Zabavený techničák za stočený tachometr ? STK možná zpřísní, nemusí ale postihnout podvodníka...
Kontroly na STK by se podle plánu ministerstva dopravy měly zpřísnit. Pokud při ní úředníci zjistí, že má vůz na tachometru míň kilometrů jak při minulé kontrole, dostane majitel vozu technickou jen na 30 dní, během kterých musí dát vše do pořádku. Například doložit, že počítadlo kilometrů měnil v servisu kvůli závadě. Při manipulaci s počítadlem kilometrů by mu servis musel vystavit protokol. Odborníci ale varují, že bič nemusí dopadnout na nepoctivé prodejce.
"Takový krok je podle nás nesystémový a stáčení tachometrů a podvodům rozhodně nezabrání," oponuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle Foltýna by celé věci pomohlo, kdyby stáčení tachometrů bylo kvalifikováno jako trestný čin. "Zasazujeme se o to již několik let, zatím stále bez úspěchu," komentuje situaci na poli legislativy Foltýn.
"Každý rok investujeme více než deset milionů korun do prověřování vykupovaných aut. Pokud ale odhalíme vůz se stočeným tachometrem, podle zákona o ochraně osobních údajů nesmíme tento fakt zveřejnit a před takovým vozem varovat," popisuje situaci Pavel Foltýn a dodává, že takové odmítnuté auto pak stejně skončí jinde, nejčastěji v soukromém inzerátu
Právě skutečnost, že není jasné, koho chce vlastně ministerstvo označovat jako onoho podvodníka, vyzývá k úvaze, co tím vlastně ministerstvo dopravy sleduje. Například pokud někdo koupí přes soukromý inzerát neprověřené ojeté auto, přihlásí ho a pak s ním normálně jezdí, může ho čekat na další STK problém.
Ta, se zjistí, že má auto stočený tachometr. Ale odpovědnost bude na provozovateli, tedy majiteli, který auto koupil pravděpodobně stočené, ale sám s tachometrem již nemanipuloval.
Podle ministerstva lze stav tachometru zkontrolovat třeba při evidenční kontrole, kterou auto musí projít před zapsáním změny vlastníka v registru vozidel. Tady ale vzniká otázka, co si pak počne člověk, který již auto koupil a zaplatil a teprve na evidenční kontrole zjistí, že má stočený tachometr? Nový majitel se totiž nemůže jednoduše dozvědět, jaký byl poslední evidovaný stav počítadla ujeté vzdálenosti.
Právě autobazar Auto ESA, který k vozům dodává Certifikát kontroly a disponuje certifikací od společnosti TÜV Nord, se dlouhodobě staví za to, aby se nezákonná manipulace s tachometrem označovala přímo jako trestný čin.
"Už několik let se snažíme prosadit, aby existoval volný přístup do databáze STK a registru vozidel, kde by bylo možné ověřit poslední zjištěný stav najetých kilometrů. Stát ale tato data stále nechce veřejnosti zpřístupnit," říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Jaká je budoucnost videokonferencí? Trendy v roce 2025
- I drobné signály mohou mít vážný význam. Střevní mikrobiom s námi neustále komunikuje, stačí mu jen porozumět
- V Olomouci začínají tradiční Vánoční trhy. Ani letos nechybí punčová stezka, jaké jsou novinky? (audio)
- Ve svých 20 letech se přestěhoval z Japonska do Evropy, aby pracoval ve strojírenství (video)
- Tip na netradiční adventní věnec z formy na bábovku
- Čím doma topit? V energetických úsporách a v komfortu ovládání vítězí tepelné čerpadlo