Nové ultrarychlé stanice umí do 10 minut dodat bezemisní energii pro dalších více než 200 kilometrů jízdy. Při čerpání energie tak elektromobilita postupně srovnává krok s auty na klasické pohony. „Už teď má Česko jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Na 100 elektromobilů u nás připadá 22 dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je 15. Podíl rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic je u nás 57 procent, oproti evropskému průměru 9 procent. Je to samozřejmě částečně dáno i stále nízkým podílem elektromobilů v Česku, to se ale změní a my se chceme posunout na další úroveň. Ultrarychlé stojany výrazně zkracující dobu strávenou doplňováním energie jsou jedním z řešení. Dalším jsou dobíjecí huby, kde řidiči nemusí tolik čekat, než se dobije předchozí elektromobil,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.
Ultrarychlé stojany ČEZ v České republice
Lokalita |
Počet stanic |
Dálnice |
Výkon |
Pumpa Průhonice | 4 | D1, 6. km | 180 kW |
McDonald´s Loket | 2 | D1, 66. km | 150 kW, 300 kW |
Duhová, Praha | 1 | Pražská magistrála | 175 kW |
Benzina Šlovice | 1 | D5, 83. km, směr Rozvadov | 225 kW |
Olympia Plzeň | 1 | D5, 76. km | 300 kW |
McDonald´s Unčovice | 1 | D35, 253. km | 225 kW |
„Ze zákaznických dat o dobíjení vidíme, že pro 3 zákazníků je úspora času při dobíjení ve městě nebo na dálkové cestě zásadní přidanou hodnotou i přes vyšší cenu. Postupně tak budeme na některých lokalitách nahrazovat stávající stanice novými stojany s vyšším výkonem,“ doplňuje Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.
ČEZ provozuje po celé České republice celkem 465 veřejných dobíjecích stanic. Loni řidiči v síti načerpali více než 3,5 milionu kWh bezemisní energie, letos se očekává prolomení hranice 4 milionů kWh. Celkový instalovaný výkon sítě ČEZ dosáhne koncem letošního roku 33 MW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 80tisícového města. ČEZ odhaduje, že do roku 2030 zvýší celkový výkon dobíjecích stanic v síti na více než čtyřnásobek, a to zejména rozvojem vysokovýkonných hubů – lokalit, kde může díky ultrarychlým stojanům dobíjet 6 a více e-aut najednou.
Největší domácí síť veřejných dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic se loni poprvé v historii během jednoho roku rozrostla o více než 100 nových stojanů a letos opět přidá podobnou porci. Momentálně má přes 460 stanic a může v jednu chvíli obsloužit až 930 e-aut. Přes 200 stanic sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility (CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky jich ČEZ postavil z vlastních prostředků.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže aktuální obsazenost jednotlivých stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl ultrarychlých stanic.
Martin Schreier , mluvčí ČEZ