Místo pro podnikání: výběr lokality je klíčový

Jiřina Kavková, 25.11.2016
Pro podnikání je klíčový výběr lokality

Jedna ze základních otázek, kterou si firmy u svého podnikání kladou, je, kde ho budou provozovat. Jsou-li svým zaměřením orientování na koncového zákazníka, výběr lokality je pro ně téměř klíčový. Samotné rozhodnutí může mít velký dopad na vývoj podnikání. Před podpisem nájemní či kupní smlouvy by si tedy měli položit následující otázky. Odpovědi na ně jim mohou pomoci udělat ten správný krok.

Vybral jsem si správnou lokalitu pro svou činnost?

Jeden ze základních parametrů pro výběr místa podnikání je právě lokalita. Nabízíte-li například služby, je pro vás klíčové místo s velkou koncentraci lidí, tedy potenciálních zákazníků. Taky je důležité si zjistit, jak je koncentrace lidí rozložená během dne. Zda se na tomto místě vyskytuje hodně lidí pouze ráno, odpoledne, večer nebo celý den. „Ideální jsou například rezidenční objekty, kde je tzv. celodenní koncentrace a je zde silná kupní síla. To zaručuje, že firma nebude mít výpadek zákazníků během dne. Často se traduje teorie, že nejvíce lidí se pohybuje po celý den v centrech měst. Zde jsou ale velké náklady za pronájem. Rezidenční objekty však díky vysoké frekventovaností osob mohou nahradit centra měst za výrazně nižší náklady“ , vysvětluje Jan Pustina, Sales & Marketing ředitel společnosti SIDI Prague s. r. o., realizátor projektu ByTy Malešice.

Jak se ke mně zákazníci dostanou?

Aby vám mohlo podnikání fungovat, musí se k vám lidi nějak dostat. Proto si před podpisem smlouvy důsledně prověřte dopravní dostupnost, lidé musí mít možnost dopravit se k vám místní dopravou i autem . Myslete také na dostatek parkovacích míst, zda tam nejsou omezené zóny, jak daleko to je od místa parkování či zastávky MHD k vám apod. „ V tomto případě je patrná nevýhodnost nebytových prostor právě v centrech měst. Nemyslím tím nebytové prostory v obchodních domech v centru, kde parkování je. Ovšem i ceny za pronájem jsou zde také mnohem vyšší. Z praxe znám firmy, hlavně prodejny, kterým podnikání skončilo, protože sídlily v hůře dostupných místech nebo nenabízeli patřičné zázemí pro své zákazníky. Když si například chcete udělat nákup jídla domů nebo koupit televizi a nemáte kde zaparkovat, tak tam chodit moc nebudete“, doplňuje Jan Pustina.

A co skryté náklady? Vím o všem, co zaplatím, než podepíšu smlouvu?

Samotné zahájení činnosti na novém místě obnáší řadu vstupních nákladů. Proto si předem důkladně spočítejte a zjistěte, co budete platit u podpisu smlouvy. Zda je vše dostatečně transparentní. Obvykle je při podpisu požadována kauce, několik nájmů dopředu, případná provize realitní kanceláři apod. Dalšími vstupními náklady mohou být rekonstrukce objektu či vybavení, které obvykle na začátku realizujeme. Najít prostor, který by splňoval přesně naše požadavky, bývá často obtížné. „Řešením můžou být nebytové prostory tzv. Shell & Core. Znamená to, že kancelářské či nebytové prostory se ponechají v základní úpravě a finální podoba je řešena až dle požadavků koncového pronajímatele či majitele. Šetří se tak extra náklady a čas na předělávání stávajícího prostoru,“ dodává Jan Pustina.

Mohu nějak ušetřit na svých prostorech?

Rostoucí ceny nájmů, energie a dalších komodit mají samozřejmě také velký vliv na rozhodování. Proto je dobré přemýšlet, zda se dá váš prostor využít ještě doplňkově. Trendem poslední doby je sdílení prostor. Můžete se setkat s kancelářemi, ve kterých je i více firem. Ty se spolupodílejí na nájemném, sdílí některé zaměstnance jako recepční či asistentky a optimalizují své provozní náklady.

Tyto tendence však mají také firmy nabízející služby či prodej, díky čemuž si získávají větší loajalitu zákazníků. „ Setkáváme se například se sdílením prostor květinářství a kavárny. Viděl jsem už pár šikovným míst, kde to i designově k sobě krásně sedělo a měli tam pořád plno. Dobrá myšlenka je spojit i zajímavý obchůdek s doplňky, potravinami nebo módou a malé bistro. Kdo by si nedal po skvělém nákupu něco malého k snědku nebo dobrou kávu a naopak. Proč si nekoupit hned na místě kávu nebo i jídelní servis, který vám byl u pohoštění nabídnut. Vše stojí na dobrém nápadu a podchycení celého konceptu od začátku“ , uzavírá Jan Pustina.

Zdařilou ukázkou vhodně zvoleného nebytového konceptu je rezidenční projekt ByTy Malešice na Praze 10. Spojuje v sobě ideální lokalitu díky vysoké koncentraci lidí během celého dne, je snadno dopravně dostupný. Nabízí dostatek parkovacích míst a samotné prostory je možné upravit dle vlastních představ hned na začátku. Prostory jsou nabízené hlavně na principu Shell & Core. Majitel či pronajímatel si tak může hned na začátku vybrat velikost kanceláře či prodejny jakou potřebuje.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie



Články Stavba