Řešení bytové nouze pomocí dotací

REKLAMA       Inzerce, 15.3.2022
Události poslední doby nasvědčují tomu, že vlastní bydlení nebude v budoucích letech vnímáno tak samozřejmě jako doposud. Dostupnost nemovitostí klesá a pro „běžné“ obyvatele České republiky je dnes mnohem složitější konkurovat investorům, kterým naopak nedělá problém za byt či dům připlatit. A co teprve lidé v situaci natolik komplikované, že si nemohou zajistit střechu nad hlavou vlastními silami? Bezdomovectví v Česku naštěstí není tak markantní problém jako jinde ve světě a díky poměrně efektivnímu systému pomoci lze základní potřebu – bydlení – zabezpečit formou sociálního bydlení.

Dvě procenta populace nemají kde bydlet

Možná jste do doposud netušili, ale v celosvětovém měřítku je problematika bezdomovectví horkým tématem. V některých zemích je míra lidí bez domova zanedbatelná, jinde alarmující. V absolutních číslech se nyní počet bezdomovců pohybuje kolem 150 milionů, což činí zhruba 2 % světové populace.

Zdaleka nejvíce lidí bez domova připadá na Afghánistán, kde míra bezdomovectví překročila 11 %. Na 10 tisíc obyvatel nyní připadá 1180 bezdomovců. V Japonsku či Thajsku panuje opačný extrém, v lidnatých státech nemá střechu nad hlavou jen naprosté minimum lidí. V zemi vycházejícího slunce připadá na 10 tisíc lidí jen 0,3 člověka bez domova a v Thajském království jen o desetinu více.

Co se týče České republiky, podle nejnovějších statistik se u nás nachází zhruba 68 500 lidí bez domova. Údaje pochází z analýzy Ministerstva práce a sociálních věcí z roku 2016.
V existenčních problémech však nejsou pouze lidé přežívající na ulici, ale i občané žijící v nevyhovujících podmínkách, ubytovnách a azylových domech. Jedná se o tzv. osoby v bytové nouzi a Ministerstvo jich eviduje přibližně 120 tisíc.

Kdo se zabývá problematikou sociálního bydlení?

Kdyby bylo sociálních bytů více, lidé by nemuseli přežívat v nelidských podmínkách – a po určitou část roku dokonce v krutých mrazech. Jenomže rozpočet obcí, které daný typ bydlení zřizují, není nafukovací. Naopak se potýkají s vážným nedostatkem finančních prostředků, což proces realizace sociálního bydlení výrazně brzdí. Jednou z mála možností, jak pořízení bytových jednotek pro osoby v bytové nouzi urychlit, jsou dotace.

Dotační program zaměřený na pořízení sociálních bytů, sociálních domů nebo sociálních bytů ve smíšeném domě podporuje pořízení nájemních bytů výstavbou, modernizací či koupí nemovitosti. Má to ale jeden háček. Není snadné splnit všechny podmínky nezbytné pro získání dotace. Bez určitých zkušeností se schvalovacím procesem a důkladné přípravy projektu je mnohdy čerpání finančních prostředků zhola nemožné. Pomocnou ruku podávají odborníci, kteří se na vyřizování dotací specializují.

Spolupráce s odborníky vnáší do problematiky dotačních programů úplně jiné světlo. Skuteční profesionálové nabízí komplexní servis, který zahrnuje kompletní vyřízení administrativy, ale také přípravu a řízení projektů. Předpokladem úspěšného získání dotací je perfektní znalost zákona a podmínek.

Uvedené služby nabízí například Artendr. Uznávaná kapacita v oblasti dotačního poradenství a veřejných zakázek k dnešnímu dni pomohla zákazníkům k více než 700 mil. Kč. Spolupráce začíná objektivním posouzením reálnosti požadavku a ověřením proveditelnosti projektového záměru. Po realizaci projektu, vyhodnocení (a případné eliminaci) rizik následuje konzultace s poskytovatelem dotace. Komunikace neustává ani v průběhu realizace projektu, kdy firma dohlíží na dodržování legislativních podmínek.

Při výběru poradenské společnosti by měly být klíčovým kritériem zkušenosti. A je to právě společnost Artendr, která v tomto směru nabízí „něco navíc“. Její jednatel PhDr. Bc. Marek Semerád, MBA již dotace vyřizoval z pozice žadatele pro obec Cerhenice, kde působí jako starosta. Nyní nabízí pomocnou ruku každému, kdo si chce procesem projít bez zbytečných komplikací – a pokud možno v co nejkratším čase.

Co vás při vyřizování dotací čeká a nemine?

Dotaci může získat pouze žadatel, který doloží kvality a bezchybnost projektu, a to nejen po stránce formální, ale především té praktické. Jinými slovy – finanční prostředky jsou určeny pro projekty s pozitivním dopadem. Díky společnosti Artendr mohou zájemci ušetřit spoustu času a minimalizovat riziko zamítnutí kvůli absenci zákonem požadovaných náležitostí či porušení specifických pravidel konkrétní dotační výzvy.

Jakmile je projekt dokončen, přichází fáze samotného dotačního řízení. Volba konkrétní dotace závisí na cíli projektu, ovšem vybrat ten správný není pro nezkušeného žadatele snadné – ale opět se nabízí možnost spolupráce s dotačním poradcem, který na základě dotačního auditu doporučí vhodný program.

Kromě samotné žádosti o dotaci musí žadatel zpracovat studii dle zvoleného dotačního programu a společně s ní doložit nezbytné přílohy.

Dotace je schválena – a co teď?

Ani v případě úspěchu realizátor projektu nemusí získat finanční prostředky okamžitě. Ty jsou naopak většinou uvolněny až po dokončení určité části projektu, případně až po dokončení výkonné fáze. Žadateli tak nezbývá, než si na realizaci projektu půjčit nebo použít vlastní peníze.

Jednou z nástrah výběrového řízení je výběr dodavatele/realizátora projektu. Děje se tak prostřednictvím veřejné zakázky, kterou jasně definuje zákon. Opět jde o spoustu nepříjemné administrativní práce a důsledné dodržování legislativy a dalších pravidel. Naštěstí se opět nabízí schůdnější řešení, a to spolupráce s poradenskou společností. Artendr je připraven převzít plnou odpovědnost a ochránit klienta před případnými riziky. V průběhu realizace provádí kontrolu účetnictví a plnění pevně daných cílů a termínů uvedených v dotační žádosti. Vše se samozřejmě děje pod drobnohledem poskytovatele dotace.

Pomyslnou tečkou za dotačním kolotočem je závěrečná zpráva, jejímž obsahem je kompletní shrnutí o průběhu včetně hodnocení kontrol. Po jejím vypracování může realizátor projektu konečně požádat o peníze.

Záleží i na udržitelnosti projektu

Žadatel by si měl uvědomit, že proces nekončí získáním dotace, ale až po uplynutí určité doby, po kterou jsou prakticky využívány výstupy (výrobky nebo služby). Lhůta obvykle činí 5 let, nicméně vždy záleží na povaze projektu. O činnosti organizace musí formou monitorovacích zpráv informovat příslušné orgány. Obsahují přehled aktivit, účetní přehled a plány na příští rok. Také o tyto úkony se může postarat poradenská společnost.

Artendr klienty upozorňuje, že o náležitostech rozhodují i zdánlivé detaily. Například to, jestli je vyhlášení dotační výzvy na úrovni města, kraje, ministerstva či jiné organizace v ČR (tzn. na národní úrovni), nebo na úrovni „nadnárodní“, tedy v rámci evropských fondů a institucí.

Resumé? Spolupráce s odborníky za to stojí

Díky odborným znalostem a zkušenostem se může o dotace ucházet i žadatel, který nemá povědomí o mnohdy komplikované legislativě. Důvodem ke spolupráci s firmou jako Artendr však není jenom takřka stoprocentní úspěšnost při vyřizování, ale také jistota, že se žadatel kvůli neuváženému jednání nedostane do nepříjemných problémů – a v krajním případě nezapříčiní bankrot obce.

V tandemu se společností Artendr, která se v oboru dotačního poradenství pohybuje více než 10 let a chlubí se 80% úspěšností, je realizace projektů sociálního bydlení mnohem příjemnější, rychlejší a obvykle i levnější.

Velmi pozitivní zkušenost má s týmem poradců z Artendru například starosta městyse Plaňany Mgr. Martin S. Charvát. Pro sociální bydlení se jim podařilo získat bezmála 9 milionů korun. Poradenská společnost v rámci projektu zaštiťovala podání žádosti o dotaci i administraci dotace v době realizace. Více si můžete přečíst zde.

Upozornění redakce Kurzy.cz: Články, jejichž autorem nejsou Kurzy.cz, nevyjadřují názor redakce či provozovatele portálu Kurzy.cz. Využijete-li v článcích poskytnutá sdělení jako investiční doporučení nebo poradenství, činíte tak z vlastního uvážení, na vlastní náklady a riziko.



Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Bydlení rubrika