Hotely: Obsazenost v Praze v 1H pouze 10%, majitelé ale neprodávají. Investoři mají velký zájem
Obsazenost hotelů v Praze za prvních šest měsíců letošního roku dosahovala pouhých 10 % a jejich tržby tak zůstávají hluboko pod průměrem let před koronavirovou krizí. Oproti původním očekáváním je ale majitelé neprodávají – rozhodně ne ve velkém. Zájem investorů o jejich koupi je stále výrazný – více než třetina jich v aktuálním průzkumu Hotel Investor Beat realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield uvedla velký či velmi velký zájem o Prahu.
Podle údajů společnosti STR dosahovaly za letošní první půlrok hotely, jež byly v Praze otevřené, obsazenosti pouhých 10 %. V červnu se situace mírně zlepšila: obsazenost otevřených hotelů vzrostla na 18 %. Obě čísla jsou však stále nejhorším výsledkem ze všech srovnávaných metropolí v Evropě. Bořivoj Vokřínek z poradenské společnosti Cushman & Wakefield hlavní příčinu vidí v restrikcích, které v České republice ohledně hotelů a cestování panují, a také ve vývoji počtu nakažených: „S každým jeho nárůstem byl v údajích vidět pokles obsazenosti hotelů i rezervací. Když se ale restrikce loni v červenci a srpnu uvolnily, obsazenost okamžitě vzrostla a Praha rychle překonala ostatní evropské destinace.“
Lze tedy předpokládat, že údaje za červenec a srpen 2021 budou také pozitivnější než ty za letošní první půlrok. Praha má oproti některým městům dokonce i lepší předpoklady pro opětovné oživení cestovního ruchu, který je dnes závislý spíše na dostupnosti autem než na letecké dopravě; navíc je destinací spíše pro volnočasové cestování než pro byznysové a konferenční, které je zatím stále ve velkém útlumu.
Prudký pokles cen
Dnes jsou ceny ubytování v Praze výrazně nižší než jinde v Evropě. Oproti červnu 2019 byla letos v červnu průměrná dosažená cena za pokoj o 44 % nižší, zatímco evropský průměrný pokles je o 21 %. Dvojnásobné snížení cen oproti jiným zemím je však způsobené také tím, že některé pětihvězdičkové hotely, např. Fairmont (dříve InterContinental), jsou nyní kvůli rekonstrukci zavřené a ve statistice tak jejich ceny nejsou zahrnuty.
„K určitému snížení cen v Praze rozhodně došlo, nemělo by to však mít tak dlouhodobý dopad jako při minulé krizi v roce 2009. Nyní nejde o ekonomickou krizi, ze které by se trh vzpamatovával dlouho. Jde o bezprostřední restrikce, s jejichž koncem čekáme rychlý návrat turismu, a tedy i cen, k předkrizovým hodnotám. V zemích a lokalitách, kde k uvolnění došlo, vidíme, že kumulovaná poptávka okamžitě převýšila nabídku a umožnila hoteliérům ceny velmi rychle vracet na původní úroveň,“ říká B. Vokřínek.
Také investoři jsou si vědomi toho, že nynější situace, v níž se pražské hotely nacházejí, je přechodná a způsobená vnějšími faktory – a nevypovídá nic o kvalitě samotného trhu. Věří tak v jeho dlouhodobou odolnost a o pražské hotelové nemovitosti stále projevují velký zájem. V průzkumu Hotel Investor Beat, zaměřeném na zájem institucionálních investorů o hotely v evropských městech, zaujala Praha 13. místo. Celkem 37 % investorů má velký či velmi velký zájem kupovat hotely v Praze a jen 15 % jich v Praze do hotelu investovat nechce.
Zásluhu na tom má podle B. Vokřínka i relativně umírněná výstavba nových hotelů, která je jedna z nejnižších mezi hlavními hotelovými trhy v Evropě. Díky tomu by Praha měla být jedním z nejlépe se zotavujících trhů poté, co se restrikce uvolní.
Zájem o koupi hotelů sílí
Hotely obecně stoupají na žebříčku investorských preferencí, a to i navzdory negativnímu dopadu pandemie. Investoři v nich i přes současné riziko vidí dlouhodobý potenciál a vyšší návratnost investic. Díky řadě dlouhodobých trendů, z nichž některé nynější krize ještě urychlila, se potenciál některých typů nemovitostí – jako jsou například právě hotely – zlepšuje, ale u jiných se naopak zhoršuje, a to samozřejmě mění postoje investorů. Navíc hotely nabízejí u nemovitostí poměrně vzácnou kombinaci vyšších výnosů a přiměřeného rizika, což je důležité z pohledu diverzifikace. Proto hotely lákají stále více investorů – včetně třeba velkých fondů, které do hotelů dříve neinvestovaly – nyní chtějí mít určité procento kapitálu v těchto nemovitostech, a lépe tak optimalizovat své celkové investiční portfolio.
Transakcí se na pražském hotelovém trhu letos zatím odehrálo méně, než bylo obvyklé před krizí – nejvýznamnější byl prodej W Hotelu Evropa na Václavském náměstí. Rozhodně nedošlo na předpovědi, které s nástupem krize počítaly s hromadným prodáváním hotelů z nutnosti, tzv. distress sales. Zajímavé je, že ani většina investorů neočekává žádné výrazné slevy, což je zapříčiněno velkým objemem kapitálu, který je třeba investovat, v kombinaci s nedostatkem kvalitních produktů na prodej – a také díky již zmiňované víře v dlouhodobý potenciál růstu hotelových nemovitostí.
„Na trhu dnes vidíme převis kapitálu, který investoři musejí nějak uplatnit, přičemž nabídka nemovitostí s dobrou dlouhodobou návratností, jaká se například často nabízí skrz akvizice hotelů, je málo. Výrazné zlevňování těchto nemovitostí se tedy očekávat nedá,“ prognózuje B. Vokřínek.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Reality
- Luxusní nemovitosti nejsou jen pro zahraniční investory – Češi tvoří většinu vlastníků
- PSN dokončila projekt Ahoj Vanguard v pražských Modřanech, který je téměř vyprodaný
- Nejistota kolem digitalizace stavebního řízení trvá. Projekty se prodlužují, prodražují a stavebníci i úřady tápou
- Co přinese nový obchodní týden? Americké volby se blíží…
- Lokalita a infrastruktura: Jaké jsou významné faktory při výběru bydlení
- Nemovitost jako jistá investice. Češi své peníze ukládají do bytů, sázejí na novostavby a zahraniční destinace