Závažné zjistění: polovina řidičů špatně vidí !
Dopravní hlídky po celé republice v září a říjnu zastavovaly české řidiče. Kromě kontroly občanských a řidičských průkazů nebo testů na alkohol posuzovali i zrak. Součástí hlídek byli totiž i zdravotníci. Měření probíhalo stejně jako v ordinaci očního lékaře. Celkem otestovali 346 řidičů.
"Výsledky jsou takové, že každý druhý měl nějaký problém s očima, má nějakou oční vadu," řekl TV Nova Irenej Štalmach,krajský koordinátor BESIP
"Čtyři procenta řidičů by za volant neměly vůbec usednout jelikož jejich zrak je velmi špatný," varovala Ivana Urválková, prezidentka sdružení optiků a optometristů
Problém ale je, že řada lidí vůbec netuší, že trpí nějakou oční vadou, a bez brýlí sedají za volant. "Každý sedmý člověk špatně vidí a z toho každý třetí člověk nosí brýle nebo kontaktní čočky a z toho má každý druhý špatnou korekci a 90 % lidí má problémy s viděním za šera a za tmy," říká Urválková.
"Většinou bývá problém v tom, že za šera vidí špatně při řízení a v tuto chvíli je to ten moment, kdy ti lidi přijdou, že mají nějaký objektivní problém," řekla TV Nova optometristka Petra Ustohalová.
Lékaři doporučují nechat si zkontrolovat zrak každé tři roky. Optometristé pak lidem s brýlemi doporučují návštěvy každoročně. Korekce zraku se totiž může měnit.
Alarmující zjištění, že na silnicích přibývá řidičů, kteří špatně vidí, vnímají jako velký problém i někteří poslanci. Nikoliv však Ministerstvo dopravy - to s tím vůbec nic dělat nehodlá. Prý by to bylo moc komplikované.
Někteří řidiči by kvůli zraku prý raději vůbec neměli sedat za volant a přesto jim zakázat řídit nikdo nemůže. A to i když cestu někdy možná vidí spíš jako v mlze.
"Situace je velmi alarmující a velmi vážná, podle mého názoru by měl konat ministr dopravy a obrátit se na svého kolegu ministra zdravotnictví," řekl TV Nova poslanec ČSSD Jan Birke.
"Není lehké to kontrolovat. Aby jim na místě policista měřil zrak, to je samozřejmě náročné, proto my apelujeme na tu odpovědnost samotných řidičů," vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
S vadou necelé jedné dioptrie přitom podle lékařů řidič zahlédne chodce ze vzdálenosti o polovinu kratší než řidič bez dioptrické vady.Odborníci řidiče se špatným zrakem přirovnávají k opilému nebo velmi unavenému.
"Pokud řidič nebude chodit na pravidelné lékařské prohlídky, tak se může stát,že řidič hůře rozeznává dopravní značení, chodce nebo případně i nedobrzdí, právě kvůli tomu, že špatně vidí," řekl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.
V tuto chvíli je to podle ministerstva dopravy i policie hlavně na zodpovědnosti řidiče. Postih hrozí jen těm u kterých už vada zraku byla odhalena - tedy mají povinnost brýle nebo čočky nosit a přitom za volant usedají bez nich. Hrozí jim pokuta dva tisíce korun, ale nejen to.
"V případě, že se prokáže příčinná souvislost mezi vznikem, případně rozsahem, nehody, a tím zákonným porušením řidiče, tak pojišťovna to samozřejmě může zohlednit v pojistném plnění," varuje Aleš Povr z České asociace pojišťoven.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Ani Vídeň, ani Krakov - Vydejte se za pohádkovým adventem na jih Španělska
- Jak vybrat vánoční dárky pro obchodní partnery: Co je daňově uznatelné v roce 2024?
- Jídelníček při nemoci. Pomáhá čaj s medem a citronem? A ovocné šťávy? (Jezte, ať vám to sluší) (audio)
- Lidé letos na podzim vysázeli v lokalitě V Pytli tisíce stromků
- Jaká je budoucnost videokonferencí? Trendy v roce 2025
- I drobné signály mohou mít vážný význam. Střevní mikrobiom s námi neustále komunikuje, stačí mu jen porozumět