V Česku se staví zdlouhavě, to je známá věc. Z mezinárodně srovnatelných údajů
Světové banky plyne, že proces povolování
staveb je tu extrémně komplikovaný. Má to své neblahé ekonomické i
sociální důsledky.
Vysoká časová a finanční náročnost
stavebního řízení v
ČR plyne zejména ze značného počtu jednotlivých povolení („razítek“), která jeho účastník musí získat, a komplikovanosti procedur, které za tím účelem musí podstoupit. Pochopitelně, náročná
stavební řízení nejsou příznačná jen pro výstavbu skladů, ale také například
dopravní infrastruktury.
Patrné je to i ze srovnání s okolními
státy. Zatímco ještě počátkem milénia takové
Polsko disponovalo celkově kratší délkou dálniční sítě, po
roce 2010 se situace dramaticky změnila v jeho prospěch. Lze jistě namítnout, že
Polsko má více
obyvatel než
ČR. Jenže
Polsko v tomto tisíciletí stahuje náskok České republiky právě i po přepočtu na
počet obyvatel. Navíc
České republice po přepočtu délky dálniční sítě na
počet obyvatel uniká stále výrazněji jiný dobře srovnatelný
stát, a sice
Maďarsko. Pomalá je však v Česku výstavba i další silniční infrastruktury, nejen
dálnic. Nejvyšší kontrolní úřad poukazuje na to, že příprava
stavby silnice I. třídy trvala v případě projektů financovaných v letech 2013 až 2018 v průměru dvanáct
let, výjimkou ale podle úřadu nebyly ani
stavby s přípravou přes dvacet
let. K urychlení
staveb silnic by podle Nejvyššího kontrolního úřadu mělo pomoci několik
opatření, včetně přijetí
nového stavebního zákona.
Opravdu,
nového stavebního zákona je potřeba jako soli. Zmíněné
Polsko nejen, že v posledních desetiletí staví
dálnice výrazně rychleji než
Česká republika, ale činí výraznější posun také, co se kvality
silnic týče. Index kvality
silnic, který sestavuje
Světové ekonomické fórum, se v letech 2010 až
2019 v případě
ČR zvýšil z úrovně 3,6 bodu na úroveň 3,9 bodu.
Polsko však ve stejném období učinilo posun z hodnoty indexu čítající 2,6 bodu na hodnotu 4,3 bodu, tedy na vyšší úroveň, než jakou vykazuje
ČR.
Vysoká časová a finanční náročnost výstavby silničních komunikací v
ČR zatěžuje příslušné
rozpočty, takže jim pak zbývá méně kapacity na výraznější zkvalitňování celé sítě, než pokud by komplikovanost výstavby byla nižší. Nepružná či jinak nevhodná
stavební legislativa má tedy nepříznivý vliv nejen na kvantitu silniční a dálniční sítě, ale i na její kvalitu, alespoň tedy v porovnání se zeměmi typu právě
Polska. Vhodný
nový stavební zákon by tudíž přispěl nejen k rychlejší výstavbě, ale díky nižší komplikovanosti
stavebního procesu by otevřel prostor také pro zkvalitnění stávající i nově budované silniční a dálniční sítě.
Rychlejší výstavba
dopravní infrastruktury má pozitivní přínos nejen v oblasti ekonomické, nýbrž i
sociální. Dobře to ilustruje studie
sociálního dopadu budování
vysokorychlostní železnice v
Německu. Zkrácení dojezdové vzdálenosti mezi centrálními a periferními
regiony, které moderní
železnice v
Německu zajistila, zvýšilo počet cestujících mezi „centrem“ a „periférií“. Zintenzivnila se tedy „výměna“ lidí, ale i idejí, myšlenek či nápadů. Tedy toho, co zásadním způsobem pomáhá formovat lidský
kapitál, rozšiřovat obecné povědomí o podstatných záležitostech a vzdělávat. Periferní
regiony díky zkrácené dojezdové vzdálenosti rozšířily rezervoár pracovní síly, která preferuje
práci nebo podnikání na „periferii“, například v příhraničí. Ve
výsledku tak
vysokorychlostní železnice „periferii“ zásadně podpořila nejen sociálně, ale i ekonomicky. A těží z toho nakonec celá země.
Přeneseme-li
německý příklad do českého kontextu, budování infrastrukturního
kapitálu v podobě zahuštění dálniční sítě nebo vybudování tras
vysokorychlostní železnice by prostřednictvím jednoduššího a časově kratšího dojíždění „přiblížilo“ české pohraničí k městům jako
Praha či
Brno. Tím by se zmírnily tenze mezi pohraničními oblastmi a „centrem“, což by ve
výsledku například tlumilo politickou polarizaci a inklinaci „periferie“ k politickému extrému. Pohraničí by se zkrátka více vtáhlo do děje a populistický argument líčící „pražskou“ nebo „brněnskou kavárnu“, případně „
Brusel“, coby centra, která rozhodují v neprospěch odříznutých oblastí, by oslabil. Zmírnila by se tak politická polarizace v naší zemi.
Vhodný
nový stavební zákon může postupně zlepšit
dopravní obslužnost České republiky. Měl by tak pozitivní vliv jak v ekonomické, tak vnitropolitické a
sociální oblasti, na celospolečenské úrovni. Jeho přijetí má potenciál žádoucím způsobem podpořit rozvoj celé tuzemské
ekonomiky a společnosti jako málokterý jiný srovnatelný soubor legislativních
opatření.
TRINITY BANK
Trinity Bank působí na finančním trhu již 25 let a vznikla transformací Moravského Peněžního Ústavu – spořitelního družstva. Má téměř 25 000 klientů a její bilanční suma přesahuje 18 miliard Kč.
Trinity Bank se specializuje na privátní a korporátní bankovnictví, u fyzických osob se zaměřuje především na vkladové a spořicí produkty, které nabízejí nadstandardní zhodnocení úspor.
Více informaci na : www.trinitybank.cz