Časté nešvary výtahů: trápí i ten váš výtah?
Jana Brožková, 28.3.2017
Minimálně desítky tisíc výtahů jsou stále v provozu, přestože jejich životnost je na samé hranici. Stáří přitom není jediným,
leckdy ani rozhodujícím, faktorem pro stav, v jakém se výtah nachází.
Důležitější bývá kvalita servisu a celková dobrá péče. S jakými,
nezřídka přehlíženými či podceňovanými, nedostatky se můžete poměrně
často setkat a proč se vyplatí věnovat jim pozornost?
Za stav výtahu odpovídá podle platných norem jeho provozovatel, tedy
zpravidla majitel budovy. Pro všechny obyvatele je ale důležité cítit se
ve výtahu bezpečně a využívat ho co nejdéle. Pojďme se tedy na často
dlouho neřešené situace podívat spolu s odborníkem
Václavem Bubeníčkem, technickým ředitelem společnosti Schindler CZ,
a.s.
1. Šero na nástupišti či v kabině
Možná se vám zdá zbytečné řešit dostatečné osvětlení na nástupišti,
přesněji řečeno na prahu šachetních dveří. Ale jen do chvíle, než kvůli
tomu někdo zakopne a stane se úraz. Příčin může být spousta, od v šeru
přehlédnutého nepořádku, který ve výtahu nechal
někdo z cestujících před vámi, přes vlhkou podlahu na nástupišti či
v kabině až po to, že výtah zastaví nepřesně (a stačí jen o pár cm).
Podle nové normy je minimální intenzita osvětlení na nástupišti 50 luxů
(při této hodnotě již například lze rozlišovat
základní barevné odstíny), v kabině pak 100 luxů.
„Tato norma je však povinná pouze pro výtahy uvedené do provozu od 1.
září 2017. Neřeší tak spoustu výtahů uvedených do provozu podle starších
norem. V zájmu nejen vlastní bezpečnosti je ale určitě lepší věnovat
dostatečnému osvětlení pozornost,“
vysvětluje Václav Bubeníček ze společnosti Schindler CZ, a.s.
2. Chybějící či špatně seřízené dveře
Zjednodušeně řečeno je pro cestující důležité rozlišovat dva typy dveří:
šachetní, na které se díváte z chodby, a kabinové, které se pohybují
s výtahem. Přestože moderní výtahy disponují automatickými dveřmi,
v provozu je řada výtahů s ručními dveřmi, které
za sebou dovírá sám cestující. Ruční šachetní dveře mají často jediný
kontakt, který ověřuje, že jsou zavřené a výtah se může bezpečně rozjet.
V praxi se může stát, že když starší dveře špatně těsní, výtah se
nerozjede a cestující se zdrží tím, že se snaží
dveře „domáčknout“.
Pro některé cestující je v takové situaci výzvou zjistit, jak
bezpečnostní systém obejít. O zásahu vandalů ani nemluvě. Jde o velmi
nebezpečnou aktivitu, protože pokud se jim podaří uvést tento kontakt
mimo provoz, může se ve výjimečných případech stát i to,
že otevřete šachetní dveře a za nimi nebude výtah. Proto je třeba
dohlédnout na to, aby nebyly dveře porušené a byly správně seřízené.
Mluvíme-li o dveřích kabinových, můžete se stále setkat s výtahy, které
jimi vůbec nedisponují. Kabinové dveře se totiž začaly v našich zemích
běžně používat až v 90. letech minulého století.
„Jsou ale
velmi důležité, protože chrání pasažéry a náklad před kontaktem s čelní
stěnou šachty při jízdě. V praxi jde například o to, aby do volného
prostoru, ať už je velký jakkoliv, nezapadly
například některé drobné přepravované věci. Je zřejmé, že do tohoto
prostoru nesmí cestující vůbec zasahovat, což se někdy hůře vysvětluje
například dětem,“ říká Václav Bubeníček. Kabinové dveře přitom většinou není problém do výtahu doplnit.
3. Zvonek možná zvoní, ale kde?
Oči těch, kteří se ve stísněném prostoru výtahu necítí pohodlně, se
často upínají k symbolu zvonečku, který nabývá na významu, například
když se výtah vlivem výpadku proudu „zasekne“, nebo když pasažéra
postihne zdravotní indispozice. Možná si říkáte, že je
v době mobilů zvoneček překonaný, ale není to pravda. Jen si vzpomeňte,
jak často zjistíte, že máte vybitou baterii ve chvíli, kdy si zrovna
potřebujete zavolat. Nehledě na to, že ve výtahu nemusí být vždy signál.
Od roku 2006 vyvstala povinnost vybavit každý výtah pro přepravu osob
dorozumívacím zařízením propojeným s neustálou vyprošťovací službou. Do
té doby bylo na vůli vlastníka nemovitosti, zda tuto funkci zprovozní,
nebo ne.
„U výtahů
vybavených dorozumívacím zařízením, které jsou servisovány společností
Schindler CZ, je tlačítko se symbolem zvonku spojeno s centrálním
dispečinkem, který je nepřetržitě v provozu. Dispečerovi
zároveň poskytne základní informace o výtahu (adresa, rozsah
poskytovaných služeb, jméno servisního technika). Výrazně se tak zkrátí
doba, kdy se k vám dostane pomoc,“ popisuje možnosti moderních
výtahů Václav Bubeníček. V současné době je v platnosti
evropská směrnice, podle které musí každé dorozumívací zařízení ve
výtahu samo ověřovat, zda funguje. V cyklu 72 hodin tak výtah sám volá
na dispečink.
U starších výtahů však tato funkce není možná, protože žádným
dorozumívacím zařízením nedisponují. Zvonek tak při zmáčknutí zkrátka
kdesi zvoní, zpravidla jen ve výtahové šachtě. V takovém případě je
třeba počkat, až si tohoto nouzového znamení všimne někdo
z kolemjdoucích a přivolá pomoc.
4. Očím pasažéra skrytá…
… zůstává celá řada těch nejdůležitějších faktorů, na které musí
dohlédnout profesionálové. U starých strojů ze 70. a 80. let jde
například o převodovky, které mají dobře těsnit a nemá z nich téci olej.
Moderní výtahy bývají bezpřevodové a nemají ani olejové
náplně, údržba je tedy o něco snazší. Asi nikdo nepochybuje o významu
údržby bezvadného stavu omezovače rychlosti a zachycovačů, které
zabraňují nekontrolovanému pohybu kabiny, a dalších bezpečnostních
prvků, k nimž patří například i zařízení pro kontrolu
přetížení. U starších výtahů se při přetížení ozývá zvuk, který se při
špatném stavu podlahy může ozývat i ve chvíli, kdy je váha v pořádku.
Právě v takových případech chtějí někdy majitelé nechat toto zařízení
vypnout. Je přitom zřejmé, že je třeba spravit
podlahu, a nikoliv riskovat bezpečí cestujících. Poměrně banální se
může zdát i nepořádek v prohlubních výtahových šachet, v nichž se často
ocitají například nechtěné letáky a drobné odpadky. Ty se mohou stát
zdrojem požáru. Za pořádek je v tomto případě zodpovědný
majitelem domu pověřený servisní technik, protože žádný laik nemá do
prohlubně přístup.
5. Opomenuté kontroly a zkoušky
Výtah potřebuje souvislý odborný dohled, a to jak kvůli tomu, aby
majitel domu dostál svým legislativou daným povinnostem řádného
hospodáře, tak pro zajištění bezpečného provozu výtahu. Bezpečnostní
předpisy pro provoz a servis výtahu se stejně jako tzv. prohlídky
pro zkoušky výtahů v provozu řídí normami. Samozřejmě není nutné, aby
byl majitel odborníkem na výtahy, stačí si zvolit profesionální servisní
organizaci. Váš výtah pak v předem daných časových intervalech čeká
například provozní prohlídka spočívající ve vizuální
kontrole a prověření správnosti funkce výtahu a jeho bezpečného provozu
a odborná prohlídka, kdy odborník důkladněji prověřuje bezpečností
prvky výtahu. Jak již název napovídá rozsahem i celkově nejnáročnější
pak je prohlídka inspekční. Výtah čekají v průběhu
jeho provozu také odborné zkoušky, a to jak v předem stanoveném
intervalu, tak po velkých opravách a provedení podstatných změn.
6. Nepodceňujte intuici a smysly
Již bylo
řečeno, že zodpovědnost je na provozovateli výtahu, kterým bývá vlastník
domu, případně SVJ. Ten zpravidla uzavírá smlouvu o servisu se servisní
organizací a
určuje také kontaktní osoby, které zajišťují komunikaci s touto
organizací. U starších výtahů je doporučená i funkce tzv. dozorce
výtahů, kterým se může po proškolení stát i laik. Jeho úkolem pak je
čtrnáctidenní prohlídka, během které kontroluje, zda například
není viditelně poškozena kabina a zda jdou ve všech patrech správně
otevírat a zavírat dveře. Ideální je, pokud jsou důležité kontakty přímo
na štítku v kabině výtahu. Pokud uvedeny nejsou, neváhejte se při
nejbližší příležitosti zeptat, kdo je v rámci vašeho
domu kompetentní osobou. Neváhejte jim ohlásit, pokud uvidíte, že se
například výtah zastaví o pár cm jinde, ale také zdánlivě „provozní“
záležitosti, týkající se například právě osvětlení. Bezodkladně je třeba
hlásit případy, kdy jdou hůře zavírat dveře nebo
se výtah nerozjede napoprvé, či jiné nestandardní chování výtahu.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Hodnocení článku
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Jak překonat podzimní únavu. Zdravé návyky pro lepší náladu
- Podzim ve znamení teplých barev: Jak si zútulnit svůj domov na dlouhé podzimní večery?
- Konstrukce z cihel: Skrytá síla novodobých roubenek
- Trojsklo, nebo dvojsklo? Výběr zasklení ovlivňuje náklady na vytápění i ochranu proti hluku
- Bývalou ubytovnu v Želetické ulici nechala litoměřická radnice přestavět na prostupné bydlení (audio)
- Ani Vídeň, ani Krakov - Vydejte se za pohádkovým adventem na jih Španělska