V CAMPu začíná výstava fotografií Anthropocene: dopad lidstva na naši planetu

Vliv a dopad lidského jednání na krajinu

Anthropocene: foto Edward Burtynsky, courtesy Nicholas Metivier Gallery, Toronto

Od 12. do 24. listopadu bude v CAMPu, Centru architektury a městského plánování, probíhat výstava fotografií Edwarda Burtynského s názvem Anthropocene. Tento Kanaďan je jedním z nejvýraznějších a nejrespektovanějších představitelů současné krajinářské fotografie. Ve své tvorbě se dlouhodobě soustředí na zachycení přeměny krajiny, která přichází kvůli zásahu člověka o svůj původní charakter. Výstavu 80 fotek na velkoplošné obrazovce doplní filmová přehlídka, přednáška Edwarda Burtynského a diskuse s tématem vlivu člověka na planetu.

V CAMPu se Edward Burtynsky představí české veřejnosti osobně vůbec poprvé. Hlavním poznávacím znakem jeho fotografií je kontrast mezi monumentalitou přeměňované krajiny a lidskou malostí. „Výstavou a dokumentem Antropocén: Epocha člověka jsme chtěli zachytit dobu, v níž jsou hlavní příčinou trvalých globálních změn lidé. Při natáčení jsme navštívili šest ze sedmi kontinentů, 20 zemí a 43 různých lokací,“ vysvětlují tvůrci Jennifer Baichwalová, Nicholas de Pencier a Edward Burtynsky. Výstavu fotek, které vznikaly v samotných centrech největších industriálních oblastí světa doplní česká premiéra filmu Antropocén: Epocha člověka, který získal na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava cenu za nejlepší svědectví o přírodě.

Dosáhli jsme bezprecedentního okamžiku v historii naší planety. Lidé v současnosti ovlivňují Zemi a geologické procesy více než všechny přírodní síly dohromady,“ dodává Burtynsky. Antropocén: Epocha člověka je dokumentárním snímkem, který čtyři roky natáčel oceňovaný tým ve složení Jennifer Baichwalová, Nicholas de Pencier a Edward Burtynsky. Jedná se o dokument, který kombinuje umění a vědu a přináší náhled na klíčový moment v historii geologie. V CAMPu budou moci lidé během listopadu zhlédnout také další fotografovy dokumenty Watermark a Manufactured Landscapes.

Vedle výstavy, diskuse a filmových projekcí proběhne v CAMPu i přednáška samotného Edwarda Burtynského, ve které promluví nejen o fascinaci přírodou, ale také o její razantní proměně vlivem narůstající industrializace a migrace. Výstava Anthropocene i její doprovodný program je pro veřejnost zdarma s předchozí rezervací místa na www.praha.camp.

 „Obvykle se v CAMPu zaměřujeme zejména na výstavy, které prezentují budoucnost Prahy. Fotografická výstava Edwarda Burtynského však poukazuje na vliv a dopad lidského jednání na krajinu jako takovou. Právě udržitelnost přírody je jedním z témat, které v naší společnosti rezonuje nejvíce. Jsem proto rád, že se Pražané nejen díky výstavě, ale i samotné přednášce Edwarda Burtynského, budou moci o tématu dozvědět více,“ komentuje důležitost výstavy ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. města Prahy Ondřej Boháč.


ÚT 12/11 18.30 PŘEDNÁŠKA

Edward Burtynsky – Master class

Kanadský fotograf Edward Burtynsky je jedním z nejvýraznějších a nejrespektovanějších představitelů současné krajinářské fotografie. V CAMPu se Edward Burtynsky představí české veřejnosti osobně vůbec poprvé. Na své master class promluví nejen o fascinaci přírodou, ale i o její razantní proměně vlivem narůstající industrializace a migrace. Burtynsky v ní přiblíží i fotografické projekty věnované antropocénu, vodě, ropě a Číně, v nichž posledních dvacet let dokumentoval přírodu přímo v centru největších industriálních oblastí světa.

ST 13/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Antropocén: Epocha člověka

Dosáhli jsme bezprecedentního okamžiku v historii naší planety. Lidé v současnosti ovlivňují Zemi a geologické procesy více než všechny přírodní síly dohromady. Antropocén: Epocha člověka je dokumentárním snímkem, který čtyři roky natáčel oceňovaný tým ve složení Jennifer Baichwalová, Nicholas de Pencier a Edward Burtynsky. Jedná se o dokument, který kombinuje umění a vědu a přináší empirický, neučebnicový náhled na klíčový moment v historii geologie. Dechberoucí snímky přináší provokativní a nezapomenutelný zážitek a názorně ukazují dopad lidstva na naši planetu. V původním znění s českými titulky.

ČT 14/11 19.00 DISKUSE

Reflexe antropocénu

Jakým způsobem ve své práci reflektují antropocén socioložka, fotografka, designérka, architekt a intermediální umělec?

Antropocén je geologické období, ve kterém se stal člověk zásadní a hybnou silou podílející se na formování a změnách naší planety. Tuto epochu definují nejen geologové, ale i biologové, filozofové nebo sociologové již několik desítek let. A i když se tento termín zatím skloňuje spíš v odborných kruzích, hmatatelné důkazy této éry lze spatřit všude kolem: velkoplošné odlesňování, napřimování říčních toků, těžba, dopravní výstavba nebo rozpínající se města v okolní krajině. Za součást antropocénu považujeme i rozbíjení ekosystémů nebo vymírání živočišných druhů. Tyto změny mohou mít do budoucna vliv i na vznik zcela nových živočišných druhů nebo postupné propojování organismů se stroji.

Tereza Stöckelová – socioložka AVČR představí a přiblíží pojem antropocén a pohovoří o jeho významu, souvislostech i kritice.

Eliška Kyselková – fotografka a art directorka působící v Londýně zpracovává téma antropocénu ve svých vlastních fotografických vizích. Inspirací jí je příroda a problémy spojené s klimatickými změnami nebo znečištěním. V prezentaci zmíní některé ze svých projektů jako Prelude nebo futuristicky laděný ULTRAHUMANS vytvořené jako editoriály pro magazíny Infringe a Vogue CZ.

Daniel Sviták – z ateliéru Architektura III na VŠUP v Praze představí několik studentských prací na téma architektura bez lidí. Jde o stavby bez přístupu denního světla, které obývají stroje a jsou postavené za účelem výroby, sdílení či uskladnění. Jak se architekti postaví výzvám spojených s nástupem éry post-antropocénu, kdy už to není člověk, kdo ovlivňuje zemský ekosystém, ale stroje?

Adéla Chorá – designérka, která při náhodném zkoumání ve zdánlivě nenarušené přírodě natrefila na nové horniny vytvořené z lidského odpadu tzv. plastiglomeráty a zajímalo ji jejich praktické i estetické využití. Mnohé odpadky se mohou promíchat se sedimentárními horninami za vzniku nové horniny, a stát se nedílnou součástí geologie Země. Nález ji motivoval k podrobnějšímu zkoumání postindustrální a postagrární krajiny a vzbudil v ní otázky související s lidskou činností a jejím vlivem na proměnu jejího charakteru.

Michal Kindernay – intermediální umělec, který pracuje s možnostmi interaktivního propojení zvuku, obrazu a přírodních atmosférických procesů. Jeho práce zahrnují jak videoperformance a interaktivní instalace, tak intermediální a dokumentární projekty a hudební kompozice.

PÁ 15/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Watermark

Watermark je celovečerní dokumentární snímek, který propojuje rozmanité příběhy z celého světa prostřednictvím našeho vztahu k vodě: jak nás přitahuje, co se od ní učíme, jak ji využíváme a jaké jsou následky tohoto využití. Spatříme plovoucí mušle Abalone na farmách u pobřeží Fujianu a staveniště největší klenbové přehrady světa –Si-luo-tu, šestkrát větší než Hooverova přehrada v Nevadě. Navštívíme vyprahlou pouštní deltu, kde mohutná řeka Colorado již nedosahuje oceánu a tradiční koželužny Dháky, jež spotřebovávají enormní množství vody.

22/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Manufactured Landscapes

Dokument sleduje Burtynského cestu do Číny, kde má fotit dopady masivní průmyslové revoluce země. Místa jako jsou přehrada Tři soutěsky, o polovinu větší než kterákoliv jiná přehrada na světě, jež vystěhovala přes milion lidí, kilometr dlouhé tovární haly a dechberoucí městská proměna Šanghaje, se staly tématem nejen jeho objektivu i ale filmové kamery tvůrců.

SO 23/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Watermark

Watermark je celovečerní dokumentární snímek, který propojuje rozmanité příběhy z celého světa prostřednictvím našeho vztahu k vodě: jak nás přitahuje, co se od ní učíme, jak ji využíváme a jaké jsou následky tohoto využití. Spatříme plovoucí mušle Abalone na farmách u pobřeží Fujianu a staveniště největší klenbové přehrady světa – Si-luo-tu, šestkrát větší než Hooverova přehrada v Nevadě. Navštívíme vyprahlou pouštní deltu, kde mohutná řeka Colorado již nedosahuje oceánu a tradiční koželužny Dháky, jež spotřebovávají enormní množství vody.

NE 24/11 19.00 FILM

Edward Burtynsky – Manufactured Landscapes

Dokument sleduje Burtynského cestu do Číny, kde má fotit dopady masivní průmyslové revoluce země. Místa jako jsou přehrada Tři soutěsky, o polovinu větší než kterákoliv jiná přehrada na světě, jež vystěhovala přes milion lidí, kilometr dlouhé tovární haly a dechberoucí městská proměna Šanghaje, se staly tématem nejen jeho objektivu i ale filmové kamery tvůrců.

__________________________________________________________________________________

Centrum architektury a městského plánování (CAMP) si dalo za cíl zlepšit veřejnou diskuzi o rozvoji Prahy. Je základním zdrojem přehledných a dostupných informací o přítomnosti a budoucnosti hlavního města a funguje jako otevřená platforma, „základní tábor“ pro každého, kdo má zájem o společné plánování a rozvíjení Prahy. CAMP sídlí na Karlově náměstí v budově Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy a návštěvníci v jeho prostorech najdou výstavní sál s unikátní velkoplošnou projekcí, studovnu s velkým výběrem cizojazyčných publikací o architektuře, urbanismu a designu, příjemnou kavárnu, venkovní terasu a moderní přednáškový sál s bohatým programem sestávajícím z veřejných diskuzí, vystoupení tuzemských i zahraničních odborníků, workshopů, projekcí a dalších aktivit.

CAMP také spravuje a edituje mapový portál prahazitra.camp, který slouží jako základní přehled stavebních záměrů na území Prahy – od prvních nápadů přes projekty v procesu přípravy až po ty, které se již dokončují na staveništích.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Tiskové zprávy