Správný space plan budoucích kanceláří vytváří architekti s klienty
Zajímáte se o nové kanceláře, ale nevíte, jakou správnou velikost by měly mít vzhledem k počtu vašich zaměstnanců? Nebo na jaké normy je potřeba dát si pozor? To jsou přesně otázky, které je nutné prokonzultovat s architekty, kteří vytváří takzvaný space plan budoucích kanceláří. V České republice je o tyto služby stále větší zájem. „V zahraniční je zcela běžné, že do celkového rozvržení mluví architekti. Naší praxí je, že už při výběru komerčních prostor s klienty konzultujeme různé zákonné požadavky, abychom předešli problémů. Rovněž sledujeme různé architektonické trendy,“ uvedl Filip Veselý z realitní a konzultační společnosti OFFICE HUNTERS.
Ideální představa některých zaměstnavatelů je do kancelářských prostor vsadit maximální počet pracovních míst. Snahou je ušetřit na nákladech a za nájem pronajímané plochy. „Hygienické normy se sice dodrží, ale na minimální hranici. Prostory vypadají na papíře jako kvalitně navržené, v reálu jsou však velmi nekomfortní. O tom všem je potřeba s klienty mluvit,“ konstatoval Libor Novák, Key Account Manažer ze společnosti Nowy Styl Group, která se specializuje na návrh komerčních interiérů a výrobu kancelářského nábytku. Proč je nutností tyto otázky před realizací otevřít, případně sdělit, že „nahuštěný“ koncept nemůže moc dobře fungovat? „Důsledkem takové filozofie je nevhodné prostředí způsobující nespokojenost lidí, což má za následek nízkou efektivitu práce. A ta je pro firmy nejdůležitějším faktorem,“ dodal Novák.
Nejen velké společnosti, ale také menší firmy se naučily využít práci architektů. „Zatímco před pěti lety si bralo tak 30 procent firem architekta, tak dnes se jedná o 60 procent firem. Mám z toho radost. Češi už konečně přemýšlí o prostoru a vnímají pestrost barev,“ řekl Assem Mustafa, expert na kancelářský nábytek. Jak se tvoří space plan? Zásadní podmínky při návrhu musí vyplývat z hygienických a požárních norem.
Na jedno pracovní místo v open space připadá pět metrů čtverečních. Samostatná kancelář by měla mít minimálně osm metrů čtverečních, s úložným prostorem a přísedem až dvou lidí 12 metrů čtverečních. A jsou další normy – například maximální vzdálenost trvalého pracovního místa od okna je dána činitelem denní osvětlenosti, v závislosti na podmínkách lze uvažovat cca 5,5 m. Kalkuluje se také s odpovídajícím počtem toalet, nebo s maximální délkou a minimální šířkou únikových cest atd.
„Ve většině případů se vejdeme do plochy, kterou máme navrhovat. Někdy je ale nutné s klientem mluvit a říci mu o všech normách. Snažíme se nevhodný záměr klientovi racionálně vymluvit,“ vysvětlila Petra Kučerová, architektka ze společnosti Albatrosteam, která vytváří kancelářský interiér, stavební realizaci a dodávky vybavení včetně závěrečného stěhování.
K nejčastějším chybám v návrhu space planu dochází při nevhodném umístění zasedací místnosti pro externí návštěvy, která je příliš daleko od vstupu. Nebo špatné umístění kuchyňky či toalet od jádra, což navyšuje náklady na stavební práce. I proto je nutné před realizací nových kancelářských prostor mluvit s architekty. „Tím, že známe technické zajištění budovy, tak můžeme výrazně ušetřit v rámci celkového rozpočtu,“ doplnil Novák.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie
Články Stavba
- Rodinný dům s důrazem na kvalitu materiálu a řemesla
- Plánujete novou střechu? Začněte s přípravou už teď
- Zavedení podrobnější evidence plastových obalů by významně usnadnilo jejich recyklaci
- Schlieger nabízí nové fotovoltaické panely AIKO přinášející více elektřiny a vyšší finanční zisk
- Vesnický dům jako z jiného století
- Jak šetřit energie i náklady díky moderním technologiím zelených střech