Praha a Středočeský kraj chtějí příměstské vlaky dostat pod zem a propojit s metrem

Podle údajů společnosti Valuo se ze 13 měst s více než 10 000 obyvateli dostanete hromadnou dopravou do centra Prahy za méně než 60 minut. A často jsou ceny bytů i poloviční oproti těm v hlavním městě, navíc je zde dostupné bydlení v rodinných domech. Stále více těch, kteří aktuálně řeší bydlení, proto lokality za Prahou na vlakové trati vyhledává.

Výhodou lokalit nedaleko od města a přímo u vlakové zastávky je i to, že nabízí rychlejší zhodnocení investice. Ceny nemovitostí zde poslední roky rostou a do budoucna se očekává stejný trend. Rostou i ceny pronájmů, oproti průměru vzrostly meziročně o deset procent, v nejexponovanějších oblastech skočily meziročně až o pětinu.

Do železničního spojení a lepšího napojení na ostatní druhy hromadné dopravy se navíc Praha a Středočeský kraj chystají v blízké budoucnosti investovat. Tzv. plán na Nové spojení II spočívá v přesunutí městských a příměstských vlaků pod zem a jejich propojení s metrem. Propojení metra s vlaky v přestupních stanicích dalo projektu i druhý název Metro S. Tunely by vedly ze Smíchova do Karlína a z Nuslí na Bubny. Centrální stanicí by pak byla nově vybudovaná Opera v blízkosti hlavního nádraží a Muzea. Vznikly by ale i další nové stanice, například Karlovo náměstí, Florenc a Bratří Synků. Vysokorychlostní vlaky by pak jezdily po povrchu.

kraje Prahy stejně dlouho do centra jako třeba ze Strančic u Říčan

Z okrajových částí Prahy se do centra dostanete stejně rychle jako z příměstských oblastí s dobrou dostupností vlaku.

„Vlak je takové nové metro. Například ze Strančic u Říčan, které patří mezi populární lokality s vysokou kvalitou života a občanskou vybaveností, se dostanete vlakem na pražské hlavní nádraží za 36 minut. A ve špičce můžete počítat se čtyřmi spoji za hodinu, což znamená, že můžete vyjít na vlak bez ohledu na čas a mít jistotu, že něco pojede,“ říká Kamil Dunaj z realitní a developerské společnosti Getberg a dodává: „Pokud například srovnáme s pražským Zličínem či Leťnany, tak doba, kterou strávíte z jejich odlehlejších částí cestou autobusem na metro a pak následně do centra, vyjde časově přibližně stejně. Ale v Praze stojí srovnatelné bydlení přibližně dvakrát tolik.“

Vlaková zastávka poblíž velkých měst se stává jevem, který mění ceny nemovitostí stejným způsobem jako v Praze stanice metra či v celé republice. Ceny bytů u stanic metra na okraji Prahy přitom vzrostly za rok i o 30 %.

Další benefity bydlení za městem

Bydlení těsně za hranicemi města s sebou nese i mnoho dalších benefitů. Nižší kriminalitu, bezpečnější prostor pro děti, zdravější ovzduší i život v blízkosti zeleně, kam lze vyrazit za procházkou, výletem či sportem.  „Díky nižším cenám nemovitostí, lze pořídit i byt či dům s více místnostmi, oproti například Praze, a jednu z nich si zařídit jako pracovnu pro home office, což je chytrá investice nejenom v době pandemie,“ říká Jiří Švec z RK Evropa.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Reality