Kupujete ojeté auto: na tohle si dávejte pozor
Koupě neprověřené ojetiny bez doložené historie od někoho, koho vůbec neznáte, představuje obrovské riziko. Ať už jde o spolehlivost techniky, různé právní vady nebo o to nejzásadnější, tedy o bezpečnost.
"Velké autobazary odmítají každý rok vykoupit okolo 18 000 vozidel, především kvůli technickým a právním vadám. Taková auta končí nejčastěji v soukromých inzerátech, kde čekají na neopatrného kupujícího," varuje Pavel Foltýn z Auto ESA.
Plno kupujících to ale prostě riskne, protože věří tomu, že dokážou auto s rozumnými náklady opravit a udržet v provozu. I kdyby to byla pravda, zapomínají především na to, jestli auto dokáže stále dostatečně ochránit posádku v případě nehody. Spousta neprověřených ojetin má totiž odmotnované airbagy, nebo se jedná o neodborně opravená auta po vážné nehodě.
"Naši technici výkupu vozidel se důkladně zaměřují na prohlídku aut, zda nejsou po vážné nehodě. U pochybně opravených vozů po vážných nehodách nelze čekat, že následně ochrání posádku stejně dobře, jako když to bylo nové auto," upozorňuje Foltýn z Auto ESA. Takové vozy vůbec nevykupují žadné další velké autobazary.
Takto bouraná auta, která pojišťovny nejčastěji označí jako tzv. "totálku", se pak někteří jejich majitelé snaží opravit jakýmikoli metodami. Nelámou si ale hlavu se zachováním pevnosti a pokud by došlo znovu k nehodě, vůz nikdy nemůže dostatečně posádku ochránit. Nosná struktura se zbortí a i nehody v poměrně malých rychlostech pak mohou skončit pro posádku fatálně.
"Setkáváme se často s tím, že vozy opravované po vážných nehodách nemají ani airbagy," přibližuje situaci Pavel Foltýn z Auto ESA. Výměna airbagů totiž stojí někdy i několik desítek tisíc korun. Kupující to ale bez velmi důkladné kontroly nemá moc šancí poznat. Podvodníci se naučili varovné kontrolky airbagů odpojit, případně přepojit na jiný systém vozidla.
Je ale proti tomu nějaká ochrana? Kupující by měl především nechat auto velmi důkladně prověřit, ale to samozřejmě stojí spoustu času a pěnez. Buď musíte zaplatit čas velmi zkušenému mechanikovi, nebo je nutné se obrátit na zavedené společnosti nabízející prověření vozidel. Ale ani tehdy nemusíte mít stoprocentní jistou.
"Některé nehody lidé nehlásí, zejména pokud u nich nebyl účastníkem někdo jiný. Havarovaný vůz pak nechají rychle odtáhnout a pojišťovna ani policie nemá o takové nehodě vůbec žádný záznam. V databázi pojišťoven se tak takové auto neobjeví," připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA.
Jedinou spolehlivou cestou je obrátit se na certifikovaného prodejce ojetých vozů, který vykupovaná auta důkladně prověřuje o dokáže odhalit sebemenší detaily, které by svědčily o tom, že je vůz po vážné nehodě. Takový, u kterého by nebylo zaručeno, že spolehlivě v případě nehody ochrání posádku, pak do své nabídky kvalitní autobazar nevykoupí.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Radioporadna: Bezpečné otužování. Jděte pěkně postupně krok za krokem, začít můžete odolností u studené sprchy (audio)
- Vápník v bojleru může zvýšit energetickou náročnost až o 10 %. Jak snížit náklady na ohřev vody?
- Online Plus: Je potřeba na internetu ověřovat věk? (audio)
- Zahrádkářské tipy: Někdo mu říká amarylis, ale je to hvězdník (audio)
- Vánoce v zoo: Štědrý den za korunu i soutěž
- Když Ježíšek potřebuje dodávku: jak na vánoční dárky, které kurýr nezvládne