Češi a internet: elektronické tržby rostou, stejně tak home office

TNBiz, 18.1.2017

Výběr dat z rozsáhlé studie Česká internetová ekonomika 2016 byl prezentován ve středu v pražském Hrzánském paláci. Jedním ze základních údajů je bezesporu podíl internetové ekonomiky k celkovému HDP naší republiky, který v roce 2015 činil 4,13 %. Pro srovnání například příspěvek zdravotnictví k HDP činil 3,99 %, zemědělství 2,27 % a dokonce i bankovní služby a peněžnictví přispívají k HDP jen 3,77 %.

Internetová ekonomika tedy hraje zejména v posledních letech velmi výraznou úlohu v celkové ekonomice České republiky. Aby také ne – české společnosti a podniky realizovaly v roce 2015 prostřednictvím počítačových sítí rovnou 30 % svých tržeb. Tedy celá třetina všech tržeb českých firem proběhla přes internet, to je téměř dvakrát více, než je průměr EU. Před Českem se v podílu tržeb přes internet umístilo jen Irsko, za námi hned skončili Slováci a Finové.

Aby společnosti mohly přes internet vydělávat, potřebují IT odborníky. A těch je v Česku, zdá se, stále nedostatek. Ačkoliv podíl IT odborníků na celkové zaměstnanosti je v ČR mírně nadprůměrný ve srovnání s ostatními státy Evropy, poptávka po těchto pozicích u nás stále významně převyšuje nabídku. Jít studovat informační technologie tedy je, a ještě chvíli bude, určitě dobré rozhodnutí.

Studie ale ukázala, že nejen v IT oboru je dnes potřeba počítačová gramotnost. Požadavek na ovládání alespoň základních kancelářských aplikací je dnes ve většině zaměstnání i mimo IT společnosti. Znalost programů kancelářského balíku MS Office požaduje u pracovních nabídek podle statistik 88 % zaměstnavatelů mimo IT obor. A firmy u náboru nových zaměstnanců čím dál častěji využívají sociálních sítí – hledají jejich prostřednictvím zaměstnance nebo je využívají k doplnění informací o uchazečích.

A Češi také čím dál častěji přes internet pracují. Zejména díky rozvoji cloudových nástrojů nabízí řada firem možnost práce z domova, tzv. home office. Jedná se o žádaný benefit, jehož obliba pravděpodobně do budoucna ještě poroste.

Výzkum ukázal, že nejméně používají internet Češi se základním vzděláním a nezaměstnaní. Připojení k internetu k výkonu povolání využívá podle studie 38,3 % pracovníků. To je oproti roku 2011 nárůst o 4,3 %. K internetu bylo v roce 2015 připojeno 98 % českých podniků, což je o 3 % více, než je průměr EU. Rychlost připojení je ale nedostatečná. Pouze 7 % společností bylo k internetu připojeno rychlostí vyšší než 100 Mb/s. V tom máme zbytek Evropy v čem dohánět – průměr je 11 % a například ve Švédsku nebo Dánsku má rychlost internetu nejméně 100 Mb/s každý čtvrtý podnik.

V čem naopak máme navrch, je procento domácností s přístupem k internetu. V roce 2015 mělo 79 % českých domácností internet a v žebříčku zemí EU z hlediska podílu jednotlivců disponujících základními digitálními schopnostmi patřilo České republice dokonce 2. místo. Lepšími základními digitálními schopnostmi disponovali v Evropě jen Švédové.

Čím se ale chlubit nemůžeme, jsou ceny mobilního internetu, které u nás patří k jedněm z nejvyšších v Evropě: "Balíček 512 MB lze v ČR pořídit za cenu o 30 % vyšší (při předpokladu využití nejnižší cenové nabídky), balíček 2048 MB je v ČR dražší o 68 %, než je průměrná cena v EU," stojí ve studii. I to je možná důvodem k tomu, že se stále přibližně 2,4 milionu Čechů nad deset let věku nepřipojí k internetu ani jednou měsíčně.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tipy a triky