Značka Regionální potravina slaví 10 let

Značka Regionální potravina má první velké výročí. Za deset let své existence urazila značný kus cesty. Podpořila lokální výrobce, obohatila náš jídelníček a ovlivnila preference spotřebitelů. Výrobky oceněné značkou Regionální potravina v sobě totiž snoubí kvalitu, výjimečnost, původ surovin a patriotismus.

Krajové speciality vyráběné s úctou k přírodě. I tak by se daly charakterizovat potraviny, které se pyšní logem Regionální potravina. Značku získávají nejkvalitnější zemědělské nebo potravinářské výrobky, které zvítězí v krajských soutěžích. Ocenění se udílí na čtyři roky a je určeno pouze pro malé a střední firmy do 250 zaměstnanců, často se jedná o rodinné firmy. Soutěže o značku Regionální potravina se vyhlašují jednou ročně ve 13 krajích České republiky. Soutěží se v devíti kategoriích, v každé může zvítězit pouze jeden výrobek.

Přívlastek regionální se v případě oceněných potravin zúročí hned několikrát. Především se jedná o produkt vyrobený v konkrétním regionu, což je základní podmínka soutěže. Zároveň i podíl místních surovin je stanoven nejméně na 70 procent, hlavní surovina přitom musí být stoprocentně tuzemského původu. Výrobky tím mají pevnou vazbu k regionu, například se může jednat o krajové speciality, o výrobky, které ctí tradici výroby, nebo jsou naopak inovativní.

Od zrodu značky do dnešních dnů se událo mnoho. Zatímco v roce 2010, kdy soutěž startovala, bylo přihlášeno celkem 927 výrobků od 318 žadatelů, v loňském roce to už bylo za celou ČR 1 495 výrobků a počet přihlášených výrobců se zvýšil na 416. Také soutěžní kategorie doznaly změn, původních šest se rozšířilo na devět. Přehled dnešních soutěžních kategorií je následující:

1. Masné výrobky tepelně opracované

2. Masné výrobky trvanlivé, tepelně neopracované, konzervy a polokonzervy

3. Sýry včetně tvarohu

4. Mléčné výrobky ostatní

5. Pekařské výrobky včetně těstovin

6. Cukrářské výrobky včetně cukrovinek

7. Alkoholické a nealkoholické nápoje

8. Ovoce a zelenina v čerstvé nebo zpracované formě

9. Ostatní

Ocenění Regionální potravina uděluje ministr zemědělství na základě výsledků hodnotitelské komise, Státní zemědělský intervenční fond značku administruje. U výrobků se posuzuje inovativnost, senzorické vlastnosti, použité materiály, suroviny, způsoby výroby, design výrobku a další okolnosti, například vliv výrobku na zdraví spotřebitele nebo dostupnost výrobku na trhu.

Značka pomáhá měnit preference spotřebitelů. Dříve hrála u potravin hlavní roli cena. Dnešní zákazník se hodně zaměřuje na kvalitu a čerstvost. Velký vliv na této změně má šíření osvěty. Lidé se více zajímají o to, co jedí a jaký vliv má strava na jejich zdraví. V současné době si spotřebitelé mohou vybírat ze 411 oceněných produktů od 325 výrobců.

Výrobcům pomáhá značka zvyšovat prestiž, odlišit se od konkurence a zviditelnit se, což jim otevírá cestu k novým obchodním příležitostem a k navázání kontaktů s ostatními výrobci. Zároveň jim přináší důvěru zákazníků. Nejedná se pouze o udělení značky, ale o celý program na podporu prodeje potravinářských výrobků, včetně propagačních a mediálních kampaní, prodejních akcí s výrobci, značení v místech prodeje a spolupráce při prezentaci na domácích i zahraničních výstavách a veletrzích.

Letošní ročník soutěže je na obzoru. Prvním krajem, kde bude hodnotitelská komise vybírat vítěze už tento týden 15. května, je Ústecký. Kompletní přehled termínů, jak budou komise probíhat v jednotlivých krajích, uvádíme v tabulce níž. Výrobce informujeme, že jsme v letošním roce pro ulehčení přihlašování připravili přehledné vzory k vyplňování přihlášek pro jednotlivé kategorie.

Vladimíra Nováková tisková mluvčí SZIF

 




Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy