Závada u fotoaparátu nebyla zjištěna, tvrdil prodejce. Zákazník se obrátil na právníka
Závažná závada donutila Karla M. reklamovat u prodejce zakoupený fotoaparát, vyřešení problému se však nedočkal. Ani po třech reklamacích nebyl přístroj v pořádku a zákazník tak neměl ani fotoaparát, ani peníze. Své nároky se mu podařilo vymoci až po dvou letech za pomoci právníka. Nejde přitom o ojedinělý případ, obchodníci spoléhají na nevědomost zákazníků a porušují jejich práva.
Karel M. si fotoaparát i
s příslušenstvím za necelých sedmadvacet tisíc korun koupil
v listopadu 2013. V lednu 2015 ho poprvé reklamoval se závadou, která
znemožňovala jeho používání. „Přístroj
jsem dostal zpět s tvrzením, že na něm nebyla zjištěna žádná závada. Byl
ale stále závadný, proto jsem ho o něco později reklamoval znovu a pak ještě
potřetí,“ vzpomíná zákazník.
Když šel fotoaparát vyzvednout
z třetí reklamace, hned v prodejně zjistil, že závada pořád není
vyřešena a odmítl tedy zboží převzít. Na konci roku 2015 zaslal Karel M.
prodejci písemné odstoupení od smlouvy a požadoval vrácení peněz. Prodejce ho
však odmítl s tím, že se na výrobku vyskytlo několik na sobě nezávislých
vad a on tak nemá na odstoupení od smlouvy právo. „V tomto okamžiku jsem se obrátil na právníka společnosti Vaše
nároky.cz. Nakonec jsem své peníze skutečně získal zpět,“ říká se
zadostiučiněním Karel M.
Právník většinou pomůže
Právní zastoupení firmu
přesvědčilo. „Poslali jsme prodejci
předžalobní výzvu a na jejím základě zákazník získal své peníze, na které měl
nárok. Jednalo se totiž o opakovanou odstranitelnou závadu, kterou obchodník nebyl
schopen vyřešit,“ vysvětluje právník Petr Novák ze společnosti Vaše
nároky.cz
Obecně platí, že záruční doba na
zakoupené zboží jsou dva roky, pokud však obchodník dobrovolně slíbí delší
dobu, musí ji následně akceptovat. Vadné zboží můžete v tomto období
reklamovat, v prodejně si při tom nechejte vystavit písemné potvrzení.
Jakým způsobem bude vaše
reklamace vyřízena, záleží na charakteru vady. Pokud jde o vadu, kvůli které je
zboží plně nefunkční, můžete žádat výměnu zboží za nové, opravu či vrácení
peněz. Pokud se jedná o méně závažnou vadu, můžete žádat o opravení či
poskytnutí slevy. Na vrácení peněz máte nárok také v případě, že obchodník
překročí lhůtu třiceti dní, které má na vyřízení reklamace.
Přiměřené opotřebení?
Nejčastějším důvodem zamítnutí
reklamace bývá přiměřené opotřebení výrobku či jeho nevhodné používání. „Pokud si koupíte boty a po měsíci nošení se
vám rozpadnou, budou takovéto výmluvy jen stěží uznány za oprávněné. Při delším
nošení a vyšším stupni celkového opotřebení ale už může být rozhodující posudek
znalce,“ vysvětluje právník Novák.
Jednoznačné zamítnutí reklamace
naopak bude následovat v případě, kdy nedodržíte pokyny stanovené
výrobcem, provedete neodbornou instalaci či neoprávněný zásah do zboží. I
v případě, že na uznání reklamace máte nárok, se ale může stát, že vám ji
obchodník neuzná. V takovém případě se obraťte na právníka, který za vás
případně podá i žalobu. „U reklamací
většinou k soudnímu řízení nedochází, obchodníci se zpravidla leknou výzvy
doručené právníkem a peníze zákazníkům vrátí,“ uklidňuje Novák.
Společnost Vaše nároky.cz
pomáhá občanům získat finanční odškodnění, na které mají nárok v případě, že se stali obětí nepoctivého a nekalého jednání obchodníků, institucí či státu. Služby společnosti jsou nastaveny pro oboustrannou spokojenost tak, že za ně klient neplatí žádné poplatky a jedinou odměnou pro společnost je provize ze získané částky do maximální výše 25 % pouze v případě vyhraného sporu. Se společností Vaše nároky.cz tedy klient nic neriskuje, nic neztratí a může jen získat. Portfolio oblastí odškodnění, které společnost za klienty řeší, je opravdu široké, od kompenzace za zpožděný let, přes nevyplacenou mzdu, krácení pojistného plnění či reklamaci dovolené, až po náhradu škody za pochybení lékaře.
Více informací na:www.vasenaroky.cz
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Technika
- Televize slaví svůj světový den. Denně ji v Česku podle statistik sleduje průměrně každý člověk 3 a půl hodiny (video)
- Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
- Buďte v zisku. Využívejte řízení fotovoltaické elektrárny a tepelného čerpadla umělou inteligencí
- Uvažujete o tepelném čerpadle? Pozor na změny v dotacích
- Péče o tepelná čerpadla – proč je důležitý servis a kdy se vás týkají zákonné revize?
- Jak dlouho skutečně vydrží fotovoltaické panely?