Když už člověk jednou je (v autě), tak má koukat, aby viděl. A stěrače aby stíraly.
Starat se o auto je pro většinu z nás samozřejmé, a většinu (nejen) mužů to vlastně i baví. I když v dnešní době je třeba k opravě auta mít přístup k náročné a přesné diagnostice a je tedy lepší vůz svěřit do odborné péče prověřené opravny. Přesto - jsou věci, které si zkušený majitel vozu umí udělat sám, nebo které si hlídat sám dokonce musí, a odborníka k tomu nepotřebuje.
Automobil je užitečný pomocník, ale k tomu, abychom ho mohli dobře ovládat, i když bude připravené k jízdě, s plnou nádrží, platnou technickou kontrolou, v pořádku… měli bychom z něj dobře vidět. Nejen si dobře seřídit výšku a vzdálenost sedadla od pedálů, což také ovlivňuje úhel výhledu z auta, ale především si očistit všechna skla. Auto je docela těžká věc, a kdybychom bez rozmyslu a rozhledu vjeli do situace, o které nemáme přehled, můžeme způsobit nejen škodu sobě i někomu jinému, ale především můžeme ublížit. A kvůli takové zdánlivé prkotině – výhledu z auta.
Nemysleme teď na borce, kteří si na předním skle sněhem zapadaného auta vyrobí takzvaný „tankový průzor“ a vyrazí na silnici ohrožovat ostatní s tím, že úspornou očistou předního skla ušetřili spoustu času. Na střeše auta jim obvykle sedí čepice sněhu, která je překvapí při prvním ráznějším zabrzdění.
Jenže i když nepadá zrovna sníh, tak prostě občas prší, nebo i vítr sebou přináší prach, pyl a další nečistoty, které spolu s vlhkostí snižují kvalitu výhledu, a vy si musíte zajistit kvalitní výhled především za jízdy. Za pomoci stěračů. K tomu je třeba, aby list stěrače dobře přiléhal, hmota gumy nebyla poškozená nebo opotřebená, nebyla vlivem mechanického poškození deformovaná. Závadou může trpět i samotná konstrukce stěrače, může být opotřebená, uvolněná, nebo zkorodovaná, a potom nemohou stěrače dobře pracovat.
Určitě není v pořádku, když se stěrače po skle pohybují trhaně, vydávají podivné a nepříjemné zvuky, a na sklech po použití stěračů zůstávají nestejnoměrně navlhčené nebo dokonce špinavé oblasti, či dokonce škrábance. To může být správný čas stěrače vyměnit. Více informací naleznete na webových stránkách www.autodoc.cz.
Obvykle stačí se na stěrače pořádně podívat, abychom odhalili příčinu jejich špatného fungování. Může pomoci i jen očištění stěračů, pokud na nich nevidíte evidentní poškození. Pak také vyzkoušejte, jak stěrače přiléhají, a můžete zkusit dotykem, zda se guma stěrače nejeví ztvrdlá nebo naopak zteřelá.
Důvodem, proč stěrače dosloužily, může být prosté plynutí času, opotřebení a dlouhé používání. Nebo také znečištění nebo deformace listů stěrače. Stěrače se také mohly poškodit, pokud byly spuštěné při příliš vysoké rychlosti jízdy, nebo pokud jely „nasucho“, protože trysky s ostřikováním skla nefungovaly nebo nebyly správně natočené. Také pokud byl na skle olej, nebo naopak jste ostřikovali pouze vodou při teplotě pod nulou… to vše nedělá stěračům dobře.
Pokud ale usoudíte, že původní stěrače dosloužily, pak vyměnit stírací lištu nebo jen gumičky není obtížné, a pokud jste to ještě nedělali, můžete se podívat na videonávod, abyste měli jistotu, že postupujete správně. Zvolit pro vaši značku, model a typ vozu konkrétní výrobek už není tak obtížné, vy musíte vědět, zda je třeba vyměnit jeden list stěrače na straně řidiče či na straně spolujezdce, nebo se rozhodnete vyměnit oba, nebo se jedná o stěrač na zadním okně. E-shop vás výběrem provede a případně můžete i konzultovat prostřednictvím chatu.
Nové stěrače budou sloužit zhruba rok, pokud se o ně budete přiměřeně starat, což není nijak náročné. Stačí dohlédnout na to, aby byly čisté, a na to stačí čistá voda a odstranění nečistot, které na stěrači a předním skle uvízly. Také se přesvědčte, že trysky ostřikovače míří správným směrem, aby se před samotným pohybem ramene stěrače navlhčilo celé sklo pod stěračem – a ověřte si to, i když je auto v pohybu, při rychlosti 60-80 km / h. Používejte do ostřikovačů vhodnou kapalinu (zvláště v zimě), voda to není. A vůbec, pokud teplota je pod nulou, počkejte s použitím stěrače, až bude přední sklo zahřáté, a od sněhu a ledu na skle pomozte svému autu vy, to není práce pro stěrače. Mnoho řidičů mění ale raději při dennodenním používání automobilu stěrače častěji, za zhruba za 4-6 měsíců, a umí si je sami vyměnit a vědí, kam pro ně.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Technika
- Jak zařídit fotovoltaiku nebo tepelné čerpadlo od A do Z?
- Poptávka po FVE výrazně roste především ve firmách. Kdy se vyplatí využít dotace?
- Televize slaví svůj světový den. Denně ji v Česku podle statistik sleduje průměrně každý člověk 3 a půl hodiny (video)
- Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
- Buďte v zisku. Využívejte řízení fotovoltaické elektrárny a tepelného čerpadla umělou inteligencí
- Uvažujete o tepelném čerpadle? Pozor na změny v dotacích