Jezdíte na LPG? Doplňte si zimní směs, v mrazech budete bez potíží
Na zkapalněný propan-butan (LPG) jezdí v Česku přes 200 tisíc vozidel. Jejich řidiči si musejí v zimním období, podobně jako řidiči aut s dieselovými motory, pohlídat, aby měli v nádrži správnou směs paliva. Prodejci a dodavatelé LPG se starají o to, aby byla zimní směs LPG na čerpacích stanicích dostupná v období od 1. listopadu do 31. března. Přihlíží se však i k aktuální teplotě, takže se na čerpacích stanicích může zimní LPG objevit i dříve.
Letní směs LPG je pro motor výhodnější, obsahuje
totiž více butanu, asi 60 %. Butan má lepší výhřevnost než propan, a tak má
auto nižší spotřebu. Propan se však zase při nižších teplotách lépe odpařuje, a
proto musí být jeho podíl v zimní směsi vyšší. V zimě tak LPG
obsahuje butanu jen 40 % a propanu 60 %. Rozdíl v jízdě
nepocítíte, jen může mírně narůst spotřeba – to se ovšem v zimě děje i u
aut na benzín nebo naftu. „U pohonu na
LPG je zásadní, aby byl v nádrži dostatečný tlak pro dopravu kapalného LPG
do motoru. Tlak vzniká odpařováním LPG. Na rozdíl od butanu, který přechází do
plynné fáze až mírně pod bodem mrazu, se propan odpařuje již kolem mínus 42 °C,
a proto je jeho podíl v zimní směsi vyšší,“ vysvětluje Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG, jež pod
značkou Bezpečné lahve garantuje
jednotný standard kvality a bezpečnosti plynových láhví.
U vozidel na LPG nezpůsobují mrazy potíže se startováním, jako je tomu u zamrzlé nafty. LPG automobily totiž startují klasicky na benzín a až později se přepínají na alternativní pohon. V létě se motor zahřívá rychleji, takže se na LPG pohon přepne do dvou minut. V zimě může interval s ohledem na venkovní teploty trvat tři až čtyři minuty. Problém v souvislosti s mrazem tedy může nastat až poté, co se vůz přepne na LPG.
Na vzájemném poměru propanu a butanu závisí, při jaké teplotě bude docházet k odpařování LPG, a tedy udržování potřebného tlaku v nádrži. „Letní směs LPG se odpařuje asi při mínus 5 °C, zimní směs při mínus 12 °C. Je zřejmé, že motoristé, kteří jezdí méně, mohou mít například ještě v prosinci v nádrži letní směs, což může způsobit problémy s chodem motoru. Při extrémních mrazech ale mohou nastat potíže i s použitím zimní směsi,“ dodává Ivan Indráček.
Tipy, jak v zimě jezdit s vozem na LPG
- Jakmile teploty klesnou k bodu mrazu, pohlídejte si, že máte v nádrži zimní LPG směs, která obsahuje více propanu. Ten se lépe odpařuje i při teplotách hluboko pod bodem mrazu, takže v nádrži zajistí dostatečný tlak pro správný chod motoru.
- LPG vůz startuje na benzín, teprve až se zahřeje, přepíná se na LPG palivo. To v zimě může trvat 3 až 4 minuty.
- Ujistěte se, že jste před vyjetím na vozovku z auta odstranili napadaný sníh nebo námrazu na sklech.
- Než se motor zahřeje, jeďte s vozem plynule a motor zbytečně nevytáčejte.
- Pamatujte na to, že zimní pneumatiky jsou povinné od 1. listopadu do 31. března, a to ve chvíli, kdy vozovku pokrývá souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy.
- Do zimní výbavy si ideálně připravte také smeták, škrabku na led, rozmrazovač zámků, lopatku nebo sáček s pískem, který vám v případě nutnosti usnadní rozjezd, například do zmrzlého kopce.
•••
Česká asociace LPG je spolkem (podle NOZ) sdružujícím distributory a prodejce LPG, kteří působí na trhu v České republice. Jeho hlavními úkoly jsou přispívat ke kultivaci tržního prostředí v oboru, spoluvytvářet kvalitní legislativu, obhajovat a posilovat dobré jméno LPG jako alternativního paliva s plně rozvinutou infrastrukturou a velmi nízkou úrovní emisí. ČALPG aktivně působí v rámci Hospodářské komory ČR a evropské asociace AEGPL. Je vydavatelem a správcem technických předpisů (TPG) pro oblast LPG a autorem kampaně Bezpečné lahve, která má za cíl garantovat jednotný standard kvality a bezpečnosti plynových láhví.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Vodovodní škody: zrádný (nejen) zimní nepřítel
- Podpora bydlení v Česku nerozšiřuje nabídku. Potřebujeme nastartovat obecní bydlení, říká Prokop (audio)
- Budňanská skála v Karlštejně je geologický unikát. Nabízí pohled na hranici dvou vývojových období (Výlety) (audio)
- Petr Fischer: Může dětem vadit, že neumí ve škole držet tužku? (Názory a argumenty) (audio)
- Advent v Livignu: Tradiční oslavy a kouzlo Vánoc v srdci italských Alp
- I v českých hotelech by se během příštího roku mohla objevit robotická recepční (Věda Plus) (audio)