Atlantik - volby nepřinesou změnu hospodářské politiky



Tuto analýzu vypracovala společnost Atlantik finanční trhy, a.s.

   Výsledky voleb nepřinesou fundamentální změnu hospodářské politiky.

Shrnutí

Na základě posledních volebních preferencí považujeme za nejvíce pravděpodobnou podobu povolební spolupráce koalici ČSSD a ODS těsně následovanou variantou ČSSD a Koalice. Předpokládáme, že ani jedna z možných koaličních variant nebude znamenat výraznou změnu fiskální politiky, penzijního systému, podpory zahraničních investorů a privatizace. Zároveň nedojde ke změně zahraničněpolitické orientace, kde zůstane prioritou vstup do Evropské unie.

Absence zásadní změny hospodářské politiky proto nebude vyžadovat podstatný pohyb cen aktiv. Největší riziko vidíme při nutnosti opakovat volby, což by znamenalo několikaměsíční období nejistoty s negativním dopadem do cen akcií a kurzu koruny. Pravděpodobnost této varianty je však poměrně nízká (náš odhad 5%).

Volební preference

Volby do Poslanecké sněmovny se uskuteční 14 – 15.června. Volební účast se odhaduje na přibližně 2/3 z celkového počtu 7,5 mil. oprávněných voličů. První dohady volebních výsledků budou zveřejněny krátce po uzavření volebních místností (sobota 14:00). Konečné výsledky by měly být zveřejněny v polovině příštího týdne (pravděpodobně 19. června).

Možné koalice

Podle našeho názoru existují následující možnosti

1) Pokračování spolupráce ČSSD+ODS (pravděpodobnost 45%)

Toto spojení (koalice nebo podpora menšinové vlády) by disponovalo jednoznačnou většina. Volební programy se sice na první pohled zásadně liší (předseda ČSSD deklaroval snahu sestavit vládu na programové shodě), ale poslední volební období ukázalo, že obě strany jsou schopny najít přijatelné kompromisy. Zároveň oběma stranám v posledních čtyřech letech vyhovovala opoziční spolupráce a širší vedení obou stran má velmi blízké nazírání a způsob, jakým dělat politiku. Domníváme se, že v rámci obou stran budou existovat silné tlaky na pokračování opoziční smlouvy.

2) ČSSD a Koalice (40%)

Poměrně zásadní odmítavé stanovisko předsedy ČSSD k povolební spolupráci s ODS je důvodem, proč považujeme tuto variantu za téměř stejně pravděpodobnou jako spolupráci ČSSD a ODS. Na druhé straně je však podle volebních průzkumů značně nejistý volební zisk Koalice, protože jednotlivé průzkumy preferencí byly značně volatilní. V případě zisku dostatečného počtu hlasů by si Koalice vzhledem ke své roli „jazýčku na vahách“ měla být schopna vyjednat takové podmínky, které jí umožni vstoupit do společné vlády se sociálními demokraty.

3) ODS a Koalice (10%)

Nízká pravděpodobnost je výsledkem poměrně slabé většiny, kterou by tato vláda získala a personální nevraživosti mezi všemi stranami (OSD, US, KDU-ČSL). Přes proklamovanou blízkost existují mezi těmito stranami zásadní rozpory v programových otázkách. ODS bude mít obavy z opakování způsobu vládnutí dvou pravicových vlád v první polovině 90. let.

4) Opakování voleb (5%)

Nejmenší pravděpodobnost připisujeme scénáři, ve kterém žádné strany nedokáží vytvořit vládu, která by získala důvěru v nově sestavené Poslanecké sněmovně. Tento scénář může nastat například proto, že poslední sjezd ČSSD zakázal uzavřít koalici s komunisty (a menšinová vláda za podpory komunistů by byla příliš riziková).

Ekonomika

Jak by se složení jednotlivých vlád promítlo do fiskální politiky, penzijní reformy, přístupu k zahraničním investorům, privatizace, spolupráce s Českou národní bankou a deregulace cen? Konkrétní dopady lze odhadnout velmi nesnadně, protože hospodářské programy jednotlivých stran jsou velmi vágní a omezují se spíše na jednoduchá hesla.

1) Fiskální politika

Očekáváme, že s největší pravděpodobností nedojde k zásadnímu zlepšení fiskální politiky, protože nebude existovat dostatečně široká politická podpora pro zásadní reformu penzijního systému (viz. níže) a omezení dalších sociálních programů. V případě podílu ODS na vládě předpokládáme kosmetická zlepšení, která však nezmění celkový deficitní charakter fiskální politiky . K omezení schodků veřejných financí tak přispěje v prvé řadě postupný pokles vlivu transformačních nákladů.

2) Penzijní reforma

V této chvíli prakticky neexistují ucelené plány na reformu penzijního systému, ale ani široká odborná a politická diskuse. Významné jednorázové příjmy jsou použity na financování běžných fiskálních výdajů. Zásadní odpor ČSSD k podstatné změněn průběžného financování penzijního systému bude brzdit reformu v každé vládě s výjimkou ODS+Koalice.

3) Podpora zahraničních investic

Předpokládáme pokračování politiky investičních pobídek. Případná snaha o revizi této politiky ze strany ODS, u která není zřejmý podíl předvolební rétoriky, by byla výrazně korigována jedním z koaličních partnerů, protože jak ČSSD tak Koalice systém investičních pobídek jednoznačně podporují.

4) Privatizace

Opět nelze očekávat žádnou zásadní změnu, protože ani ODS ani ČSSD nemají konzistentní program a přístup k prodeji státního majetku. Existuje však větší pravděpodobnost použití standardních a transparentních privatizačních metod. Předpokládáme pokračování privatizace energetiky a Českého Telecomu. V případě vlády ODS+Koalice je vzhledem k jejich odporu schváleného plánu restrukturalizace energetiky možná revize tohoto plánu a oddělený prodej ČEZ a distribučních společností. Prodej Českého Telecomu bude záviset na cenových požadavcích nové vlády. Možnost prodeje dalších státních společností (např. Česká pošta, Česká správa letišť) existuje, ale rozhodně nebude prioritou.

5) Spolupráce s ČNB

Nepovažujeme za riziko v žádném z možných povolebních uspořádáních.

6) Deregulace

Není předvolebním, ale ani jedním z klíčových hospodářských témat. Protože ani jedna ze stran není jednoznačně za rychlé uvolnění regulovaných cen (v prvé řadě bydlení), nelze očekávat žádné radikální změny.

Zahraniční politika

Z ekonomického pohledu je pro domácí i zahraniční investory klíčový postoj jednotlivých stran ke vstupu do Evropské unie. Rizikový faktor představuje ODS, která se staví ke vstupu do EU s výhradami a před volbami převzala témata v EU tradičně spojovaná s extrémní pravicí. ČSSD a Koalice jsou však výrazně orientovány na vstup do EU, který považují za jednu z hlavních priorit. Proto předpokládáme, že postoj ODS by byl výrazně oslaben politikou jejího koaličního partnera.

Vliv na kapitálové trhy

Podle našeho názoru nepředstavuje ani jedna z možných koaličních variant z pohledu investorů zásadní změnu hospodářské politiky, která by vyžadovala podstatný pohyb cen aktiv. Největší riziko vidíme při nutnosti opakovat volby, což by znamenalo několikaměsíční období nejistoty s negativním dopadem do cen akcií a kurzu koruny. Pravděpodobnost této varianty je však poměrně nízká (5%). Zároveň (a bohužel) nepředpokládáme žádné zlepšení přístupu vlády ke kapitálovému trhu a pochopení jeho funkcí.

1) Akcie

Výsledek voleb nereprezentuje pro akciový trh podle našeho názoru žádný potenciál. Na druhé straně riziko vidíme v případě ČEZ, pokud by se vláda ODS+Koalice rozhodla revidovat schválený program restrukturalizace odvětví. Naopak účast Koalice ve vládě je jedinou variantou, která by mohla přinést podporu státu v rozvoji kapitálového trhu (zvýšení transparentnosti a likvidity).

2) Dluhopisy, úrokové sazby

Pokračující deficitní charakter fiskální politiky bude znamenat růst dluhového financování, který ale vzhledem k míře vnitřního zadlužení a omezeným investičním příležitostem není v horizontu 1-2 let rizikovým faktorem. Očekáváme však tlak na růst reálných úrokových sazeb.

3) Koruna

Hlavním faktorem ovlivňujícím kurs koruny je fundamentální konvergence české ekonomiky s EU. Proto ani v případě kurzu koruny nepředstavují volby a povolební uspořádání pravděpodobně významné riziko. K oslabení koruny může dojít pouze v případě nutnosti opakovat parlamentní volby. Určitou počáteční opatrnost by vyvolala přítomnost ODS vzhledem k jejímu přístupu k politice investičních pobídek.

Autor: Jan Schiesser






Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Deregulace nájmů