České firmy dobývají vysoce konkurenční trh USA. Mezi nimi je i RIM CZ
Česká agentura na
podporu obchodu CzechTrade otevřela v americkém Chicagu nový Exportní
inkubátor. Nachází se ve čtvrti Chicago Loop, přímo v hlavním
obchodním centru města. Služby inkubátoru mohou firmy využívat až půl
roku. Jedna z prvních českých společností, která využije tuto možnost, je
výrobce kancelářského nábytku RIM CZ. Jaké jsou očekávání a jak je těžké se
prosazovat na severoamerickém trhu jsem se zeptali obchodního ředitele RIM CZ,
Daniela Šabaty.
V současné
době je to už 31 let, co úspěšně podnikáte a zároveň se vám daří uplatnit se i
na vzdálených, někdy až exotických trzích. Proč jste se rozhodli vstoupit na
americký trh (USA), který je vysoce konkurenční?
Americký trh je,
jak správně uvádíte, velice konkurenční, ale na druhou stranu je rozmanitý,
mnohostranný a hlavně velký tak, že si tam téměř každý může najít svoje místo.
Nutně na americkém trhu nemusí dosahovat takových výsledků, jako na „domácím“
trhu Evropské Unie, i když očekávání při vstupu na tento trh bývají obvykle
veliká. Bývá totiž nutné zahrnout specifika, jejichž vliv se ne vždy podaří
zhodnotit, jako například certifikaci výrobků, která se může lišit
v různých státech USA, rozdělení do regionů a přizpůsobení prodejních
kanálů specifikům těchto regionů, atd.
Jaké možnosti a
příležitosti vám tento trh nabízí?
Americký trh je
veliký a různorodý. Je ale také velice konkurenční a mix těchto vlivů je
potřeba zohlednit. V nábytkářském průmyslu je několik „ideových“ a
designových center. V Itálii je jedno těžiště designu, německý design je
svým způsobem specifický, Skandinávie má své patrné designové postupy a linky.
Je ale možné pozorovat princip, kdy se určitý designový prvek, směr, barevnost,
chcete-li, objeví v USA a přes velice blízký britský trh se tyto prvky
začnou objevovat v Evropě. My to zde nepozorujeme, ale americký design a
filozofie nás s určitým zpožděním velice ovlivňuje. Můžu zde zmínit
akustické uzavřené sofa – jakési privátní uzavřené jednací místo, dále je zde
možno vysledovat kořeny uzavřených jednacích buněk a všeobecný trend přechodu
ze standardního pracovního místa (otočná židle, stůl, skříňka) ke sdíleným
prostorům na bázi soft seatingu. Zkráceně – přijdu do práce a rozhlédnu se, kde
si sednu. Google byl například průkopníkem takových kancelářských řešení.
Jaké hrozby, nebo
překážky vidíte na tomto trhu, respektive v nábytkářském průmyslu
Na první pohled
se to nezdá, ale americký trh je velice protekcionistický ve smyslu povolení a
certifikací, které pro uvedení výrobku na trh potřebuji. Je třeba se na úvod
prokousat sérií certifikací, která může být navíc v každém státě unie jiná
a pak systémem přidělování „law labels“ ve smyslu – Mokrou kočku prosím
v mikrovlnné troubě nesušte, mohla by umřít.
V čem se
podle vás americký trh oproti českému výrazně liší? A v čem se liší americký
zákazník od českého (co se týče nábytku) Jaké má preference?
Samozřejmostí na
americkém trhu je perfektní zákaznický servis, který je často dotažen pro nás
až do krajnosti ve smyslu „jakákoliv oprava a zaslání náhradního dílu do 24
hodin u Vás“. Dále je zajímavé, jak Američané hodnotí sedací nábytek
z Evropy. Vžil se zde dokonce termín „Evropská tvrdost“. Američané mají
rádi oproti Evropě měkčí a větší čalounění. Navíc platí v USA normy BIFMA,
které pro dodavatele z Evropy dosti často znamenají zesílení konstrukce a
použití širších a pevnějších podnoží s ohledem na stabilitu.
Prvních 6 měsíců
bude využívat inkubátor (CzechTrade). Jak náročné bylo zajistit si tuto
spolupráci? Proč zrovna Chicago?
V USA
existuje několik center výroby sedacího nábytku. Jedno z těchto center je
v Grand Rapids ve státě Michigan. Je to pouze několik hodin cesty autem,
nebo „skok“ letadlem přes jezero Michigan. Je dobré se prezentovat u takovýchto
center výroby a prodeje. V Chicagu také probíhá každý rok největší
nábytkářská výstava. Proto byla naše volba tohoto města jasná.
Jaký přínos si od
inkubátoru slibujete?
Od inkubátoru si
slibujeme zvýšení prestiže ve smyslu „máme americkou adresu“. Tento moment sice
nepřímo, ale hodně pomáhá. Navíc podpora státu v tomto směru je našimi
partnery dobře hodnocena a přijímána. Samozřejmě to hlavní, co si od tohoto
projektu slibujeme je každodenní přítomnost na trhu a možnost rychlé reakce a
prezentace firmy.
Bude mít pro vás
přínos i to, že budete Inkubátor sdílet s jinými českými firmami?
Inkubátor je velkým
přínosem. Jak jsem zmínil výše – podpora státu je u našich partnerů dobře
přijímána o to více, pokud se jedná o společný projekt více firem.
Jaké
faktory/čísla budou pro Vás důležitá pro rozhodování, zda po půl roce či roce
zůstanete na USA trhu nebo ne?
My máme nějaké
obchodní aktivity v Americe cca 5 let. Naším záměrem je jejich prohloubení
a rozšíření na celé území. Rozhodující mimo obratu na tomto trhu bude, zda se
nám podaří založit síť prodejců po celém území USA a pokud možno i Kanady a
Mexika.
Jaké máte
očekávání a cíle prodeje? V prvním roce a následně v dalších (3)
letech?
Náš krátkodobý
cíle je po 12 měsících zvýšit obrat v USA na 1 mil USD ročně
s potenciálem dalšího růstu. Naše střednědobé plány pracují s ročním
obratem 5 mil USD. Naše cíle jsou ovlivněné tím, že už nějakou dobu tento trh
sledujeme a máme zde již určité obchodní aktivity.
RIM CZ
Společnost RIM CZ a.s. vznikla v roce 1991 v Otrokovicích nedaleko Zlína. Zabývá se výrobou kancelářských židlí a nábytku, který podléhá přísným nárokům na ergonomii sezení. Slogan „Pro zdravé sezení“ je podložen intenzivním výzkumem ergonomie a firma se tak snaží kultivovat a ozdravovat kancelářské prostředí firem.
Na vývoji produktů spolupracují s českými i zahraničními designéry, jsou držitelem ocenění Red Dot, German Design Award a Good Design za produktový design.
Více informaci na: www.rim.cz
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie Interiéry, nejlépe hodnocené fotografie
Články Interiéry
- Inspirace pro interiérový design: Barva roku 2025 podle Pantone je Mocha Mousse
- Zachumlejte svůj domov - nechte se objemou teplem domova
- Interiérový designér odhalí skrytý potenciál každého prostoru
- Slavnostní dárky: designový porcelán
- Podzim ve znamení teplých barev: Jak si zútulnit svůj domov na dlouhé podzimní večery?
- Každá vanová baterie má svůj styl, který je ten váš?