Nový systém označení potravin: prvky jako na semaforu
Mražená pizza jako mražená pizza a ochucený jogurt jeden jako druhý? Tak možná výrobky v regálech obchodů působí, ale každý má jiný obsah cukrů, tuků, bílkovin a dalších živin. Lidé se pak na první pohled nemohou v obsahu vyznat.
Spotřebitelské organizace EU proto chtějí zavést nový systém, který nazývají semaforem, jde ale spíše o variaci štítku, který informuje třeba o energetické náročnosti budov nebo vysavačů. Lidé by tak okamžitě viděli, jestli je potravina zdraví škodlivá, nebo ne. Píše o tom portál n-tv.de.
Výrobky mají být označeny písmenem od A do E, přičemž barvy přecházejí ze zelené přes žlutou až do červené. Podle toho, jakou má potravina nutriční hodnotu, se pak na obalu objeví dané písmeno na barevné škále. Hodnocení se nazývá Nutri-score a některé organizace už volají po rozšíření do celé EU.
Označení potravin Nutri-score:
Zatímco třeba bio jogurt s kousky jahod bude mít na obalu B, smetanový jogurt s jahodovou příchutí ponese označení D. Cukrovinky by pak měly být značeny červeným E, různé saláty zase zeleným A.
Hodnocení NutriScore už v minulosti zavedly Francie a Belgie, Španělsko chce následovat. Debata o značení potravin podle nutriční hodnoty se vede také v Německu a dalších členských státech EU. Podobný systém funguje i ve Velké Británii a Irsku.
Podobný semafor už Evropské komisi navrhly také firmy Nestlé, Mondelez, Unilever, Pepsi Cola a Coca-Cola. Podle nich by měly mít svou barvu čtyři složky obsažené v potravinách - tuky, nasycené tuky, cukry a soli. Označení ale nebyla příliš vypovídající - například Nutella, který obsahovala 90 % cukru a tuku, na sobě neměla žádnou červenou.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Komentář: Trendy v energetice – firmy nejčastěji energie fixují na 2 roky, smlouvu jich na příští rok nemá 30 procent
- Luxusní nemovitosti nejsou jen pro zahraniční investory – Češi tvoří většinu vlastníků
- PSN dokončila projekt Ahoj Vanguard v pražských Modřanech, který je téměř vyprodaný
- ANB: Počet neplatičů nájemného v ČR přes prázdniny stoupl, atakuje tři procenta všech nájemníků
- Jak re-commerce usnadňuje udržitelné nakupování v Česku
- Téměř 37 % Čechů kvůli cenám energií snižuje teplotu v domácnosti. 11 % z nich dokonce o 3 až 4 stupně