Garáže jsou stále častěji součástí domu a zvětšují se
Garážová stání se v posledních letech postupně zvětšují. Důvodem je nejen stabilní nárůst počtu motorových vozů na českých silnicích a v domácnostech, ale také zvyšující se podíl automobilů typu SUV. Lidé volí prostornější varianty garáží i kvůli vyššímu komfortu, čím dál častěji je proto spojují přímo s rodinnými domy. Oproti minulosti také Češi více dbají na úsporu prostoru, namísto dřívějších křídlových vrat proto nyní volí jejich zajíždění ke stropu či stěně garáže.
Hlavním atributem, který se u garáží v průběhu času mění, je jejich velikost. Může za to zejména rostoucí počet automobilů. V Česku jich podle loňských statistik jezdilo necelých 6 milionů, ještě v roce 2009 jich přitom podle dat Sdružení automobilového průmyslu bylo jen 4,4 milionu. V roce 1989 pak o další dva miliony méně. Garáže se proto postupně zvětšují, což naznačují i data Českého statistického úřadu, která sledují počet automobilů v jedné domácnosti. Zatímco v roce 2005 mělo podle statistiků dva a více automobilů jen jedenáct procent domácností, v roce 2017 už se jednalo o celou pětinu domácností.
„Trend většího počtu automobilů v domácnostech lze jednoznačně pozorovat i na garážích. Z hlediska realizací vrat nám každým rokem o několik procent roste podíl těch rozměrnějších, která jsou určená pro garáže se dvěma a více auty. Na přelomu tisíciletí se jednalo o nezanedbatelný zlomek, dnes tvoří zhruba čtvrtinu naší produkce,“ sdělil Petr Přichystal ze společnosti Lomax s tím, že velikost garáží se zvětšuje i kvůli rostoucí oblibě rozměrnějších vozů. Týká se to zejména automobilů typu SUV, jejichž podíl mezi registrovanými vozy setrvale stoupá. V roce 2009 se pohyboval kolem pouhých 10 procent, v loňském roce se však podle statistik Svazu dovozců automobilů vyšplhal přes 35 procent.
„Pokud se garáž nachází v rodinném domě, pravděpodobnost, že v ní bude parkovat SUV je podle našeho pozorování více než 50 procent. S tím logicky souvisí i větší prostor uvnitř. Důležité je ale nezapomínat ani na faktor komfortu – lidé chtějí mít uvnitř garáže více místa než v minulosti, často proto volí větší vzdálenosti mezi vozem a stěnami, než bývá doporučeno,“ doplnil Přichystal. Podle něj v tom často hraje roli i ponechání rezervy pro případné pořízení většího či dalšího vozu v budoucnu.
Od samostatných staveb k součásti domu
Rostoucí rozměry garáží se pojí také s jejich umístěním. V minulosti byly typicky koncipované jako samostatné stavby vedle domu či na zahradě. Kromě parkování vozu přitom zpravidla sloužily i jako dílny. Tato záliba ve více využitích nezmizela ani v posledních letech, garáže však čím dál častěji začaly být stavební součástí samotných domů. I to přispívá k jejich postupnému zvětšování. „Lidé plánují jejich realizaci v rámci celé stavby a mohou s ní počítat jako s místností navíc. Pokud ji osadí garážovými vraty s kvalitními tepelně-izolačními vlastnostmi, nemusí v zimě vynakládat velké výdaje za vytápění,“ doplnil Přichystal.
Dřevo nahradil antracit či šedý odstín
Výraznou změnu lze v poslední době zaznamenat i v dekorech garážových vrat. Obliba různých variant totiž historicky souvisí právě s umístěním garáže. Dávno v minulosti se tento prostor nazýval spíše stodolou, u které se používalo dřevo. Postupně ho pak nahradil plech, motiv dřeva ale nevymizel. Začal se totiž lisovat právě do plechu. „Když jsme s dekory dřeva před 20 lety jako první v Česku přicházeli, zbytek trhu to považoval za nesmysl. Uživatelé byli do té doby zvyklí na tři základní barvy – bílou, modrou a černou. Díky imitaci dřeva si však mohli sladit vzhled garáže s rámy oken, nakonec to znamenalo trend trvající zhruba 15 let,“ řekl Petr Přichystal.
V současnosti jsou podle něj v kurzu zejména odstíny šedé a antracitové. Opět to přitom kopíruje oblibu barevných řešení u jiných částí pláště stavby. Lidé tak k těmto odstínům tíhnou z důvodu, že mohou garážová vrata sladit například se stíněním a utvořit jednotný barevný styl domu.
Úspora prostoru při otevírání garáže
S postupem času se mění také způsob otevírání vrat – směrem k větší úspoře prostoru. „Pokud byly v minulosti garáže samostatně stojící, byla nejčastějším řešením klasická křídlová vrata. Vysoké nároky na prostor se příliš neřešily a technologie zároveň nebyly tolik rozvinuté,“ přiblížil Přichystal. Nicméně tím, že jsou dnes garáže zpravidla součástí domu, tíhnou lidé nejvíce k rozdělení vrat na sekce a jejich otevírání pod strop garáže. Podle Přichystala je tento trend patrný prakticky od začátku tisíciletí. Poměrně často se pak lze setkat i s případy, kdy vrata zajíždí do boku garáže, zejména v případech, kdy je garáž používána i jako vstup do domu. Toto řešení preferují i motorkáři, kdy jim stačí pro vjezd dovnitř vrata pouze pootevřít.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Tipy a triky
- Vodovodní škody: zrádný (nejen) zimní nepřítel
- Podpora bydlení v Česku nerozšiřuje nabídku. Potřebujeme nastartovat obecní bydlení, říká Prokop (audio)
- Budňanská skála v Karlštejně je geologický unikát. Nabízí pohled na hranici dvou vývojových období (Výlety) (audio)
- Petr Fischer: Může dětem vadit, že neumí ve škole držet tužku? (Názory a argumenty) (audio)
- Advent v Livignu: Tradiční oslavy a kouzlo Vánoc v srdci italských Alp
- I v českých hotelech by se během příštího roku mohla objevit robotická recepční (Věda Plus) (audio)