Nový byt v Praze nejčastěji kupuje žena. Výrazně ubylo manželů
Zatímco před devíti lety každý druhý byt
v projektu Central Group koupil muž a třetinu tvořili manželské páry, data
za první pololetí 2017 ukazují, že se situace za poslední roky výrazně změnila.
V posledních třech letech mají největší zastoupení ženy s průměrným
věkem 40 let. V polovině roku 2017 bylo zastoupení žen u koupě bytu 41procentní.
Vyplývá to ze statistik společnosti Central Group, která loni prodala
v Praze nejvíce bytů a na trhu se podílí 20 procenty.
Emancipovanost žen se
naplno projevuje už i v oblasti nemovitostí. Rezidenční trh s novým
bydlením totiž podle dat největšího českého stavitele, společnosti Central
Group, oslovuje zejména ženy. Podle dat Central Group ženy v posledních
třech letech v žebříčku stabilně porážejí muže. Přitom ještě před devíti
lety byl podíl žen u nákupu nových bytů v Praze pouze šestinový.
„Myslím,
že tento zajímavý trend si lze vyložit hned několika způsoby. Ženy se daleko
více v posledních letech soustředí na svoji kariéru, a přestože mají obvykle
nižší platy než muži, dovednou se bez problémů poměrně brzy postavit na vlastní
nohy. Vlastní bydlení zároveň berou jako určitý vklad do budoucna,“
vypočetla důvody trendu výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková. Ženy
mohou v případě založení rodiny a následnému stěhování do většího rodinného
bytu efektivně využít příjem z pronájmu bytu jako doplňkový zdroj
rodinného rozpočtu.
K největšímu
zlomu došlo v roce 2014, tedy v době, kdy ceny bytů v Praze
teprve čekala jízda vzhůru. Tehdy mezi zákazníky Central Group výrazně ubyly
zejména manželské páry, které kupují byt do společného jmění manželů. Meziročně
se jednalo o propad o více než 15 procent. Propad podílů u manželů zřejmě bude pokračovat
i nadále. „Kvůli rostoucím cenám bytů
v Praze nepředpokládám, že by se podíl kupujících z kategorie
manželských párů zlepšil. Aktuální nedostatek bytů, vysoké ceny rodinných bytů
a omezení na straně hypoték zcela jistě oživení u této cílové skupiny nepřinese,“
odhadla další vývoj Tomášková. Naopak podíl žen od roku 2013 stabilně roste a
od roku 2015 je kupujících žen u Central Group už většina.
Ženy často kupují byt
také jako investici, kdy ukládají vlastní peníze na horší časy. Ze statistik
Central Group vyplývá, že preferují malé byty, které lze velmi snadno
pronajímat a na které je možné celkem snadno získat hypotéku. Jsou také ideální
jako tzv. startovací bydlení pro jejich děti.
Z výzkumu Central Group také plyne, že ženy hrají důležitou roli při vybírání společného bydlení. Role jsou většinou rozděleny tak, že muži řeší technické parametry bydlení a administrativu související s financováním, zatímco ženy jsou aktivní při výběru efektivního dispozičního řešení. „Hlavní slovo mají také u volby interiérového vybavení a záleží jim na celkovém sladění jednotlivých prvků. I proto tráví při návštěvě našeho klientského centra nejvíce času zejména ve vzorkovně, kde s našimi odborníky detailně probírají nejrůznější kombinace vnitřního vybavení,“ doplnila Tomášková.
&Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Bydlení rubrika
- Bytové domy dobývají regiony, byty v nich vyjdou výrazně levněji než v rodinných domech
- Jak bydlí domácnosti podle výsledků sčítání lidu - struktura bytových domácností
- Jak bydlí domácnosti podle výsledků sčítání lidu - Vývoj počtu a struktury bytových domácností
- Dům i byt v Brně meziročně zdražil o milion. Lidé již vysoko zabetonované sazby hypoték akceptovali
- Kvalitní tepelné čerpadlo vzduch-voda v zimě nezamrzá. Pracuje efektivně i při teplotách kolem -20 °C
- ČEZ a THMÚ ve spolupráci s Ústím nad Labem zajistí dodávky tepla pro obyvatele na další desítky let