7 tipů, jak správně postupovat při prodeji nemovitosti

Century21, 25.7.2017

Existují dva hlavní důvody, proč si u nás lidé nemovitosti sami prodávají. „Tím prvním je snaha ušetřit provizi vyplácenou realitnímu makléři, a tím druhým, neméně důležitým, nedůvěra ve schopnosti či důvěryhodnost realitního makléře. A popravdě řečeno, z vlastních zkušeností se tomu ani moc nedivíme,“ říká Lubomír Milek, generální ředitel realitní sítě CENTURY 21.

Pomoci vám ale mohou kroky, které ušetří váš čas, energii a třeba i zbytečné byrokratické komplikace. Záleží pouze na Vašem uvážení, zda se na trhu nemovitostí orientujete nebo raději oceníte či zohledníte doporučení a pomoci odborníku ve své profesi.


  1. Rozhodněte se, zda potřebujete odbornou radu.

Krom profesionálů v oboru prodeje a pronájmu nemovitostí využije odbornou radu každý. S cenou, za kterou prodat, s focením, s přípravou nemovitosti k focení a samotnému prodeji, s právními aspekty prodeje, s bezpečným převodem peněz od kupujícího k prodávajícímu, ale v některých případech taky se strategií prodeje či dokonce s rozhodnutím o vhodnosti/výhodnosti prodeje.

2. Odmítáte-li radu odborníka, snažte se co nejlépe na všechna výše zmíněná témata připravit nebo přijměte fakt, že někde v celém procesu můžete udělat chybu.

Prodej nemovitosti není žádná jaderná fyzika, skutečně ne. V tomto smyslu slova to i přes nutnou byrokracii zvládne téměř každý. Proč si však neříct o odbornou radu, jakou je například odhad tržní ceny nemovitosti, pokud vám ji někdo nabídne zdarma? Nebo o doporučení, zda a jak nemovitost před samotným prodejem upravit? „Opravdu dobrý realitní makléř vám minimálně odhad tržní ceny zdarma rád provede. A ano, dělá to proto, že má šanci Vás svou radou a pomocí zaujmout. Avšak pozor, správně je, pokud si nevynucuje Vaši přízeň, tedy tzv. netlačí na pilu,“ říká Lubomír Milek.

3. Svěřte prodej nemovitosti odborníkovi, uznáte-li jej způsobilým vám s prodejem pomoci.

Realitní makléř vám opravdu může pomoci. Tak jako stavař s výběrem stavebního materiálu, řezník s výběrem masa, kadeřník s výběrem střihu či barvy nebo opravdu dobrý pojišťovák s výběrem pojistky a také parametrů v ní.

4. Vyberte si pouze jednoho makléře!

Nikdy nesvěřujte svoji nemovitost několika různým makléřům (realitkám). „Různé varianty vaší nemovitosti v inzerci (různé fotky, různé popisky, dokonce i různá cena), potenciální kupující matou a působí nedůvěryhodně. Často natolik, že kupujícího odradí,“ upozorňuje Lubomír Milek. Navíc velká většina realitních makléřů má ve svých zakázkách jak exkluzivní, tak neexkluzivní. A z logiky věci se každý makléř o své exkluzivní zakázky stará výrazně pečlivěji než o ty neexkluzivní. U těch totiž hrozí, že práce do nich vložená se mine účinkem, pokud nemovitost prodá makléř jiný, který se o zakázku moc nestaral. Pokud se o zakázku stará jen jeden jediný makléř, ví, že o ní díky náhodě nepřijde. A nemovitost může inzerovat tak dobře a efektivně (pokud dělá svoji práci dobře), že ji naprostá většina potenciálních kupujících v inzerci uvidí.

5. Nekombinujte ani prodej prostřednictvím makléře s prodejem vlastními silami.

Je to v praxi totiž to samé, jako kdyby vaši nemovitost prodávalo více realitních makléřů (viz bod výše).

6. A jak vyberete toho správného realitního makléře?

Pakliže se rozhodnete využít služby realitního makléře, věnujte i pozornost jeho výběru. Přece jen s ním budete úzce spolupracovat. Můžete se řídit referencemi, tedy doporučeními. Zkušenosti a hodnocení ostatních mohou být velmi nápomocným vodítkem při výběru. Spoléhejte především i na svůj úsudek. Rozhodujte se základě důvěry v člověka, který činnost realitního makléře vykonává. Makléř by měl ve Vás budit dobrý dojem. Stěžejní je ovšem ale i způsob, jakým vám realitní makléř problematiku prodeje nemovitosti vysvětluje a své služby nabízí.

7. Chtějte, aby s vámi byl realitní makléř v poměrně intenzivním kontaktu a informoval vás o vývoji prodeje.

Je to důkaz zájmu o vás jako o klienta a o vaše potřeby. „Dobře vybraný realitní makléř mnohdy prodá vaši nemovitost výhodněji, než vy sami. Provede vás celým prodejním procesem bezpečně. A vždy šetří váš čas,“ shrnuje Lubomír Milek, generální ředitel realitní sítě CENTURY 21.

CENTURY 21

CENTURY 21 se řadí mezi nejstarší franšízingové společnosti v realitách. Na český trh vstoupila v roce 2008 s rychlou expanzí. V současné době reprezentuje společnost CENTURY 21 v České republice 50 realitních kanceláří v různých fázích otevření. Úspěch společnosti potvrzuje i umístění na stupních vítězů v kategorii KB Franchisor roku v soutěži Franchisa roku. Své prvenství na extrémně konkurenčním realitním trhu staví na prvotřídních službách a kvalitním poradenství, jímž její makléři pomáhají klientům s prodejem, koupí či pronájmem nemovitostí.

Více informací na: http://www.century21.cz/



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie



Články Stavba