Česko se poprvé dostalo do první dvacítky nejdražších nákupních ulic světa

Hongkongská Causeway Bay po pěti letech vystřídala newyorskou Horní pátou avenue na pozici nejdražší nákupní ulice světa podle cen nájemného, jak vyplývá ze zjištění společnosti Cushman & Wakefield.

Každoroční zpráva Nejdražší nákupní ulice světa, letos vydaná již po 30., sleduje 446 nejvýznamnějších nákupních ulic po celém světě. Nejdražší z nich z hlediska nájemnéhonemovitostech nejvyšší kategorie v celkem 65 zemích řadí na základě interních dat společnosti Cushman & Wakefield do žebříčku.

Mezi nejdražší ulice České republiky patří ulice Na Příkopě a ulice Pařížská

Mezi nejdražší ulice České republiky patří ulice Na Příkopě a ulice Pařížská. Zatímco Pařížská je cílovou destinací luxusních značek, Na Příkopě je z hlediska turismu, frekvence procházejících a umístění v rámci historické Prahy významnější ulicí, jejichž cílová skupina je výrazně širší. Najdeme zde jak masové značky, tak i ty prémiové. Díky dobrým výsledkům stávajících nájemců a velkému zájmu světových značek v obou nákupních třídách nájmy meziročně vzrostly. Zlepšuje se také skladba nájemců. Důležitým faktorem pro stanovení výše nájmu je také umístění jednotky v rámci ulice a velikost výkladní plochy. Mezi nejatraktivnější obchodní prostory patří rohové jednotky či ikonické prostory a nemovitosti s ideální retailovou plochou. Za pronájem takových prostor může vlastník požadovat prémiové nájemné, které dokonce přesahuje zmíněných 230 eur za m2.

Pařížská letos zažila skvělý rok s přílivem řady nových značek. Své obchody tu nově otevřely Brunello Cucinelli, Hogan a Philipp Plein, Elisabetta Franchi a Furla. Maloobchod luxusu se dále rozšiřuje i do okolních ulic, kde například v přilehlé ulici Široká nedávno otevřela módní ikona luxusu Christian Louboutin. Jedná se o první obchod značky v regionu CEE. Nové značky zavítaly i do ulice Na Příkopě, jmenovitě Tous, Vapiano a Swarovski. Světová značka H&M v Myslbeku pak rozšířila a rekonstruovala své dosavadní prostory a vytvořila zde tzv. flagship prodejnu pro Českou republiku. Své dveře otevřel i nový Choco bar.

 „Ulici Na Příkopě už nyní vnímáme jako nejvýznamnější nákupní třidu v Česku díky její strategické poloze, dobře performujícím retailerům a frekvenci jak turistů, tak místních. Její potenciál je však zdaleka nevyčerpaný. V brzké době atraktivita celé oblasti dále vzroste v důsledku nových projektů, z nichž nejzásadnější je rekonstrukce Savarinu,“ říká Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních nemovitostí ve střední a východní Evropě a dodává: „Do budoucna očekáváme zlepšování maloobchodního prostředí na Václavském náměstí a v okolí ulice Národní. Nejvýznamnější bude celková revitalizace spodní části Václavského náměstí, již zmiňovaný projekt Savarin, výstavba nové multifunkční budovy Václavské náměstí 47 s významnou retailovou plochou. Maloobchod podpoří také nedávno dokončená revitalizace Národního Muzea, která je velmi zdařilá.“ 

            

10 NEJDRAŽŠÍCH MALOOBCHODNÍCH LOKALIT PODLE ZEMÍ

(zdroj: Cushman & Wakefield)

Pořadí 2018

Pořadí 2017

Lokalita

Město

Země

Nájemné USD/st2/rok

1

2

Causeway Bay (prodejny na hlavní ulici)

Hongkong (ostrov)

Hongkong *

2 671

2

1

Horní 5. avenue (49.–60. ulice)

New York

USA

2 250

3

3

New Bond Street

Londýn

Velká Británie

1 744

4

5

Avenue des Champs Élysées

Paříž

Francie

1 519

5

4

Via Montenapoleone

Milán

Itálie

1 466

6

6

Ginza

Tokio

Japonsko

1 219

7

7

Pitt Street Mall

Sydney

Austrálie

964

8

8

Myeongdong

Soul

Jižní Korea

908

9

9

Bahnhofstrasse

Curych

Švýcarsko

854

10

10

Kohlmarkt

Vídeň

Rakousko

515

*Hongkong je zvláštní administrativní oblast Číny

V důsledku výrazného poklesu cen nájemnéhoNew Yorku se Horní 5. avenue vrátila na druhou příčku ve světovém pořadí – průměrné nájemné zde dosahuje 2 250 dolarů za čtvereční stopu za rok oproti 3 000 dolarům v předchozím 12měsíčním období. Hongkongská Causeway Bay se i navzdory mírnému propadu průměrných cen nájemného vyhoupla na první místo s 2 671 dolary za čtvereční stopu ročně. Třetí místo na žebříčku patří s 1 744 dolary za čtvereční stopu/rok londýnské New Bond Street, která je zároveň nejdražší lokalitou v Evropě a kde se ceny nájemného meziročně v podstatě nezměnily. To potvrzuje, že prodejci luxusního a špičkového zboží stále považují britskou metropoli za hlavní nákupní destinaci.

V první desítce se dále umístila celkově čtvrtá pařížská Avenue des Champs Élysées s cenou 1 519 dolarů za čtvereční stopu na rok a pátá milánská Via Montenapoleone s 1 466 dolary za čtvereční stopu ročně. Z Asie po Hongkongu nejvýše boduje tokijská Ginza s průměrným nájemným 1 219 dolarů za čtvereční stopu za rok. Ulice na rozvíjejících se trzích v Africe a Latinské Americe obsadily většinu pozic na opačném konci žebříčku s nájemným pouhých 20 - 30 dolarů za čtvereční stopu ročně.

Podle prvního vydání zprávy z roku 1988 byla nejdražší ulicí na světě newyorská Východní 57. ulice s nájemným 425 dolarů za čtvereční stopu ročně. Od té doby žebříčku dominovaly ulice v New Yorku nebo Hongkongu a kromě nich se na první pozici jako jediná vklínila tokijská Ginza.

Autor zprávy Darren Yates, vedoucí týmu průzkumu maloobchodního trhu v regionu EMEA ve společnosti Cushman & Wakefield, prohlásil: „Globálně je o špičkové maloobchodní lokality stále velký zájem, jelikož přední obchodníci využívají prodejny v rámci své strategie přilákání a udržení zákazníků.

Globální trendy sice nejsou všude zcela stejné, mají však určité společné prvky. K nejvýraznějším z nich patří soustavný nárůst prodejů po internetu a užívání vícero prodejních kanálů jakožto standard, jakož i značné investice do vzhledu prodejen. Hlavní komplikací v maloobchodu jsou sice stále technologie, na druhou stranu ovšem umožňují lépe porozumět zákazníkům a zprostředkovat jim lepší celkový zážitek z nákupu v prodejně, z čehož fyzické prodejny těží.“

Justin Taylor, vedoucí maloobchodního týmu společnosti Cushman & Wakefield pro region EMEA, uvedl: „Vyhlídky tohoto odvětví jsou stále světlé, v důsledku společenských a technických změn však přichází fáze „více než maloobchod“, což znamená, že bude třeba přizpůsobit také obchodní modely. Tradiční maloobchod sice přežije a na mnoha místech bude i prosperovat, pravděpodobně však bude tvořit menší část celkového mixu nájemců. I v těchto nejdražších lokalitách hlavních městských ulic nejspíš budeme svědky smíšeného využití – restaurace, volnočasové aktivity, fitness a služby.

Důsledkem je, že tradiční maloobchod se mění z hlediska velikosti, fungování a podoby. Nejvíce je to vidět ve Spojených státech a Velké Británii, kde se již projevil vliv restrukturalizace maloobchodních podniků a redukce sítí prodejen, a v některých oblastech i korekce cen nájemného směrem dolů. Stejnou měrou ovšem toto narušení tradičních forem vytváří příležitosti pro nástup nových zajímavých firem a formátů.“



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy