Závada u fotoaparátu nebyla zjištěna, tvrdil prodejce. Zákazník se obrátil na právníka

Závažná závada donutila Karla M. reklamovat u prodejce zakoupený fotoaparát, vyřešení problému se však nedočkal. Ani po třech reklamacích nebyl přístroj v pořádku a zákazník tak neměl ani fotoaparát, ani peníze. Své nároky se mu podařilo vymoci až po dvou letech za pomoci právníka. Nejde přitom o ojedinělý případ, obchodníci spoléhají na nevědomost zákazníků a porušují jejich práva.

Karel M. si fotoaparát i s příslušenstvím za necelých sedmadvacet tisíc korun koupil v listopadu 2013. V lednu 2015 ho poprvé reklamoval se závadou, která znemožňovala jeho používání. „Přístroj jsem dostal zpět s tvrzením, že na něm nebyla zjištěna žádná závada. Byl ale stále závadný, proto jsem ho o něco později reklamoval znovu a pak ještě potřetí,“ vzpomíná zákazník.

Když šel fotoaparát vyzvednout z třetí reklamace, hned v prodejně zjistil, že závada pořád není vyřešena a odmítl tedy zboží převzít. Na konci roku 2015 zaslal Karel M. prodejci písemné odstoupení od smlouvy a požadoval vrácení peněz. Prodejce ho však odmítl s tím, že se na výrobku vyskytlo několik na sobě nezávislých vad a on tak nemá na odstoupení od smlouvy právo. „V tomto okamžiku jsem se obrátil na právníka společnosti Vaše nároky.cz. Nakonec jsem své peníze skutečně získal zpět,“ říká se zadostiučiněním Karel M.

Právník většinou pomůže

Právní zastoupení firmu přesvědčilo. „Poslali jsme prodejci předžalobní výzvu a na jejím základě zákazník získal své peníze, na které měl nárok. Jednalo se totiž o opakovanou odstranitelnou závadu, kterou obchodník nebyl schopen vyřešit,“ vysvětluje právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz

Obecně platí, že záruční doba na zakoupené zboží jsou dva roky, pokud však obchodník dobrovolně slíbí delší dobu, musí ji následně akceptovat. Vadné zboží můžete v tomto období reklamovat, v prodejně si při tom nechejte vystavit písemné potvrzení.

Jakým způsobem bude vaše reklamace vyřízena, záleží na charakteru vady. Pokud jde o vadu, kvůli které je zboží plně nefunkční, můžete žádat výměnu zboží za nové, opravu či vrácení peněz. Pokud se jedná o méně závažnou vadu, můžete žádat o opravení či poskytnutí slevy. Na vrácení peněz máte nárok také v případě, že obchodník překročí lhůtu třiceti dní, které má na vyřízení reklamace.

Přiměřené opotřebení?

Nejčastějším důvodem zamítnutí reklamace bývá přiměřené opotřebení výrobku či jeho nevhodné používání. „Pokud si koupíte boty a po měsíci nošení se vám rozpadnou, budou takovéto výmluvy jen stěží uznány za oprávněné. Při delším nošení a vyšším stupni celkového opotřebení ale už může být rozhodující posudek znalce,“ vysvětluje právník Novák.

Jednoznačné zamítnutí reklamace naopak bude následovat v případě, kdy nedodržíte pokyny stanovené výrobcem, provedete neodbornou instalaci či neoprávněný zásah do zboží. I v případě, že na uznání reklamace máte nárok, se ale může stát, že vám ji obchodník neuzná. V takovém případě se obraťte na právníka, který za vás případně podá i žalobu. „U reklamací většinou k soudnímu řízení nedochází, obchodníci se zpravidla leknou výzvy doručené právníkem a peníze zákazníkům vrátí,“ uklidňuje Novák.

 

 

 

Společnost Vaše nároky.cz

pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.

Více informací na:www.vasenaroky.cz



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Technika