Nové obchodní centrum vznikne v roce 2018 jen v Ostravě, více o rok později
„Zkušenost z nově rozšířených obchodních center ukázala, že zájem retailerů přetrvává a zaplnit nové jednotky v kvalitních projektech není problém. Zaznamenali jsme také nárůst obratů obchodních center a s tím související návštěvnost. Prosperující ekonomika přilákala na trh i zcela nové značky jakými jsou například Vapiano, Tezyo, Tous, Palmers, Boax či Kazar,“ říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě.
Přestože se v příštím roce otevře jen jedno nové obchodní centrum a nedočkáme se ani žádného rozšíření těch stávajících, je rozpracovaných projektů dostatek. Pokud nedojde k výrazným posunům termínů dokončení, rok 2020 bude z hlediska nových obchodních center velmi silný. V Česku má přibýt až 126 000m2 nových obchodních ploch. V centru Prahy vznikne zatím nejvýznamnější multifunkční projekt Savarin, který propojí Václavské náměstí s ulicí Na Příkopě a Jindřišskou. Jeho celková maloobchodní plocha bude dosahovat přes 35 000m2. Dojde také k dokončení OC Letná, které se plánuje už na rok 2019. V Brně se dočkají rozšíření obchodního centra Avion Shopping Park o cca 14,000 m2 a rozšíření centra NC Králova pole. Zásadním přírůstkem v moravské metropoli bude kompletní revitalizace Tesca Dornych. V Plzni pak vyroste nový multifunkční projekt podél ulice Americká a v centru Zlína projekt Fabrika.
„V oblasti výstavby dominují dva směry. Pokračující trend rozšiřování stávajících, dobře fungujících obchodních center. Druhým trendem bude budování multifunkčních center v centrech měst, které posílí jejich historickou úlohu a postavení. Městská centra byla vždy místem společenských setkání, kulturních vyžití a důležitých akcí. Projekty se smíšeným využitím, tzv multifunkční centra, budou fungovat jako katalyzátor navrácení původní úlohy městských center. Příkladem podobných center je plánovaný projekt v Plzni podél ulice Americká, který bude jednou z největších revitalizací v centru města, které je v současnosti zcela nevyužité,“ říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor ve střední a východní Evropě.
Za prvních šest měsíců letošního roku přibylo na trhu ve střední a východní Evropě („CEE“) 825 000 m2, kdežto v západní Evropě pouhých 344 000 m2 – byť na západní Evropu stále připadají více než dvě třetiny (68 %) celkové zastavěné plochy obchodních center. Dokončeno bylo celkem 34 nových projektů (které představují 84 % nových prostor, které za první pololetí přibyly) a 21 stávajících center bylo rozšířeno.
Zdaleka nejaktivnějším trhem bylo Turecko, na něž připadá 48 % (566 000 m2) veškeré nové plochy obchodních center v Evropě, následované Ruskem se 186 000 m2 a Itálií se 107 000 m2 nových ploch.
Celkový pololetní přírůstek byl o 11 % nižší než ve stejném období roku 2016, jelikož stavební aktivitu ovlivňovala rostoucí konkurence, změny v chování spotřebitelů a růst internetového maloobchodu. V současné době je rozestavěno dalších 6,8 mil. m2 a tyto prostory by měly být hotovy do konce roku 2018.
„Obchodní centra procházejí významnou proměnou v důsledku vývoje celého maloobchodního sektoru. Nyní je cílem spíše vytvořit prostředí, které bude pro zákazníky přitažlivé, inspirativní a plné zážitků – a to se po internetu plně zprostředkovat nedá. Pronajímatelé na tento trend reagují rozšiřováním a přestavbou stávajících projektů a tvorbou pestrých nájemních mixů podle potřeb lokálních společenství. Řada projektů přišla s více sociálně orientovanými službami a novými technologiemi, přičemž nájemci neustále zkoušejí nové koncepce a formáty,“ řekl Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor za střední a východní Evropu.
Mimo české hranice je jedním z příkladů neutuchající přizpůsobivosti maloobchodu britský projekt Westgate Oxford, který je největším letos otevřeným objektem v západní Evropě. Plochu původního vysloužilého centra ze 70. let dnes zaujímají čtyři výrazně odlišné zóny, z nichž každou navrhl jiný architekt, a do Oxfordu přinášejí největší světové značky. Na střeše se nacházejí atraktivní restaurace s vyhlídkou na město a prostory pro konání veřejných akcí. Centru zajišťují přitažlivou nabídku občerstvení, která je v dnešní době spíše nutností než jednou z možností.
Západní Evropa
Celková podlahová plocha obchodních center činila v polovině roku 109,1 mil. m2. Navzdory omezené stavební aktivitě na třech největších trzích obchodních center v západní Evropě – ve Velké Británii, Francii a Německu – se dařilo výstavbě na jihu Evropy. Nejaktivnějším trhem z hlediska výstavby byla Itálie, kde za první pololetí přibylo 100 000 m2 nových ploch, což je více než 30 % z celé západní Evropy.
Přestože hustota obchodních center ve Skandinávii je již vysoká, výrazný nárůst populace v metropolitních oblastech a vyšší útrata spotřebitelů podporují další výstavbu. Ve výstavbě je více než 500 000 m2 prostor, které by měly být dokončeny před koncem roku 2018, z toho přibližně 40 % v hlavních městech.
Střední a východní Evropa
Na Istanbul, kde je stavební aktivita v celé Evropě nejživější, připadalo 35 % nových ploch vybudovaných v Turecku. Očekává se, že výstavba v Turecku se udrží na vysoké úrovni navzdory mírnému oslabení poptávky po pronájmu.
Rusko má s 1,7mil. m2 prostor připravovaných na 2. pololetí roku 2017 a rok 2018 největší zásobu projektů ve výstavbě z celé Evropy – cca čtvrtinu celkové plochy. Na Moskvu připadá pouhých 13 % rozpracovaných projektů v Rusku, protože sílí výstavba ve vzdálenějších oblastech země jako např. Vladivostok, Chabarovsk či Groznyj.
V Polsku došlo k otevření dvou významných center – Galerie Północna ve Varšavě a centra Wroclawia ve Vratislavy - až v druhé polovině roku 2017. Ve výstavbě se aktuálně nachází značný objem ploch (600 000 m2). Téměř třetina z toho se nachází ve Varšavě, kde další výstavbě nebrání ani nadprůměrně vysoké náklady.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie
Články Stavba
- Rodinný dům s důrazem na kvalitu materiálu a řemesla
- Plánujete novou střechu? Začněte s přípravou už teď
- Zavedení podrobnější evidence plastových obalů by významně usnadnilo jejich recyklaci
- Schlieger nabízí nové fotovoltaické panely AIKO přinášející více elektřiny a vyšší finanční zisk
- Vesnický dům jako z jiného století
- Jak šetřit energie i náklady díky moderním technologiím zelených střech