Drahé hypotéky nutí některé developery k bonusovým akcím. Dočkáme se auta k bytu zdarma?
Rostoucí
sazby hypoték zmrazují realitní trh hluboko pod nulu. Ceny nemovitostí
v České republice zažívají právě svůj peak. Tedy vrchol v růstu.
Tento rok odhadují optimisté růst pouze v řádu jednotek procent. Realita
je však taková, že trh bude tento rok rád za stagnaci.
„Zamrzání trhu se pozná tak, že se přestane setkávat
nabídka s poptávkou. Tedy, že prodávající nechtějí slevovat ze svých cen a
kupující je nechtějí akceptovat. Současný stav na trhu odpovídá klasickému
cyklickému vývoji. Na svém vrcholu dochází k prodlužování doby prodeje až
na jednotky měsíců. Otázkou zůstává, zdali se v druhém pololetí trh
vzpamatuje a poptávka posílí, anebo se trh utrhne směrem dolů a prodávající
ztratí nervy a začnou ze svých očekávání slevovat,“ vysvětluje Jakub Veverka,
hlavní ekonom Videobydleni.cz.
Podle dat realitního portálu Videobydleni.cz nyní poptávku
po nákupu nemovitostí táhnou z 85 % kupující s hotovostí. Zbylých 15
% jsou v podstatě bonitní lidé, kteří si za současných podmínek hypotéku mohou
dovolit.
Zájem o
pronájmy stále roste
„Díky stále silnému růstu HDP a velmi nízké
nezaměstnanosti očekáváme, že ČNB na svém příštím zasedání opět zvýší základní
úrokové sazby, které by za současné inflace měly být dvouciferné. Nový
„holubiččí“ guvernér bude muset narušit svou rétorickou integritu. Zároveň
neočekáváme, že by sazby nová rada ponechala beze změny,“ uvádí Veverka a
dodává, že dle této predikce můžeme očekávat v 2. pololetí další
oslabování poptávky po nákupu nemovitosti.
Zároveň z dat vidíme intenzivní posilování poptávky po
pronájmech. V minulém roce vysmívané inzeráty na pronájem s velmi
nízkou kvalitou nyní zažívají boom a zájemci „trhají makléřům ruce“. Sledujeme
až 20% meziroční nárůst nabídkových cen u pronájmů, které nejsou starší než
jeden měsíc.
Dočkáme
se mercedesu k bytu zdarma?
V nabídce Videobydleni.cz zároveň přibývá nabídky bytů
z developerských projektů až o 50 %. Rychlost prodeje nových
developerských projektů klesá až k několika měsícům. „Problém u těchto
projektů je, že developeři stavěli tyto rezidenční projekty pro retail, tedy
převážně pro zájemce s hypotékou. Těch nyní markantně ubylo, developeři
ale zlevňovat prozatím nehodlají a uchylují se k marketingovým tahům jako
je: “vybavení zdarma“. Kdo pamatuje před 10lety: “Mercedes k bytu zdarma“,
tak k této době se mílovými kroky blížíme. Díky této mrazivé situaci
začínají developeři vyjednávat s korporátními klienty a fondy, kterým
nabízí rezidenční projekty pro další pronájem jako celek. Developeři tak raději
sáhnou po nižší marži a větším objemu prodeje než složitou práci
s poklesem poptávky z retailu,“ uzavírá Veverka z realitního
portálu Videobydleni.cz.
B3 Technology
Společnost B3 Technology, s. r. o. vznikla jako mateřská společnost skupiny firem cílící převážně na realitní trh. Core byznysem je on-line marketing v realitním sektoru. Ve struktuře firem vznikají nové start-upy zaměřené na e-commerce a PR.
Společnost se též profiluje jako venture kapitálová, investující do dalších startupových společností. Pro své klienty zajišťuje i odborné poradenství a mentoring.
Více informaci na: www.b3technology.cz
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Reality
- Je možné získat pojištění v záplavové oblasti a za jakých podmínek?
- Českomoravská Nemovitostní se stala 100% vlastníkem kancelářského komplexu Churchill Square
- Začátek sváteční sezóny a očekávané výsledky maloobchodních prodejců
- Airbnb, Booking a dostupnost bydlení
- Crestyl odstartoval brněnský projekt Dornych. Nabídne obří kliniku, hotel, coworking i desítky restaurací, barů a kaváren
- Třetí čtvrtletí letošního roku ryze českých investic