklady a potřebný čas k vypracování, ovšem při
opětovné reklamaci s doložením znaleckého posudku (samozřejmě s kladným
výsledkem pro zákazníka) může zhotovitel ustoupit a reklamaci uznat, zejména
pokud reklamaci odmítal účelově. Spolu s reklamací by pak měl vyplatit i
náklady na pořízení znaleckého posudku. Pokud by i přes doložení znaleckého
posudku zhotovitel reklamaci dále odmítal, je možné obrátit se na právníka a
následně na soud.
Společnost Vaše nároky.cz pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.
Více informací na www.vasenaroky.cz.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie Interiéry, nejlépe hodnocené fotografie
Články Interiéry
- Každá vanová baterie má svůj styl, který je ten váš?
- Skrytá zárubeň — tajemství dokonalého designu s praktickým přesahem
- Stylový home office 6x jinak
- Jak vyzrát na pořádek v koupelně? Tipy na rozvržení úložných prostor a volba vhodných řešení
- Jak udržet pořádek v koupelně? Se stylovým nábytkem i pomocníky!
- Sklo jako zařizovací prvek: funkční, všestranné i krásné