Vyznejte se v nabíjení elektromobilů
Problematiku nabíjení elektromobilů by šlo buď velmi složitě rozebírat, nebo ji naopak zjednodušit na konstatování, že stačí dodaný kabel strčit do zásuvky a je to. Doma to bude standardní kabel dodávaný s vozem, nebo zástrčka instalovaného wallboxu, na cestách většinou kabel, který v sobě má nabíjecí stanice integrovaný.
Pro pohodlné dobíjení doma nabízí ŠKODA AUTO vlastní wallboxy, na přání i včetně instalace.
Pokud se budeme ale bavit o nabíjení jako takovém, o jeho podstatě, pak existují dva způsoby: nabíjení střídavým proudem (AC) a nabíjení proudem stejnosměrným (DC). Střídavým proudem se auto nabíjí z běžné elektrické sítě, stejnosměrným ze sloupku nabíjecí stanice, který v sobě již má instalovaný měnič. Právě měnič je přitom svým způsobem hlavním důvodem, proč se u těchto způsobů nabíjení liší maximální výkony, které běžně poskytují.
Věc se má tak. Baterie ukládá energii ve formě stejnosměrného napětí a auto potřebuje mít vlastní palubní měnič, který umožní právě i ze sítě se střídavým napětím baterii dobíjet stejnosměrným proudem. Takový měnič ale pro určité výkony vyžaduje určité parametry, třeba už jen kvůli tepelnému zatížení, které jeho práce představuje. A kdyby mělo mít auto na palubě měnič střídavého napětí na stejnosměrné pro vysoké výkony, jaké běžně dávají DC nabíječky, byl by příliš velký a těžký.
Standardní měnič v autech je tedy kompaktní a dovede pracovat s výkony v řádech jednotek až nižších desítek kW, to jsou tedy výkony, které poskytne AC nabíjení doma ze zásuvky, wallboxu, nebo na cestách z veřejné dobíjecí stanice. Nabíjení si řídí auto samo a vše jde přes jeho vlastní měnič. Třeba elektromobil ŠKODA ENYAQ iV takto zvládne výkon až 11 kW.
V případě DC nabíjení je to ale jinak. „Při tomto způsobu nabíjení je do vozu dodávána energie z měniče umístěného v nabíjecí stanici, napětí je už stejnosměrné a přizpůsobené baterii,“ říká expert ŠKODA AUTO na vysokonapěťové nabíjecí systémy Michal Hora. Měnič v nabíjecí stanici může být podstatně větší a těžší než ten v autě, takže dosahuje vyšších výkonů. Běžná DC rychlonabíječka nabídne výkon 50 kW, nejsou však neobvyklé ani výkony až 150 kW nebo dokonce i 350 kW. ŠKODA ENYAQ iV se zvládne takto nabíjet maximálním výkonem 135 kW. „Zajímavostí je, že při DC nabíjení se měnič v nabíjecí stanici v podstatě chová jako součást automobilu, nahrazuje jeho vestavěný měnič, který je v tu chvíli mimo provoz,“ vysvětluje Hora.
Michal Hora
Expert ŠKODA AUTO na vysokonapěťové nabíjecí systémy
Víceméně jeden standard
Co se konektorů týče, těch sice existuje víc, ale řidiči elektromobilů ŠKODA se v zásadě nemusejí obávat, že by svůj vůz do nalezené nabíjecí stanice připojit nemohli. V Evropě se totiž pro DC rychlodobíjení stal v podstatě standardem konektor nazvaný CCS – Combined Charging System. A ten je z hlediska tvaru jen rozšířeným konektorem typu Mennekes, který je zase standardem pro AC dobíjení a mají ho tedy jak domácí wallboxy, tak i s autem dodávaný kabel s možností připojení do 230 V dvoufázové i 400 V třífázové zásuvky.
Konektor CCS – Combined Charging System a dobíjecí kabel typu Mennekes
Nabíječek s CCS konektorem je v síti nabíjecích stanic dostupných se službou POWERPASS pro bezproblémové nabíjení kdekoli pomocí jedné autorizační karty na 310 000. „V Evropě se ještě můžeme setkat s konektorem typu CHAdeMO, ten je ale podstatně méně rozšířen a CCS je obecně uznávaným standardem,“ vysvětluje Hora. „Jiné typy konektorů se používají třeba v Asii nebo USA, ale to evropský motorista většinou řešit nemusí. Přesto je dobré při cestě kamkoli mimo EU zkontrolovat, jakými konektory disponují tamní dobíjecí stanice a jaké zásuvky jsou v zemi využívány a vybavit se potřebnými adaptéry,“ radí Hora.
POWERPASS umožňuje zákazníkům značky ŠKODA využívat síť veřejných dobíjecích míst v Evropě.
Několik hodin i pár desítek minut
V závislosti na použitém způsobu nabíjení auta se pak liší jak nabíjecí výkon, tak doba, kterou musí auto pro nabití na nabíječce strávit. S pomocí dodávaného nabíjecího kabelu může elektromobil z běžné elektrické zásuvky dobíjet výkony od 2,3 do 11 kW. Zatímco u veřejných AC nabíječek se výkony typicky pohybují v rozmezí 3,6 – 22 kW, třífázová zásuvka nebo domácí wallbox zvládá výkony 7,2 – 11 kW. Wallbox nabíjení urychlí a takový ENYAQ iV se podle kapacity své baterie touto cestou nabije za šest až osm hodin. Nejslabší a tedy i nejpomalejší je nabíjení z klasické 230V zásuvky.
U DC nabíjení je vše podstatně rychlejší. Nabíječka s výkonem 50 kW zvládne ENYAQ iV nabít na 80 % kapacity baterie za méně než hodinu, což je ostatně doporučená hladina nabíjení, do plné kapacity to trvá asi hodinu dvacet. A výkonem 135 kW se ENYAQ iV umí z 10 na 80 % kapacity nabít za pouhých 29 minut.
Ve veřejné dobíjecí síti lze snadno dobíjet „téměř kdekoli“ díky službě POWERPASS. Jedna karta, nebo mobilní aplikace v telefonu, dává uživateli možnost nabíjet svůj vůz v bohaté síti 310 000 veřejných stanic, včetně rychlodobíjecích stanic sítě IONITY.„Natankování“ elektromobilu pro ujetí stejné vzdálenosti jako u auta se spalovacím motorem přitom typicky vychází levněji pro elektrický pohon. „Ceny elektřiny sice rostou, ale ceny běžných paliv také, takže výhoda elektromobilů zůstává,“ konstatuje Hora a dodává, že kdo má možnost, může elektřinu pro elektromobil vyrábět i doma pomocí vlastní fotovoltaické elektrárny.
Síť evropských nabíjecích stanic, kde můžete využít POWERPASS
Neustálá zlepšení
Ve znamení spojení s fotovoltaikou se také nese část budoucnosti elektromobilů. V budoucnu bude běžné, že se auto s bateriemi stane součástí celého energetického managementu domácnosti a také chytré rozvodné sítě. V případě potřeby tak bude baterie auta moci napájet vybavení domu, nabíjet se pak bude v době, kdy to bude výhodné a vhodné.
Dobíjecí kabel prakticky uložený v univerzální tašce v kufru vozu
Obecně se pak samozřejmě rozšiřují i možnosti nabíjení elektromobilů. Kromě rozrůstající se sítě tu jsou i další technické možnosti, které mají nabíjení usnadnit „Jednou z možností, jak dojezd elektromobilů a jejich nabíjení trochu zpříjemnit, je využití solárních článků na karoserii vozu,“ naznačuje Michal Hora možnou budoucnost. Technickou novinkou, která se také chystá do praxe, pak podle něj je i robotizované nabíjení, kdy konektor z nabíjecí stanice zapojí do auta robotická ruka.
Powerbanka z vysloužilých baterií
Vysloužilé baterie z elektromobilů hodlá ŠKODA AUTO využít ve speciálních „powerbankách“, které mají usnadnit dostupnost rychlého nabíjení třeba u dealerů nebo na některých frekventovaných nabíječkách. Rychlonabíjení totiž běžně vyžaduje patřičný rezervovaný příkon ze sítě, ten ale nemusí být všude dostupný, případně jeho rezervace představuje nepřiměřeně vysoké náklady v poměru k nabízené službě (představte si to jako platbu za větší jistič v domácnosti). Speciální bateriový box s bateriemi o kapacitě 328 kWh, integrovanou trafostanicí a schopností provozu v ostrovním režimu tak může v situacích, kdy stávající rozvodná síť nestačí, pomoci. „Baterie v úložišti se pomalu nabíjí v době nízké spotřeby a levné elektřiny a když přijede nabíjet elektromobil, dodává nabíječce vysoké výkony,“ říká Jan Špatný, odborník ŠKODA AUTO na bateriová úložiště. Baterie, které již pro použití v autech nevyhovují, jsou podle něj pro tento účel stále ideální. „V porovnání se životem v autě je baterie v takovém úložišti zatížena velmi málo,“ dodává Špatný.
Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem
Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie
Články Energie
- Kvalitní tepelné čerpadlo vzduch-voda v zimě nezamrzá. Pracuje efektivně i při teplotách kolem -20 °C
- ČEZ a THMÚ ve spolupráci s Ústím nad Labem zajistí dodávky tepla pro obyvatele na další desítky let
- Konstrukce z cihel: Skrytá síla novodobých roubenek
- Průkaz energetické náročnosti budovy třídy A nám nezaručí úsporný provoz, pokud neodbouráme lidské chyby
- 47. týden na Energetické burze ČMKB - elektřina 25 kolem 2644 Kč/MWh, plyn 25 za 1300 Kč/MWh
- Trojsklo, nebo dvojsklo? Výběr zasklení ovlivňuje náklady na vytápění i ochranu proti hluku