Desítky kilometrů nových dálnic: kde se letos začnou stavět
Příští rok v září uplyne 40 let od zahájení výstavby první části dálnice D11. První úsek byl otevřený v říjnu 1984. Do roku 1990 se dálnici podařilo protáhnout k městu Poděbrady, pak se ale výstavba na dlouhých 16 let zastavila. V roce 2006 byly otevřeny další úseky a dálnice byla prodloužena až k Hradci Králové. Letos v létě by měl být dokončen poslední úsek a krajské město bude mít konečně dálniční spojení s Prahou.
Sotva stavbaři dokončí rozestavěný úsek končící křižovatkou na předměstí Hradce Králové, měli by pokračovat stavbou dalších dvou úseků, z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Tam už v těchto měsících probíhá archeologický průzkum. ŘSD má také vykoupenu většinu pozemků.
Česká a polská strana se nyní dohodly, že přes hranice by se řidiči měli po dálnici projet v roce 2024. Na českou dálnici naváže na hraničním přechodu u Královce polská rychlostní silnice S3, která povede na sever až k přístavnímu městu Štětín. Češi tak po dálnici dojedou až k Baltskému moři.
Úsek mezi Hradcem Králové a Jaroměří měl propadlou studii dopadů na životní prostředí EIA. Patří ale mezi devět prioritních projektů, pro které vláda vyjednala výjimku. Mezi ty patří také dva úseky dálnice D35, která spolu s D11 vytvoří alternativní propojení Prahy s Ostravskem. Letos by měla začít výstavba dvou úseků z Opatovic nad Labem do Časů a z Časů do Ostrova. Uvedení do provozu je plánováno až v roce 2021 a celá dálnice by měla být hotova až v roce 2025.
Pokračovat by letos měla výstavba i dalších dálnic. K rozestavěným úsekům dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí po Úsilné, z nichž dva by měly být otevřeny už letos, chce ŘSD zahájit výstavbu také dvou dalších úseků z Úsilného do Hodějovic a z Hodějovic do Dolního Třebonína. Pokud vše dobře půjde, tak řidiči mířící do Rakouska nebudou za tři roky muset projíždět Českými Budějovicemi.
Letos chce Ředitelství silnic a dálnic rozestavět také tři úseky dálnice D6, která má spojit Prahu s Karlovými Vary. Od současného konce u Nového Strašecí bude rozestavěno pokračování do Řevničova a jeho obchvat. Třetím úsekem, který chtějí letos stavbaři zahájit, je obchvat Lubence na Lounsku.
Zahájení výstavby nových úseků dálnic se dočkají také na Moravě. Letos by měla začít výstavba obchvatu Frýdku-Místku, který vytvoří dálnice D48. Další část obchvatu rozestaví také u Otrokovic na dálnici D55. Jen o pár kilometrů severně by stavbaři měli začít s výstavbou dálnice D49 z Hulína do Fryštáku, která napojí strategickou průmyslovou zónu Holešov.
Na přelomu roku chce Ředitelství silnic a dálnic rozestavět také úsek mezi Říkovicemi a Přerovem, tedy poslední nerozestavěný úsek dálnice D1. Na ten u Přerova navazuje úsek k Lipníku nad Bečvou, který by měl být otevřený už příští rok. Až bude v roce 2020 dokončen i úsek z Říkovic do Přerova, bude nejstarší česká dálnice konečně hotová!
Velkou stavbu připravuje také Praha. Podle deníku Metro by v září nebo v říjnu chtěl Magistrát představit Pražanům plány na výstavbu Radlické radiály. Pět a půl kilometru dlouhá silnice propojí stávající konec dálnice D5 ve Stodůlkách s Městským okruhem.
Výstavba by měla začít v roce 2019 a měla by trvat 50 měsíců. Velká část radiály povede v tunelu, aby byli místní obyvatelé uchráněni od hluku a zplodin. Výstavba radiály tak vyjde na 14 miliard korun!
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie
Články Stavba
- Rodinný dům s důrazem na kvalitu materiálu a řemesla
- Plánujete novou střechu? Začněte s přípravou už teď
- Zavedení podrobnější evidence plastových obalů by významně usnadnilo jejich recyklaci
- Schlieger nabízí nové fotovoltaické panely AIKO přinášející více elektřiny a vyšší finanční zisk
- Vesnický dům jako z jiného století
- Jak šetřit energie i náklady díky moderním technologiím zelených střech