Jak nakupujeme: hobby nejvíce na přelomu jara a léta, převládá zahradní sortiment
V šumperském hobbymarketu Kinekus se na tržbách za loňský rok největší měrou podílelo zboží určené pro zahradu. V ročním úhrnu zaznamenalo podíl více než 29 procent, skupinám sortimentu přitom vévodilo téměř po celý rok, konkrétně od února až do října. Největší zájem byl o toto zboží od dubna do července, kdy každý měsíc tržby z tohoto sortimentu převýšily jeden milion korun.
„Ukazuje se, že Češi jsou částečně stále národem chatařů, kde mimo jiné pečují o své zahrádky. Obliba tohoto sortimentu na přelomu jara a léta zapříčinila výrazný růst tržeb, které v tomto období předčily naše odhady. Ještě zajímavější je pak skutečnost, že zájem o toto zboží vévodil sortimentu i mimo sezonu, například v únoru. Bylo to pro nás značně zajímavé zjištění,“ sdělil Roman Mazák, předseda Družstva CBA, pod které Kinekus v České republice patří.
Druhou nejoblíbenější skupinou sortimentu je zboží určené pro kuchyně, největší zájem o ně je především v zimních měsících, konkrétně v prosinci a lednu. V únoru a březnu pak podle statistik hobbymarketu figurovalo na druhém místě za zahradním sortimentem. Kuchyňské zboží zaznamenalo v úhrnu podíl více než 11 procent. Podobně vysoký podíl pak zaznamenalo i železářství, konkrétně 11,4 procenta, v období od dubna do října bylo zároveň druhým nejprodávanějším druhem sortimentu.
Nejstabilněji prodávaným zbožím je sortiment určený pro koupelnu a úklid. „Potvrzuje se, že spotřebitelé tento druh zboží vyhledávají celoročně. Výkyvy v prodejích mezi jednotlivými měsíci byly minimální, určitý nárůst šlo zaznamenat pouze v období před Vánoci. Částečně to bylo dáno tradičním předvánočním úklidem, dílem také skutečností, že určitou část tohoto sortimentu tvořily vánoční dárky,“ sdělil Mazák. Podobně rovnoměrné prodeje zaznamenal Kinekus také v případě zboží určeného pro domácí mazlíčky, opět s určitým nárůstem okolo Vánoc.
Zajímavostí podle Mazáka je také vývoj prodejů u sortimentu určeného pro vytápění. „Téměř polovina zakoupeného sortimentu se vměstnala do období od října do prosince. Vůbec nejsilnější byl právě říjen, který bývá v oblasti severní Moravy často začátkem topné sezony. Na desátý měsíc v roce tak připadlo skoro 19 procent všech prodejů v rámci roku,“ řekl Mazák.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie Zahrada, nejlépe hodnocené fotografie
Články Zahrada
- Sklízíte poškozené brambory, mrkev nebo řepu? Povíme, se kterými škůdci se dělíte o úrodu (Zahrádkářské tipy) (audio)
- Z řepkového pole vytvořili udržitelnou zahradu: Inspirujte se příběhem Zahrady Panorama
- Mají papriky ještě šanci dozrát? Mají, musíte jim ale trochu pomoci (Radioporadna) (audio)
- Špenát a polníček v zimě pomohou záhonům a zjara zpestří náš jídelníček (audio)
- Bezpečnost dětí a domácích mazlíčků: Jak se vyhnout nástrahám na zahradě
- Vysoká tráva snižuje teplotu povrchu až o 12 stupňů