Repatriace ze zahraničí může vyjít na statisíce

Repatriace je velmi důležitou součástí cestovního pojištění. Ročně se v zahraničí zraní tisíce Čechů, na 500 z nich bohužel zemře. Pokud dojde k úrazu nebo nemoci, je nutné, aby byl pacient převezen do kvalitní nemocnice v místě pobytu nebo zpět do České republiky. V případě, že v zahraničí spoléháme na Evropský průkaz zdravotního pojištění (EHIC), musíme počítat s tím, že náklady na transport nebo repatriaci budeme muset uhradit ze svého.

Repatriací se rozumí převoz klienta po ošetření nebo zraněného zpět do České republiky. Nejvhodnější způsob transportu vždy doporučuje asistenční lékař a následně ho schvaluje pojišťovna. Pokud klient kvůli zranění nebo nemoci nestihne odlet zpět domů v původním termínu, řeší asistenční služba repatriaci po jeho uzdravení. „Naše pojišťovna disponuje v rámci asistenční služby speciálním transportním týmem, který zajišťuje nejvhodnější způsob dopravy pro naše klienty,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

„V celkových nákladech závažnějších škodních událostí tvoří transport a repatriace velmi podstatnou část, ceny šplhají do statisíců“, říká Vlastimil Divoký. V posledních dvou letech totiž došlo ke skokovému navýšení nákladů na repatriace řádově o téměř 100 %. Souvisí to s vyšší frekvencí cestování, skladbou destinací a omezenou kapacitou tzv. stretcherů, kdy se na palubu letadla v podstatě umístí nemocniční lůžko.

Jaké jsou druhy repatriací a kolik stojí

Letecká přeprava

§ U letecké přepravy velmi záleží na závažnosti zranění a s tím spojenou úrovní letenky, destinací a různých cenových akcí. Ceny se výrazně liší i v různé dny a pohybují se v rozmezí 1 000 až 50 000 korun.

§ Při zranění dolních končetin je pro pohodlí klienta nutné zajistit více sedadel vedle sebe, většinou to bývají dvě nebo tři. Cena se pak násobí počtem potřebných míst.

§ Pro závažnější zranění nevyžadující stretcher nebo pooperační stavy při letu na dlouhou vzdálenost se využívá Business třída, kde se cena letenky pohybuje dle destinace od 60 do 250 tisíc korun.

§ Pro vážná zranění či pooperační stavy, kdy pacient není schopen cestovat vsedě nebo jeho stav vyžaduje průběžný monitoring, podávání kyslíku či lékařský doprovod, se používá tzv. stretcher. Jde vlastně o plně vybavené nemocniční lůžko umístěné místo 9-12 sedadel. „Aktuálně se bohužel potýkáme se snižující se ochotou charterových a nízkonákladových letů na umístění stretcheru. Tento problém už registrujeme také u pravidelných linek. Důvodem je hlavně vysoká průměrná obsazenost letadel,“ říká Vlastimil Divoký. Cena za umístění stretcheru bývá v řádech statisíců korun.

§ Nejdražším typem transportu je letecká ambulance, které se také přezdívá létající JIPka. Ta se využívá u velmi vážných poranění s nutností urychlené operace, polytraumat či v případě ohrožení života během transportu. Kvůli dodržení přiměřeného tlaku vzduchu často létá v nízkých výškách. Náklady na leteckou ambulanci začínají zhruba na 250 tisících korun a v některých případech dosahují až jednoho milionu.

Pozemní ambulance

§ Ze zemí EU se cena za cestu sanitou obvykle pohybuje mezi 30-40 tisíci korun. Cena se počítá za ujeté kilometry a nejběžněji se využívá u lyžařských zájezdů.

Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny  



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy