Česko se poprvé dostalo do první dvacítky nejdražších nákupních ulic světa
Každoroční zpráva Nejdražší nákupní ulice světa, letos vydaná již po 30., sleduje 446 nejvýznamnějších nákupních ulic po celém světě. Nejdražší z nich z hlediska nájemného v nemovitostech nejvyšší kategorie v celkem 65 zemích řadí na základě interních dat společnosti Cushman & Wakefield do žebříčku.
Mezi nejdražší ulice České republiky patří
ulice Na Příkopě a ulice Pařížská. Zatímco Pařížská je cílovou destinací
luxusních značek, Na Příkopě je z hlediska turismu, frekvence
procházejících a umístění v rámci historické Prahy významnější ulicí,
jejichž cílová skupina je výrazně širší. Najdeme zde jak masové značky, tak i
ty prémiové. Díky dobrým výsledkům stávajících nájemců
a velkému zájmu světových značek v obou nákupních třídách nájmy meziročně
vzrostly. Zlepšuje se také skladba nájemců. Důležitým faktorem pro
stanovení výše nájmu je také umístění jednotky v rámci ulice a velikost
výkladní plochy. Mezi nejatraktivnější obchodní prostory patří rohové jednotky
či ikonické prostory a nemovitosti s ideální retailovou plochou. Za
pronájem takových prostor může vlastník požadovat prémiové nájemné, které
dokonce přesahuje zmíněných 230 eur za m
Pařížská letos zažila skvělý rok s přílivem řady nových značek. Své obchody tu nově otevřely Brunello Cucinelli, Hogan a Philipp Plein, Elisabetta Franchi a Furla. Maloobchod luxusu se dále rozšiřuje i do okolních ulic, kde například v přilehlé ulici Široká nedávno otevřela módní ikona luxusu Christian Louboutin. Jedná se o první obchod značky v regionu CEE. Nové značky zavítaly i do ulice Na Příkopě, jmenovitě Tous, Vapiano a Swarovski. Světová značka H&M v Myslbeku pak rozšířila a rekonstruovala své dosavadní prostory a vytvořila zde tzv. flagship prodejnu pro Českou republiku. Své dveře otevřel i nový Choco bar.
10 NEJDRAŽŠÍCH MALOOBCHODNÍCH LOKALIT PODLE ZEMÍ (zdroj: Cushman & Wakefield) | |||||
Pořadí 2018 |
Pořadí 2017 |
Lokalita |
Město |
Země |
|
1 |
2 |
Causeway Bay (prodejny na hlavní ulici) |
Hongkong * |
2 671 | |
2 |
1 |
Horní 5. avenue (49.–60. ulice) |
2 250 | ||
3 |
3 |
New Bond Street |
1 744 | ||
4 |
5 |
Avenue des Champs Élysées |
1 519 | ||
5 |
4 |
Via Montenapoleone |
Milán |
1 466 | |
6 |
6 |
Ginza |
Tokio |
1 219 | |
7 |
7 |
Pitt Street Mall |
Sydney |
964 | |
8 |
8 |
Myeongdong |
Soul |
908 | |
9 |
9 |
Bahnhofstrasse |
Curych |
854 | |
10 |
10 |
Kohlmarkt |
515 | ||
V důsledku výrazného poklesu cen nájemného
v New Yorku se Horní 5. avenue vrátila na druhou příčku ve světovém pořadí
– průměrné nájemné zde dosahuje 2 250
V první desítce se dále umístila celkově čtvrtá pařížská Avenue des Champs Élysées s cenou 1 519 dolarů za čtvereční stopu na rok a pátá milánská Via Montenapoleone s 1 466 dolary za čtvereční stopu ročně. Z Asie po Hongkongu nejvýše boduje tokijská Ginza s průměrným nájemným 1 219 dolarů za čtvereční stopu za rok. Ulice na rozvíjejících se trzích v Africe a Latinské Americe obsadily většinu pozic na opačném konci žebříčku s nájemným pouhých 20 - 30 dolarů za čtvereční stopu ročně.
Podle prvního vydání zprávy z roku 1988 byla nejdražší ulicí na světě newyorská Východní 57. ulice s nájemným 425 dolarů za čtvereční stopu ročně. Od té doby žebříčku dominovaly ulice v New Yorku nebo Hongkongu a kromě nich se na první pozici jako jediná vklínila tokijská Ginza.
Autor zprávy Darren Yates, vedoucí týmu průzkumu maloobchodního trhu v regionu EMEA ve společnosti Cushman & Wakefield, prohlásil: „Globálně je o špičkové maloobchodní lokality stále velký zájem, jelikož přední obchodníci využívají prodejny v rámci své strategie přilákání a udržení zákazníků.
Globální trendy sice nejsou všude zcela stejné, mají však určité společné prvky. K nejvýraznějším z nich patří soustavný nárůst prodejů po internetu a užívání vícero prodejních kanálů jakožto standard, jakož i značné investice do vzhledu prodejen. Hlavní komplikací v maloobchodu jsou sice stále technologie, na druhou stranu ovšem umožňují lépe porozumět zákazníkům a zprostředkovat jim lepší celkový zážitek z nákupu v prodejně, z čehož fyzické prodejny těží.“
Justin Taylor, vedoucí maloobchodního týmu společnosti Cushman & Wakefield pro region EMEA, uvedl: „Vyhlídky tohoto odvětví jsou stále světlé, v důsledku společenských a technických změn však přichází fáze „více než maloobchod“, což znamená, že bude třeba přizpůsobit také obchodní modely. Tradiční maloobchod sice přežije a na mnoha místech bude i prosperovat, pravděpodobně však bude tvořit menší část celkového mixu nájemců. I v těchto nejdražších lokalitách hlavních městských ulic nejspíš budeme svědky smíšeného využití – restaurace, volnočasové aktivity, fitness a služby.
Důsledkem je, že tradiční maloobchod se mění z hlediska velikosti, fungování a podoby. Nejvíce je to vidět ve Spojených státech a Velké Británii, kde se již projevil vliv restrukturalizace maloobchodních podniků a redukce sítí prodejen, a v některých oblastech i korekce cen nájemného směrem dolů. Stejnou měrou ovšem toto narušení tradičních forem vytváří příležitosti pro nástup nových zajímavých firem a formátů.“
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Rezidenční nemovitosti: Poptávka v Praze láme rekordy
- Analýza hypotečního trhu - objemy hypoték, aktuální úvěrové sazby a komentář
- Komentář: Trendy v energetice – firmy nejčastěji energie fixují na 2 roky, smlouvu jich na příští rok nemá 30 procent
- Luxusní nemovitosti nejsou jen pro zahraniční investory – Češi tvoří většinu vlastníků
- PSN dokončila projekt Ahoj Vanguard v pražských Modřanech, který je téměř vyprodaný
- ANB: Počet neplatičů nájemného v ČR přes prázdniny stoupl, atakuje tři procenta všech nájemníků