Trendy ve vytápění dřevem – během pandemie rostl zájem o krbové vložky, dnes lidé vyhledávají akumulační systémy
Aktuální růst cen energií a nejistota ohledně dodávek ruského plynu výrazně nahrává popularitě vytápění dřevem. Mezi lidmi roste zájem zejména o akumulační krbové systémy. Oproti stejnému období před dvěma lety se přitom jedná o výraznou změnu. Během pandemie se obliba vytápění dřevem projevovala zejména na zájmu o designové krbové vložky, nyní se však uživatelé více soustředí na účinnost. Podle kamnářů bude tento trend pokračovat i nadále.
Řešením, která jsou spojena s vytápěním dřevem, nahrává v poslední době hned několik skutečností. Začátkem topné sezony se jednalo především o rostoucí ceny plynu a elektřiny. „Růst cen energií je od loňského roku enormní, což se promítá do uživatelských preferencí. Aktuálně tak lidé nejčastěji vyhledávají akumulační systémy, kterými vytopí ideálně celý svůj objekt. V tomto segmentu jsme zaznamenali oproti loňsku stoprocentní nárůst,“ vysvětluje jednatel společnosti Hoxter Petr Banasinski.
Značná poptávka je opět po teplovodních systémech, které umožňují využít krb nejen k lokálnímu vytápění, ale i k ohřevu vody v akumulačních nádobách. Ta následně míří do topného okruhu, tedy například do radiátorů či podlahového vytápění. Případně je možné ji použít i pro běžnou spotřebu. Zatímco dříve tuto variantu lidé volili zejména pro rekreační objekty, v posledních měsících ji začali poptávat i pro své domácnosti.
Jako hlavní argumenty přitom zmiňují volbu co nejúčinnějšího topného systému, do preferencí však vstupuje i finanční stránka. „Ceny plynu a elektřiny letěly raketově vzhůru, dřevo zůstává stále velmi dostupným a ekonomicky výhodným palivem. Pokud tedy má tedy člověk možnost vytápět celý dům pomocí akumulačních kamen, je velmi jednoduše naplněno kritérium účinnosti. Od začátku topné sezony pak lidé zmiňují i snahy o stlačení nákladů na vytápění. Akumulační systémy přitom volí i přes jejich vyšší pořizovací cenu, neboť počítají s tím, že se jim investice brzy vrátí,“ uvádí Banasinski.
Zhruba od začátku letošního února pak do uživatelských preferencí výrazně vstupuje i další faktor – obava z budoucnosti týkající se dodávek plynu. „V kombinaci s vysokými cenami energií tak letos pozorujeme zásadní obrat v uživatelských preferencích týkajících se vytápění. Konkrétně přechod od plynu a elektřiny ke dřevu. Vzhledem k současnému dění přitom odhadujeme, že tento trend by měl pokračovat i nadále a po konci topné sezóny dále akcelerovat,“ zmiňuje odborník ze společnosti Hoxter s tím, že očekává nárůst prodejů akumulačního sortimentu o desítky procent.
Obrat od dřívějšího trendu
Současný důraz na úsporu nákladů a maximální účinnost vytápěcího systému přitom znamená výraznou změnu dřívějšího trendu. V období pandemie totiž spotřebitelé preferující vytápění dřevem upřednostňovali úplně jiné kvality. „Kamnářskému segmentu nahrálo i období pandemie. Lidé tehdy zůstali doma a začali své odložené peníze investovat do domácností. Prioritu u nich hrála zejména snaha zkrášlit svůj interiér z hlediska designu. Proto velmi často sahali po krbových vložkách s různými variantami prosklení. Konkrétně naší společnosti tehdy pomohlo i to, že jsme byli téměř jako jediní schopní dodávat své výrobky na německé trhy v přijatelném termínu a předčít tak řadu tamních firem. I na dalších zahraničních trzích přitom platily prakticky identické trendy jako v českém prostředí. Pandemie byla pro uživatele příležitost, jak vylepšit svoji domácnost. V případě vytápění proto sahali po nákladnějších produktech, jejichž předností je především prvotřídní design,“ dodává odborník.
Krbové vložky podle něj měly v řadě případů pouze doplnit stávající systém vytápění a neměly sloužit jako primární zdroj tepla pro interiér. Během pandemie se jednalo o investice, které lidé do té doby často odkládali i několik let.
Zdroj: Hoxter
O firmě Hoxter
Společnost Hoxter se specializuje na výrobu krbových a kamnových vložek. Sídlí v Jinačovicích, v bezprostřední blízkosti města Brna. Vývoj, konstrukci, výrobu a distribuci produktů zabezpečuje zhruba 130členný tým pracovníků. Ve třech na sebe navazujících halách probíhá hrubá výroba, montáž produktů a logistika. Společnost, která v současnosti dodává produkty do 28 zemí po celém světě, založili v roce 2009 její jednatelé Petr Banasinski a Richard Dorazil.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie Stavba, nejlépe hodnocené fotografie
Články Stavba
- Rodinný dům s důrazem na kvalitu materiálu a řemesla
- Plánujete novou střechu? Začněte s přípravou už teď
- Zavedení podrobnější evidence plastových obalů by významně usnadnilo jejich recyklaci
- Schlieger nabízí nové fotovoltaické panely AIKO přinášející více elektřiny a vyšší finanční zisk
- Vesnický dům jako z jiného století
- Jak šetřit energie i náklady díky moderním technologiím zelených střech