7 tipů, jak správně postupovat při prodeji nemovitosti
Existují dva hlavní důvody, proč si u nás lidé nemovitosti sami prodávají. „Tím prvním je snaha ušetřit provizi
vyplácenou realitnímu makléři, a tím druhým, neméně důležitým, nedůvěra ve schopnosti
či důvěryhodnost realitního makléře. A popravdě řečeno, z vlastních
zkušeností se tomu ani moc nedivíme,“ říká Lubomír Milek, generální
ředitel realitní sítě CENTURY 21.
Pomoci vám ale mohou kroky, které ušetří váš čas, energii a třeba i zbytečné byrokratické komplikace. Záleží pouze na Vašem uvážení, zda se na trhu nemovitostí orientujete nebo raději oceníte či zohledníte doporučení a pomoci odborníku ve své profesi.
Krom profesionálů v oboru prodeje a pronájmu nemovitostí využije
odbornou radu každý. S cenou, za kterou prodat, s focením, s
přípravou nemovitosti k focení a samotnému prodeji, s právními
aspekty prodeje, s bezpečným převodem peněz od kupujícího
k prodávajícímu, ale v některých případech taky se strategií prodeje
či dokonce s rozhodnutím o vhodnosti/výhodnosti prodeje.
2. Odmítáte-li radu odborníka, snažte se co
nejlépe na všechna výše zmíněná témata připravit nebo přijměte fakt, že někde v celém
procesu můžete udělat chybu.
Prodej nemovitosti není žádná jaderná fyzika, skutečně ne. V tomto
smyslu slova to i přes nutnou byrokracii zvládne téměř každý. Proč si však
neříct o odbornou radu, jakou je například odhad tržní ceny nemovitosti, pokud
vám ji někdo nabídne zdarma? Nebo o doporučení, zda a jak nemovitost před
samotným prodejem upravit? „Opravdu dobrý
realitní makléř vám minimálně odhad tržní ceny zdarma rád provede. A ano, dělá
to proto, že má šanci Vás svou radou a pomocí zaujmout. Avšak pozor, správně
je, pokud si nevynucuje Vaši přízeň, tedy tzv. netlačí na pilu,“
říká Lubomír Milek.
3. Svěřte prodej nemovitosti odborníkovi, uznáte-li
jej způsobilým vám s prodejem pomoci.
Realitní makléř vám opravdu může pomoci. Tak jako stavař s výběrem
stavebního materiálu, řezník s výběrem masa, kadeřník s výběrem
střihu či barvy nebo opravdu dobrý pojišťovák s výběrem pojistky a také
parametrů v ní.
4. Vyberte si pouze jednoho makléře!
Nikdy nesvěřujte
svoji nemovitost několika různým makléřům (realitkám). „Různé varianty vaší nemovitosti v inzerci (různé fotky, různé
popisky, dokonce i různá cena), potenciální kupující matou a působí nedůvěryhodně.
Často natolik, že kupujícího odradí,“ upozorňuje Lubomír Milek. Navíc velká většina realitních makléřů má ve
svých zakázkách jak exkluzivní, tak neexkluzivní. A z logiky věci se každý
makléř o své exkluzivní zakázky stará výrazně pečlivěji než o ty neexkluzivní.
U těch totiž hrozí, že práce do nich vložená se mine účinkem, pokud nemovitost
prodá makléř jiný, který se o zakázku moc nestaral. Pokud se o zakázku stará
jen jeden jediný makléř, ví, že o ní díky náhodě nepřijde. A nemovitost může
inzerovat tak dobře a efektivně (pokud dělá svoji práci dobře), že ji naprostá
většina potenciálních kupujících v inzerci uvidí.
5. Nekombinujte ani prodej prostřednictvím
makléře s prodejem vlastními silami.
Je to v praxi
totiž to samé, jako kdyby vaši nemovitost prodávalo více realitních makléřů
(viz bod výše).
6. A jak vyberete toho správného realitního
makléře?
Pakliže se rozhodnete využít služby realitního makléře, věnujte i pozornost
jeho výběru. Přece jen s ním budete úzce spolupracovat. Můžete se řídit
referencemi, tedy doporučeními. Zkušenosti a hodnocení ostatních mohou být
velmi nápomocným vodítkem při výběru. Spoléhejte především i na svůj úsudek. Rozhodujte
se základě důvěry v člověka, který činnost realitního makléře vykonává. Makléř
by měl ve Vás budit dobrý dojem. Stěžejní je ovšem ale i způsob, jakým vám
realitní makléř problematiku prodeje nemovitosti vysvětluje a své služby
nabízí.
7. Chtějte, aby s vámi byl realitní makléř
v poměrně intenzivním kontaktu a informoval vás o vývoji prodeje.
CENTURY 21
CENTURY 21 se řadí mezi nejstarší franšízingové společnosti v realitách. Na český trh vstoupila v roce 2008 s rychlou expanzí. V současné době reprezentuje společnost CENTURY 21 v České republice 50 realitních kanceláří v různých fázích otevření. Úspěch společnosti potvrzuje i umístění na stupních vítězů v kategorii KB Franchisor roku v soutěži Franchisa roku. Své prvenství na extrémně konkurenčním realitním trhu staví na prvotřídních službách a kvalitním poradenství, jímž její makléři pomáhají klientům s prodejem, koupí či pronájmem nemovitostí.
Více informací na: http://www.century21.cz/
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie
Články Stavba
- Rodinný dům s důrazem na kvalitu materiálu a řemesla
- Plánujete novou střechu? Začněte s přípravou už teď
- Zavedení podrobnější evidence plastových obalů by významně usnadnilo jejich recyklaci
- Schlieger nabízí nové fotovoltaické panely AIKO přinášející více elektřiny a vyšší finanční zisk
- Vesnický dům jako z jiného století
- Jak šetřit energie i náklady díky moderním technologiím zelených střech