Praha postaví obří projekty za miliardy

TNBiz, 28.11.2016

Zatímco některé projekty ještě jasné obrysy nemají, jiné by se mohly dát v nejbližší době do pohybu. Praha bude v příštím roce hospodařit s výdaji 65,2 miliardy a příjmy 47,2 miliardy Kč. Na investice má jít přes 15 miliard, což je o asi dvě miliardy více než letos.

V oblasti investic půjde nejvíce peněz, 2,9 miliardy korun, na stavbu nové části ústřední čistírny odpadních vod na Císařském ostrově. Celkem 390 milionů bude stát výstavba kolektoru pod Hlávkovým mostem. Do Výstaviště v Praze 7 investuje město 237 milionů a 202 milionů do protipovodňové ochrany.

Dostane se ale také na dopravní infrastrukturu. Přečtěte si, do kterých staveb chce Praha v nejbližší době investovat:

Stavba metra D

Největší část peněz, které chce Praha v příštím roce investovat do dopravy, připadne na realizaci nové linky metra. Město počítá s částkou ve výši 800 milionů korun. Budou určeny na výkupy pozemků. Právě ty totiž přípravu stavby nové linky metra na jihu metropole komplikují.

Ve hře je také varianta, že by bylo metro zprovozněno i za situace, kdy ještě pozemky na stavbu stanic vykoupeny nebudou. Celá trasa D by tedy v tu chvíli měla jen dvě konečné stanice – v Písnici a na přestupním uzlu na Pankráci.

Parkovací dům Černý most

Celkem 100 milionů korun chce město investovat do parkovacího domu na Černém mostě. Ten by podle projektu měl mít čtyři patra a celkem 880 parkovacích míst. Bude sloužit jako rozšíření kapacity stávajícího záchytného parkoviště. Město v současné době kompletuje dokumentaci k získání stavebního povolení. Stavět by se mohlo začít na konci příštího roku.

Radlická radiála

Bezmála 69 milionů hodlá město investovat do důležité spojnice mezi Pražským a Městským okruhem. Po svém dokončení bude radiála propojovat Smíchov a Radlice, měřit bude asi 5,5 kilometru a přibližně z poloviny bude tvořena tunely. Peníze budou vynaloženy na geologický průzkum, který má zajistit podmínky pro bezpečnou ražbu tunelů.

Obchvat Vítězného náměstí

Ulevit dopravnímu zatížení Dejvic se snaží město už několik let. Plánovaný obchvat Vítězného náměstí ale stále realizovaný není. Hustota provozu na tzv. Kulaťáku se ještě zvýšila potom, co byl otevřen tunel Blanka. Město na projekt letos vyčlenilo 2 miliony korun, které půjdou na nové zpracování dokumentace k územnímu řízení. Asi 800 metrů dlouhá komunikace propojí ulici Evropskou a Svatovítskou a odlehčí dopravní zátěži na Vítězném náměstí. Hotovo by podle odhadů mohlo být nejdříve v roce 2020.

Pokračování Blanky

V příštím roce chce Praha začít s přípravami projekčních prací na dostavbu zbylé části vnitřního Městského okruhu. Informoval o tom web Aktuálně.cz. Komplex tunelů vedoucích z Holešoviček přes Jarov na Jižní spojku bude stát asi 50 miliard korun. V příštím roce na projekt půjde až 80 milionů. Město sice stavbu potvrdilo, kopat se ale začne nejdříve za šest let.

Železnice na letiště

Napojit Letiště Václava Havla na železnici a modernizovat trať mezi Prahou a Kladnem je jednou z priorit současné vlády. Trať z Masarykova nádraží do Kladna by měla být v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná. A vypadá to, že projekt, o kterém se dlouho jen mluvilo, se letos konečně rozběhl. Správa železniční a dopravní cesty totiž vybrala projektanta pro klíčový úsek mezi stanicí Praha-Veleslavín a Praha Ruzyně. Trať bude mít necelé čtyři kilometry, může ale trvat ještě dva roky, než se projekční práce rozběhnou - kvůli vydání územního rozhodnutí.

V následujících letech by mělo v Praze dojít k prodloužení hned několika tramvajových tratí:

Tramvajová linka Barrandov - Slivenec

Jako vůbec první by se mohla začít budovat trať z barrandovského sídliště směrem na Slivenec. Úsek bude dlouhý asi 1,5 kilometru a měly by na něm být tři stanice - Kaskády, Holyně a Slivenec. Realizace bude stát více než 600 milionů korun. Radní už plán výstavby schválili, nyní se řeší majetkoprávní vztahy.

Tramvajová linka Divoká Šárka - sídliště Dědina

Nová trať dlouhá 2,3 kilometrů povede z Divoké Šárky skrz sídliště Na Dědině do nově vybudované smyčky Dědinská. Bude na ní pět zastávek s pracovními názvy Divoká Šárka, Vlastina, Sídliště Na Dědině, Ciolkovského a Dědinská. Hlavní město připravuje projekt již pět let. Se zahájením výstavby se počítá nejdříve v roce 2018, dokončení je plánováno na rok 2020.

Tramvajová linka Modřany - Libuš

Do roku 2019 by mohl vzniknout nový tramvajový úsek, který propojí Modřany a Libuš a v budoucnu by měl navazovat na chystané metro D. Vzniknou na něm čtyři nové zastávky - Modřanský vodojem, Observatoř Libuš, Sídliště Libuš a Libuš - metro.




Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie



Články Stavba