Česko čekají výraznější přírůstky výstavby nových ploch obchodních center
|
„Potřeba nových prostor nákupních center ve střední a východní Evropě je ve velké míře ovlivňována makroekonomickými trendy, například v Polsku byl růst poháněn silnou ekonomikou a staví se tu v hojné míře. Vzrůstající roli však také hrají měnící se zvyklosti spotřebitelů a vzestup online nakupování, které výrazněji dopadá zvláště na západní trhy,“ říká Jan Kotrbáček, mezinárodní partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor ve společnosti Cushman & Wakefield a dodává: „Trendem poslední doby jsou především revitalizace stávajících center, u nás se nedávno otevřelo nově zrevitalizované Nákupní centrum Fénix v Praze, OD Prior ve Zlíně nebo OC Galerie Butovice, kde se otevřela i nová Kika“.
Nejvíce nových ploch uvidíme v České republice po roce 2020, pokud nedojde k výrazným posunům termínů dokončení. V centru Prahy vznikne zatím nejvýznamnější multifunkční projekt Savarin, který propojí Václavské náměstí s ulicí Na Příkopě a Jindřišskou. Jeho celková maloobchodní plocha bude dosahovat přes 35 000 m2. V Brně se dočká rozšíření Nákupní centrum Královo pole a kompletní revitalizace se plánuje pro území Tesca Dornych, kde vznikne multifunkční projekt s maloobchodní plochou přes 33 000 m2. V Plzni pak vyroste nový multifunkční projekt podél ulice Americká a v centru Zlína projekt Fabrika. Do budoucna rozšíření plánuje také pražské obchodní centrum Zličín. Zároveň dochází k mnoha revitalizacím.
Jedním z hlavních nájemců projektu Savarin bude vůbec první food hall svého druhu ve střední Evropě společnosti Time-out. „Příchod tohoto velkého hráče potvrzuje trend, že gastronomie hraje v maloobchodu stále větší roli,“ říká Jan Kotrbáček, který se podílel na příchodu této značky do Česka.
Významné maloobchodní projekty
Město |
Název |
Typ projektu |
Rok otevření |
Velikost projektu (m2) retailová část |
Centrum Stromovka |
Nový |
15 000 | ||
Avion Shopping Park Brno |
Rozšíření |
14 000 | ||
Šantovka Olomouc |
Rozšíření |
23 300 | ||
VN47 |
Nový |
7000 | ||
Bořislavka Centrum |
Nový |
10 135 | ||
Savarin- mixed used redevelopment |
Nový |
39 000 | ||
Ameside- mixed used redevelopment |
Nový |
65 000 | ||
NC Královo Pole |
Rozšíření |
30 500 | ||
Dornych -mixed used redevelopment |
Rekonstrukce |
26 500 | ||
Fabrika |
Nový |
30 000 |
S postupujícím vyzráváním trhů obchodních center ve většině evropských zemí bude docházet ke stále výraznější polarizaci mezi úspěšnými špičkovými objekty a neúspěšnými druhotnými lokalitami, které boj o přežití donutí k diverzifikaci, říká nová výzkumná zpráva společnosti Cushman & Wakefield. V České republice je trh téměř saturovaný. Prostor pro unikátní smíšené projekty ve špičkových lokalitách s přirozeně vysokou frekvencí lidí tu ovšem stále je. Velký důraz je pak kladen na architekturu a design. Své místo si také najdou malé projekty, pokud mají správně nastavený mix nájemců a jsou na vysoce frekventovaných místech. Stále důležitější roli hraje také proaktivní správa projektů.
Studie European Shopping Centre: The Development Story (Evropská obchodní centra: zpráva o výstavbě) dále uvádí, že v roce 2018 bylo dokončeno přibližně 2,6 mil. m2 nových prostor obchodních center, což je o 28 % méně než v roce 2017. Číslo za rok 2018 představuje nejmenší objem dokončených projektů za posledních 24 let a je srovnatelné s údaji z počátku 90. let 20. století, kdy se ve střední a východní Evropě otevírala první tradiční obchodní centra.Navzdory skutečnosti, že tempo nové výstavby v posledních pěti letech zpomaluje, celková velikost evropského trhu stále roste a v současnosti dosahuje 168,1 mil. m2, v důsledku čehož se mezi obchodními centry zostřuje konkurence. Developeři se snaží udržet si pozice na trhu, a proto se zaměřují na projekty přestaveb a rekonstrukcí, jejichž cílem je vybudovat kultivované, moderní a esteticky působivé prostory pro nákupy a trávení volného času.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tiskové zprávy
- Komentář: Trendy v energetice – firmy nejčastěji energie fixují na 2 roky, smlouvu jich na příští rok nemá 30 procent
- Luxusní nemovitosti nejsou jen pro zahraniční investory – Češi tvoří většinu vlastníků
- PSN dokončila projekt Ahoj Vanguard v pražských Modřanech, který je téměř vyprodaný
- ANB: Počet neplatičů nájemného v ČR přes prázdniny stoupl, atakuje tři procenta všech nájemníků
- Jak re-commerce usnadňuje udržitelné nakupování v Česku
- Téměř 37 % Čechů kvůli cenám energií snižuje teplotu v domácnosti. 11 % z nich dokonce o 3 až 4 stupně