25 let hypoték v Česku: pozitivně svou zkušenost s nimi hodnotí 95 % lidí, ukázal průzkum
Změnili se i samotní žadatelé. Místo podnikatelů, kteří plánovali stavbu nového domu v satelitu za Prahou, si dnes lidé půjčují hlavně na koupi stávajících nemovitostí. Postavit nový dům od základů chce za pomoci hypotéky jen 22 % žadatelů. Mezi dnešními zájemci je 55 % bezdětných žadatelů a 22 % lidí pouze s jedním dítětem. Mění se také podoba úvěrů a výše LTV. V 90. letech se standardní výše LTV pohybovala okolo 70 %. Už v roce 2008 ale dosahovalo 100% LTV celých 34 % všech hypoték, zatímco dnes už banky úvěry s LTV nad 90 % téměř neposkytují.
Jak Češi hypotéku vnímají
„Hypoteční banka stála u samotného počátku moderní éry českého hypotečního trhu. Od té doby patří mezi jeho lídry. Letošní rok, ve kterém slavíme 25. narozeniny, je také naším třináctým rokem na pozici hypoteční jedničky z hlediska celkového úvěrového portfolia. Máme velkou radost, že i v současné době zájem o naše služby roste, a to navzdory stoupajícím cenám rezidenčních nemovitostí, malé nabídce domů i bytů a koronavirové krizi,“ řekl Jiří Feix, generální ředitel Hypoteční banky.
Dnes je hypotéka běžnou součástí života mnoha Čechů. Pro většinu z nich je především prostředkem ke splnění snu o bydlení. Vnímá ji tak hned 97 % lidí, jak ukázal průzkum provedený agenturou NMS Market Research. „Celých 95 % lidí zároveň zpětně hodnotí rozhodnutí vzít si hypotéku pozitivně. Pro 85 % lidí, kteří hypotéku mají nebo měli, by neexistence úvěru na bydlení představovala velký problém. Pětina z nich pak vůbec neví, jak by své bydlení v takovém případě financovala,“ popsala výsledky Andrea Vokálová, mluvčí Hypoteční banky.
Vlastní bydlení na úkor koníčků a cestování
Průzkum zároveň ukázal, že si od hypotéky Češi slibují především bydlení ve vlastním (88 %). Téměř tři čtvrtiny lidí vedla k rozhodnutí zažádat o úvěr touha mít dostatek prostoru pro bydlení s dětmi. Častou motivací pro uzavření úvěru (67 %) bylo nakoupit dobře to, co by nemuselo být později k dispozici. Právě potřeba života ve vlastním byla hypotékou vůbec nejčastěji naplněna, a to v 99 %. Následuje bydlení ve větším (98 %) a na preferovaném místě (96 %). Nejčastěji byli naopak zklamáni lidé, kteří chtěli za pomocí hypotéky finančně zajistit děti. Tato potřeba nebyla naplněna pouze u necelé čtvrtiny z nich (23 %).
4 z 10 Čechů ale zároveň mají pocit, že se kvůli hypotéce museli něčeho vzdát. Téměř polovina z nich oželela cestování a dovolené, pětina pak koníčky a dalších 14 % respondentů se cítí omezení ve smyslu financí, úspor a spoření. Hypotéku obecně pozitivněji hodnotí lidé do 45 let.
Budoucnost je v digitalizaci
Jedním z důvodů může být využívání výhod, které mladším generacím přináší postupující digitalizace bankovnictví. V roce 1995 si například každý zájemce o hypoteční úvěr musel poradit se žádostí o 14 stranách, trávit čas na pobočkách a mít trpělivost s dlouhými vyřizovacími lhůtami v bankách i úřadech.
Hypotéku online nabídla Hypoteční banka poprvé v roce 2007. „Dnes už Hypotečka, která si na trhu drží pozici inovátora, umožňuje spravovat úvěr od začátku do konce online. Předběžné schválení pak klient dostane díky Hypotéce na dosah už během 20 minut na základě formuláře vyplněného na internetu,“ popisuje některé inovace Vlastimil Nigrin, místopředseda představenstva Hypoteční banky. Nejen díky koronavirové krizi dnes proces digitalizace nabírá na obrátkách. Budoucnost hypotečního bankovnictví tak banka vidí především ve větším zapojení mobilních telefonů a umělé inteligence.
Průzkum NMS Market Research pro Hypoteční banku probíhal v říjnu 2020 na vzorku 506 respondentů
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Hypotéky
- Fiala: Ještě před dvěma lety jsme neměli jinou možnost než odebírat plyn pouze z Ruska. A nechat se vydírat (video)
- Zelená energie - Nábytek pod střechami prodejen XXXLutz Česká republika a Möbelix Česká republika v Hradci Králové (video)
- Airbnb, Booking a dostupnost bydlení
- Nafta zdražuje, benzín stagnuje. Důvodem je růst cen zemního plynu a obava z jeho nedostatku v EU po Novém roce 2025
- Klientům Centropolu od ledna klesnou ceny až o 39 %. U hlavního produktu na elektřinu to bude o více než 13 %
- Energetický paradox během Trumpova a Bidenova prezidentství