Změna pravidel CashBack? Další rána do vazu malých venkovských prodejen
Od 1. července stát upravil pravidla pro
používání služby Cashback v maloobchodní síti ČR. Na první pohled
atraktivní změna představuje další tvrdý úder pro venkovský obchod,
který dlouhodobě bojuje o přežití. Pouze za rok 2017
zaniklo 1082 malých prodejen a nová úprava situaci rozhodně nezlepší.
Dosud byla pravidla pro využití Cashbacku vstřícná i k obchodníkům. Zákazník si mohl vybrat až 1 500 Kč při minimální útratě 300 korun. Od 1. července se však pravidla radikálně mění. Nově bude možné si vybrat na pokladně až 3 000 korun při útratě 1 Kč! Nepochybně vstřícná služba pro občany, avšak jako již tradičně bezohledná změna především vůči nezávislému trhu, tj. venkovské maloobchodní sítě. V posledních letech dochází k takovým změnám opakovaně; zpřísnění značení potravin, znovuobnovení povinnosti uvádět měrné ceny i pro malé prodejny, EET a další dopadá vždy nejvíce na venkovské prodejny, které jsou často jedinou a poslední možností nejen k nákupu pro místní občany. Týká se to i tradičních městských prodejen. Kde je slibovaná podpora venkovských prodejen a obnova venkova vůbec?
Každé velké nákupní centrum, každý větší supermarket má u vstupu
bankomat některé z bank. Naopak na venkově je běžná absence bank,
poboček pošty ubývá a často chybí i bankomaty. Velké zahraniční řetězce
se službou Cashback nikdy nebudou zaobírat, zejména pokud
by měla být zdarma. „Žijeme ve standardním ekonomickém
prostředí, kde je každá služba logicky zpoplatněna, či nahrazena jiným
vhodným profitem. Tak to dělají banky, které umístí bankomat a chtějí
své poplatky za výběr či vklad hotovosti, anebo
výběr zdarma, ale je zakomponován do zpoplatnění vedeného účtu. Nejsem
zastáncem zpoplatnění výběru hotovosti formou Cashback, ale doposud tím
profitem byla povinnost nákupu zboží v hodnotě 300,- Kč. A realizovaná
marže byla tím profitem pro prodejnu a pro
obchodníka. Nyní je tento jediný profit zrušen. Proč?,“ ptá se Ing. Vladimír Stehno, předseda družstva COOP HB, které provozuje především na venkově přes dvě stovky malých prodejen.
Opakuje se trvalý problém, kdy instituce, připravující zásadní změnu
v legislativě, nedomyslí všechny možné dopady. Je nepochybné, že na
celou rádoby vstřícnou aktivitu doplatí opět malé prodejny, které budou
pod tlakem zákazníků, jimž odpadne problém mít u
sebe dostatečnou hotovost či shánět nejbližší bankomat. Jaké mohou být
dopady? Zákazník navštíví malou prodejnu v městečku, aby si zakoupil
sušenky v akci za 5,90, což ho opravňuje k výběru hotovosti ve výši
3 000 Kč. Následně pak odchází si udělat nákup
do vedlejšího Kauflandu, kde utratí polovinu z této částky. Důvod?
Ušetří za poplatek při výběru z bankomatu, či výběr hotovosti v bance (a
to zejména když např. u nejbližšího řetězce je bankomat ČSOB a zákazník
má zrovna účet u České spořitelny, kde poplatek
není zrovna malý). Prodejna v malé obci s obratem 250 tis. Kč/měs.
udělá v pondělí na začátku měsíce tržbu ve výši 9 000 Kč. Přijdou čtyři
zákazníci, požadující výběr hotovosti. Neposkytnout hotovost je možné ve
výjimečných případech, zejména když není dostatek
hotovosti. Uspokojíme tímto vysvětlením zákazníky? Je to totéž, jako
kdyby banka řekla, že tu sice máme bankomat, ale omlouváme se, že nelze
vybrat peníze, protože je nemáme. Pokud takovouto službu poskytuji,
zákazník očekává, že bude uspokojen.
Asociace českého tradičního obchodu je historicky první a největší konsolidovaný subjekt, který sdružuje české maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. V současnosti má AČTO 19 členů z řad českých maloobchodních sítí i českých výrobců potravin. Reprezentuje na 7 000 prodejen s 30 000 zaměstnanci, čímž představuje cca 25% podíl na trhu s potravinami. Hlavním posláním AČTO je hájit zájmy svých členů před trvale nepříznivým působením nekalé konkurence, obchodních řetězců i ostatních institucí, ohrožujících další existenci českých obchodů, z velké části zajišťujících obchodní obslužnost venkova. Navíc si zakladatelé dali do vínku hájit vše české a to znamená i podporovat výrobu a prodej českých potravin u nás. Projekt certifikace, spojený s udílením značky TRADIČNÍ ČESKÝ OBCHOD – CERTIFIKOVÁNO ASOCIACÍ ČESKÉHO TRADIČNÍHO OBCHODU, spustilo AČTO na konci listopadu 2016 za podpory ministra zemědělství a prezidenta Potravinářské komory.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- YIT ještě letos spustí v Kladně jeden ze svých prvních mimopražských projektů
- Jakými zdroji se v Česku topí? Nejpopulárnější jsou plynové kotle, fosilní tuhá paliva topí nejvíce v Libereckém kraji
- KRIZE BYDLENÍ: České rodinné domy chátrají, hrozí „bungalizace“ venkova, nejvíce v Královéhradeckém a Plzeňském kraji
- V první polovině roku 2024 se v práci zranilo 22 741 osob, mají nárok na odškodnění
- Black Friday vs. Giving Tuesday: Chystají se Češi utrácet, nebo darovat?
- Bytové domy dobývají regiony, byty v nich vyjdou výrazně levněji než v rodinných domech