Průzkum IKEA: Češi svůj domácí komfort příliš omezovat nechtějí. Raději než topení omezí nákupy a zábavu


Nadcházející topná sezóna přinese v souvislosti s rekordním růstem cen energií znatelnou finanční zátěž pro mnoho domácností. Jen 6,5 % Čechů ale plánuje výrazněji snižovat obvyklou teplotu ve své domácnosti. Šetřit chtějí raději na nákupech a zábavě. Ukázal to aktuální průzkum pro IKEA.

Češi své domácnosti vytápějí nejčastěji na 22 nebo 21 stupňů (dohromady 49 % respondentů). Ani v blížící se topné sezóně na tom většina z nich nehodlá mnoho měnit – 42 % neplánuje teplotu vytápění snižovat vůbec a 29 % jen o jeden stupeň. Češi zároveň příliš nepočítají ani s nákupem výrobků, které mohou pomoci účty za topení snížit. Drobné úpravy v domácnosti přitom mohou k tepelnému komfortu citelně přispět a zároveň jsou cenově dostupné.

„Udržovat teplotu v místnosti pomůžou například koberce s vyšším vlasem, které brání prochladnutí od podlahy. K dalším tepelným ztrátám dochází často okny – v tomto případě zase pomůžou závěsy, které zadržují teplo v místnosti. Nejlepší volbou jsou zatemňovací závěsy tmavší barvy, které absorbují nejvíce světla a tepla,“ říká Markéta Polcarová, vedoucí interiérová designérka IKEA Česká republika, a dodává: „Tyto drobné změny jsou navíc nejen efektivní, ale i efektní. Vhodnou volbou barev, vzorů a hřejivých materiálů zároveň zútulníte svou domácnost, ve které se pak budete cítit lépe. Výborně v tomto ohledu fungují teplejší odstíny.“

Ochotnější jsou Češi oproti svým zvyklostem snížit teplotu vytápění v době, kdy nejsou doma, a v noci (39 %). „V tomto případě pomůže volba hřejivějších přikrývek. Nestárnoucí klasikou jsou stále péřové. Peří je lehké, má absorpční vlastnosti, odvádí vlhkost a dá se prát v pračce. Kdo preferuje jiné materiály, může sáhnout třeba po syntetické přikrývce. Ta je vhodná i pro alergiky,“ doplňuje Petra Kendíková, manažerka sortimentu ložnic IKEA Česká republika

Šetřit chtějí Češi nejčastěji tím, že odloží nákup věcí, které nejsou nezbytné, např. nového oblečení nebo spotřební elektroniky (69 %). Omezit hodlají i zábavu – kulturní a sportovní akce nebo dovolené (61 %).

 

Zdroj: průzkum IKEA, realizoval Ipsos v 34. týdnu roku 2022 na vzorku 800 respondentů.





Sdílejte článek na sociálních sítích nebo emailem

Social icons
Hodnocení článku

Fotogalerie na bydlet.cz, nejlépe hodnocené fotografie



Články Energie