ČEZ elektromobilistům skokově zdražuje nabíjení

ČEZ od Evropské komise v rámci programu Connecting Europe Facility (CEF) na podporu instalace dobíjecích stanic podél hlavní silniční sítě získává v posledních letech miliony eur. Štědrá podpora tak dopomáhá firmě rozrůst její celkovou nabíjecí síť v České republice na současných více než 190 stanic. Sami majitelé elektromobilů si u nich mohli dosud užívat neomezeného „tankování“ za měsíční poplatek jen 550 korun. Tomu je však konec. ČEZ mění ceník a majitele elektromobilů čeká skokové vlastně i několikanásobné zdražení.

Při pohledu na nový ceník ČEZ a zároveň smlouvu pro služby elektromobility navíc zůstává místy až rozum stát. Nejednoho majitele elektromobilu, který dosud využíval služeb ČEZ pro dobíjení vozu, zkrátka v návaznosti čeká jistě rozhodování, jak dál. Nový přístup ČEZ, coby hlavního poskytovatele dobíjecí sítě, může přinést i změnu postoje řidičů, kteří zvažovali koupi elektromobilu. Dosavadní výrazná úspora na každý ujetý kilometr elektromobilu ve srovnání třeba s naftovým vozem se již může značně ztenčit. Cena natankované kWh se totiž může vyšplhat dokonce až na 9,50 Kč! Tolik přitom u ČEZ zdaleka nezaplatí za „kilowatu“ ani chalupáři vlastně s nejméně výhodným tarifem „Víkend“.

Nový ceník ČEZ přináší v rámci elektromobility několik tarifů. Pro řidiče, kteří jezdí hodně, bude nejvýhodnějším tarifem „TAXI“, kde každá nabitá kWh přijde na 3,50 . Měsíčně TAXI vyjde na 1 750 , což právě znamená, že již obsahuje předplacených 500 kWh.

Kdo bude chtít platit měsíčně stejně jako dosud 550 , nedočká se již zmiňovaného neomezeného nabíjení, nýbrž jen 122 kWh. Každá další vlastně již bude stát 4,50 . Pro představu u osobních elektromobilů se udávaná spotřeba pohybuje většinou zhruba okolo 20 kWh/100 km. Jinými slovy například ve vztahu k tomuto tarifu lze hovořit o nákladech necelé koruny na každý ujetý kilometr.

Nová tarifní struktura platná od 1. 4. 2020

 

 

 

Zdroj: ČEZ

Jak plyne z tabulky tarifů, neregistrovaný uživatel zaplatí za každou natankovanou kWh u dobíjecích stanic ČEZ dokonce 9,50 . Vzhledem k tomu, že jinak každý „elektromobilní“ zákazník ČEZ musí uzavřít novou smlouvu a zaregistrovat se do nového systému, firma díky vlastně vzniklým komplikacím aplikuje za březen všem 100 % slevu z cen dobíjení.

Platit se bude nejen za kWh

Při pohledu do Smlouvy pro poskytnutí služeb elektromobility, která je dostupná na stránkách ČEZ, se jinak hovoří o ceně 6,20 za každou dobitou kWh bez DPH. Tedy vlastně právě v tabulce zmiňovaných 7,50 DPH u tarifuPay as you go“ (pozn. k zamyšlení: jsme v Čechách, ČEZ státní firma, tak proč nepojmenovat tarif anglicky…?).  

Od 1. března však smluvní zákazník zaplatí každý měsíc také 200 bez DPH za příslušnou čipovou kartu a její administrativní zpracování. A to není všechno. Pomineme-li třeba poplatky za aktivaci či deaktivaci karty, dokonce 400 bez DPH bude stát vystavení každé faktury. Vyúčtování se přitom bude uskutečňovat zpětně za každých 6 měsíců. Klienta tedy jen vystavení faktur, třeba i jen s nevýraznou útratou, vyjde s DPH ročně na téměř tisíc korun...

Dobíjení doma levněji

Dobíjecí stanice poskytují u nás samozřejmě i jiné energetické společnosti a také soukromí provozovatelé. Ještě lze nalézt tankování zdarma (především v nákupních centrech), u placených pak celá řada s cenou pod 4 Kč/kWh. Každopádně kdo využívá elektromobil primárně například k dojíždění do práce, bude nejspíše volit především nabíjení doma. Vzhledem k pohodlí a ceně, zvláště pokud je vybaven Wallboxem. Sám ČEZ nabízí tarifElektromobilita“, nicméně cena není o mnohou nižší než u obyvatel často používaného tarifu „Akumulace 8“. Jinými slovy obecně tarifu, kde dodavatelé poskytují denně v souhrnu 8 hodin elektřinynízkém tarifu (tzv. noční proud).

Například ČEZ po svém posledním zdražení, resp. tedy v ceníku platném od 1. března udává celkovou cenu za kWh u Elektromobility 4,30 , resp. přes 2 u nízkého tarifu.

Ceny elektřiny na burze mírně přívětivější

Jak známo cena silové elektřiny na burze zaznamenala výrazný nárůst především již v roce 2018. Vyšplhala se po několika letech i zpět nad hladinu 50 EUR/MWh. Loni pak okolo zmiňované hranice oscilovala. V posledních měsících lze však vysledovat spíše pokles. Například pro ČR kontrakt pro příští rok se aktuálně obchoduje pod hranicí 45 EUR/MWh. Zhruba tedy na úrovni 1 140 . Pro zajímavost lze v kontextu zmínit daný aktuální ceník ČEZ, kde cena právě silové elektřiny u tarifu Elektromobilita přitom činí již 1 600 , resp. 1 450 u nízkého tarifu. U nejběžnějšího tarifu Standard (D01d) pak 1 889 Kč…

Každému muselo být jasné, že dosavadní „neomezený“ tarif ČEZ za 550 byl mediálním lákadlem na podporu elektromobilty a že nebude trvat věčně. Nový ceník by si šlo však naopak vysvětlit, jako snahu firmy o maximalizaci ziskůelektromobility.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Energie